Wat kost stroom tegenwoordig?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij wonen hier inderdaad permanent.
We hebben ons optrekje al sinds 2003 en wonen hier nu sinds juni 2008.
We komen nog wel zeer regelmatig in Nederland.
Succes met het achterhalen van de informatie.
 
stroomkosten.

Hallo Remko.

Wij hebben hoog en laag tarief in Trutnov.
En verdeeld over de dag hebben we dan geen stroom op b.v onze electrische verwarming.
De boiler zal daar ook wel onder vallen maar daar merk je weinig van.

Het goedkoopste tarief kost 3 CZK is €.0,12 per klw.
En het duurste tarief kost 7CZK is €.0,21 per klw.
Met dat lage tarief bespaar je dus best wel veel geld vind ik, dat is dus best wel de moeite waard toch!!!!

Lenka
 
Er is niet één tarief voor hoog en één tarief voor laag.
Het is afhankelijk van welk produkt je hebt. In je contract of op de jaarlijkse afrekening kun je zien welk produkt je hebt (bijvoorbeeld Standard, Přimotop (= 20 uur goedkoop stroom), Akumulace 8 (= 8 uur goedkoop stroom) enz.
Vervolgens is het ook nog van belang hoeveel Ampere je hebt.
En of het contract op naam van de s.r.o. of op privénaam staat.

Op onderstaande prijslijst (voor huishoudens, dus op privénaam) kun je dan vervolgens zien wat je in 2010 betaalt aan vaste kosten en per MWh.
(VT = hoog tarief, NT = laag tarief).

http://www.cez.cz/edee/content/file/produkty-a-sluzby/obcane-a-domacnosti/cez-cenikmoo-2010-web.pdf
 

Vodnik

† In Memoriam
De exacte tijden kun je als volgt opzoeken:

Noteer eerst de code die op jouw electrameter staat (bijv. A1B4Dp12).

Ga dan naar www.cezdistribuce.cz
Klik onder het kopje technické informace op:
- hromadné dálkové ovládání (HDO)

Kijk op het oranje kaartje in welke regio je valt (bijv. oblast Východ).

Klik dan op: casy spínání HDO ke stazení
Klik dan op: casy spínání HDO - oblast ....... . Hiermee download je de
lijst van jouw regio.

Kijk nu in de lijst onder povel naar het juiste nummer van jouw elektra-meter. Dit zijn de exacte tijden goedkoop stroom voor jouw meter.

Onder platnost zie je hoe het op weekdagen is (po-pá) en in het weekend (so-ne).
Onder doba zie je het aantal uren.
Zapnout is inschakelen, výpnout is uitschakelen.

Succes.
De voorbeeldcode staat inderdaad op de HDO switch, maar als je die invoert wordt die niet herkend, wordt ook een heel andere code als voorbeeld gebruikt (15 of 99P)

Maar een andere manier om aan tijden (en kosten!) te komen is door in te loggen op de CEZ site, moet je natuurlijk wel klant zijn! Inloggegevens zijn opgegeven bij contract of later opgestuurd.
Inloggen kan op www.cez.cz, midden onder in op de page (prihlasit)

Je kan dan ook zien wat je betaalpatroon, en als je niet (op tijd) betaald wanneer je afgesloten wordt!;)
 
zelf energie opwekken, ja! maar zelf gebruiken? NEE!
alle opgewekte energie moet aan het electriciteitsbedrijf verkocht worden! (is o.a. in spanje ook), maar je moet de duurdere stroom weer van het bedrijf afnemen! als er, om welke redenen ook, een korte- of langere stroomuitval is, zit je ook zonder stroom!
(tenminste, als ik het goed begrepen heb. mijn tsjechisch is nog niet zo goed, dat ik alles begrijp!)
 
In NL kun je stroom terugverkopen aan de energiemaatschappij. Je monteert zonnecellen etc. en vervolgens zie je je elektriciteitsmeter TERUGLOPEN als je zelf minder verbruikt dan je cellen opleveren.
Is dit in CZ ook mogelijk? Ik zie nl. overal verschrikkelijk veel zonnepanelen verschijnen (soms wel berghellingen vol!) op particuliere terreinen..
Hoe werkt dit dan? heeft iemand daar ervaringen mee?
 
Natuurlijk ,kun je terug verkopen. Dit kan met zonnecellen en waterkracht.

Laatste zijn wij mee bezig, alleen je krijgt minder terug dan je afneemt. Maar hierin heb je weer verschillende mogelijkheden, wij produceren meer dan we kunnen afnemen.
 
goedemiddag allemaal,

wij hebben een sro en zoals char al zei enige tijd geleden, zit je dan ook aan andere,waarschijnlijk hogere kosten. Zoals wij b.v. betalen momenteel vast recht voor elektra en elektra voor 1 huis 180 euro per maand.Wij willen graag weten of dat bij andere sro's ook zo is, temeer omdat het huis echt niet regelmatig wordt bewoond. gr Lion
 

Vodnik

† In Memoriam
als sro moet je btw over elektra betalen, daar zit het verschil. Wat elektra tegenwoordig kost kan je op www.cez.cz vinden (is ook een engelse page).

180 euro aan elektra is een fors bedrag, verwarm je elektrisch? Als je teveel betaalt, wordt dat trouwens elk jaar verrekend.
 
Stook alleen in bepaalde vertrekken elektrisch [pompkamer en badkamer] en zit op 3200 per maand moest laatst toch ff schrikken van de jaarafrekening van 28.300 kronen . Heb bij de CEZ een contract van 3x25a
 

Vodnik

† In Memoriam
12 maanden van 3200 maakt 38.400. Moest je dan nog 28.300 bijbetalen of kreeg je 10.000 terug?
3x 25 A is overigens niet veel als je electrisch (gedeeltelijk) verwarmt.


Ik heb een electrische kete van max 17 kW, maar draait meestal op 2/3 (12 kW) en beschik over 3*32 A.
Deze electrische ketel draait overigens alleen 's morgens als de houtkachel met warmtewisselaar nog niet aan is. De houtkachel verwarmd de cv met ca 7 kW en straling maximaal 6kW
De houtkachel draait (nog) niet maximaal, houtverbruik ca 3,5 kg / uur

electra kosten: 2600 / maand
 
Ik moest dat bijbetalen .Ben er nog tegen in beroep gegaan en kreeg als reactie een brief van een advocaat van de CEZ [ Daniel Volopich uit Plzen ]met dreigende taal .
Heb maar betaald.
Hou nu wel maandelijks de meterstanden bij zodat ze me geen 2e keer zo,n poets bakken
 

Vodnik

† In Memoriam
de kans dat een kWh meter niet goed werkt, is uitermate klein. Je kan de meter laten controleren waarbij CEZ de kosten betaalt als blijkt dat de meter niet goed functioneert. Blijkt de meter wél goed te zijn dan zijn de kosten voor "klager".

Elektrisch verwarmen is één van de duurste -zoniet de duurste- warmtebron. Hout is het goedkoopst, maar ook veel werk! (word je wel sterk van:D)
 
Bovenaan