Wat kost stroom tegenwoordig?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. De rekening voor het el. verbruik is samengesteld uit een aantal onderdelen (zoals dat ook in NL is), zoals b.v. de energie-vervoerkosten en verder speelt een grote rol het gekozen abonnement en het gebruik van hoog of laag tarief (in de volksmond heet dat nachtstroom). Het abonnement en de hoofdzekeringen-waarde spelen daarbij een belangrijke rol.
De rekening zelf en de uitleg daarvan is een puzzle-avontuur.
 
Wij hebben laagtarief en dan hebben de grote stroomvreters, zoals boilers en electrische ketels 4 uren per dag geen stroom.
Welke uren dat zijn, is wisselend. Het gaat niet om 4 uren aansluitend, maar wisselend over de dag.
 
Klopt, ik heb er met de klantenlijn over gebeld en ze zeiden dat het per plaats verschilt.
Bij ons is het anders doordeweeks en in het weekend. Je hebt dan geen stroom in de 4 uren dat er veel stroomverbruik is - bijvoorbeeld s ochtends tussen 7.15 en 8.15. Dan is het hoogtarief en de rest van de dag (20 uur) is het laagtarief.
Als je bij CEZ zit, kun je de gratis klantenlijn bellen, met je klantnummer en het kan ook in het Engels.
 
De exacte tijden kun je als volgt opzoeken:

Noteer eerst de code die op jouw electrameter staat (bijv. A1B4Dp12).

Ga dan naar www.cezdistribuce.cz
Klik onder het kopje technické informace op:
- hromadné dálkové ovládání (HDO)

Kijk op het oranje kaartje in welke regio je valt (bijv. oblast Východ).

Klik dan op: casy spínání HDO ke stazení
Klik dan op: casy spínání HDO - oblast ....... . Hiermee download je de
lijst van jouw regio.

Kijk nu in de lijst onder povel naar het juiste nummer van jouw electrameter. Dit zijn de exacte tijden goedkoop stroom voor jouw meter.

Onder platnost zie je hoe het op weekdagen is (po-pá) en in het weekend (so-ne).
Onder doba zie je het aantal uren.
Zapnout is inschakelen, výpnout is uitschakelen.

Succes.
 
Kijk, dat is nou de tip van de week! :top:
Zijn het dan vaste tijden per regio als ik het goed begrijp?
We gaan het uitzoeken een volgende keer als we weer in Tsjechië zijn.
 
Het zijn geen vaste tijden per regio.
Binnen de regio zijn een heleboel verschillende tijden mogelijk.
Daarom is het belangrijk de code van de electrameter er bij te hebben, zodat je precies weet welke tijden voor jou van toepassing zijn.
 

char

† In Memoriam
En dan is er ook weer een groot verschil, als ik het goed heb, of het huis (of stroomafnemer) een SRO is, of niet.

Na onze verbouwing in 1999/2000 zat er opeens een dubbele meter in de buitenmuur. Mooi!... Nooit om gevraagd, maar door de aannemer zo geregeld...
Elk jaar nam ik de meterstanden op,... gewoon even kijken wat wij en de gasten verbruikt hadden... Wat ik moest betalen?.. Geen idee!!.. Dat regelt mijn jednatel.

Tot mijn stomme verbazing heb ik sinds twee jaar weer een enkele meter!!..Ook nooit om gevraagd!!..En ik weet zeker dat zoiets een stuk duurder uit zal vallen...

We hebben gelukkig nog steeds geen watermeter!!.. Dus ik kan met een gerust hart het zwembad verschonen!!..

15 bij 18 meter, en gemiddeld 2,3 meter diep!!...Hoeveel kub. is dat?

Rare Jongens,...die Tsjechen!!...

Char.
 

Vodnik

† In Memoriam
621 kuub, (621.000 ltr), bij een water toevoer van 1200 ltr/uur (20ltr/min) ben je ruim 21 dagen aan het vullen!

Daar zal het waterbedrijf bij mee zijn:slik:
Het bad is vol als je vakantie om is!
 
hoi jan.
dus jullie hebben dag en nacht stroom.
wij alleen een dag aansluiting.
het gaat mij erom als wij het gaan verhuren dan is het excl. stroom.
wij hebben nu een kwu.meter geplaatst.
nu de vraag wat kost het.
 
is goed jan.
vraag wel aan de buurvrouw MIRCA.
komen er wel uit.
jullie wonen permanent in tsj?
voor ons is het een 2de huis en willen het verhuren.
het ligt in het reuzengebergte.(MRICNA)
gr.rem.
 
Bovenaan