Wat komt er kijken bij het kopen van een huis in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mooi verhaal!!,Antonius,dat moeten 6 leerzame jaren voor je zijn geweest..Kicke,dat je het dan uiteindelijk toch maar ff flikt!
Van harte gefeliciteerd!!:top:
 
Dag forummers,

Tja, een huis kopen in Tsjechie... Daar ben ik samen met twee vrienden in 2003 aan begonnen.
Uiteindelijk zijn er twee hele mooie huizen gebouwd. En hebben we ook nog twee kavels zonder bouwvergunning...

Inmiddels kan ik er het een en ander over vertellen. Over wat er goed is gegaan, maar ook over wat er mis is gegaan.
Onlangs ben ik begonnen ons verhaal op te schrijven. Wellicht zijn er mensen die het interessant vinden om mee te lezen.

Verwacht van mij geen literair hoogstaand verhaal. Verwacht ook niet dat ik m'n verhaal in één keer opschrijf. En verwacht vooral ook niet dat ik de waarheid in pacht heb.

Kijk hier maar eens naar: http://huisintsjechie.blogspot.com/ (het beste is om onderaan te beginnen).

Met vriendelijke groet,

Arthur.
 
...ik ben sinds 2004 lid, maar "een tijdje" niet op het forum geweest.
Is en blijft een uitstekend forum, daarom zojuist de achterstallige "contributie" van 2008-2009-2010-2011 maar eens voldaan :-D
Pasqual, veel complimenten voor de website! Zoals de Engelsen zeggen "keep up the good work"!

Met vriendelijke groet,

Arthur.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
...ik ben sinds 2004 lid, maar "een tijdje" niet op het forum geweest.
Is en blijft een uitstekend forum, daarom zojuist de achterstallige "contributie" van 2008-2009-2010-2011 maar eens voldaan :-D
Pasqual, veel complimenten voor de website! Zoals de Engelsen zeggen "keep up the good work"!

Ha Arthur, leuk je weer terug te zien. :)
Ik zal het work hier zeker up blijven keepen! Doe jij hetzelfde met je blog? Hier op het forum mag uiteraard ook ;)
 
Wat een goede blog Arthur! :top: Je laatste zinnetje met het allerbelangrijkste omtrent het kopen van een huis: "locatie, locatie, locatie" kan ik alleen maar beamen. Van de woning zelf kan een ieder immers zelf een droomhuis maken. Een kleine aanvulling, OG hoeft niet bij meerdere makelaars te koop te staan, er wordt ook op contract gewerkt waarbij exclusiviteit verworven wordt en waarbij de verkoper uiteraard meer mag verwachten.. In het wilde weg huizen van andere makelaarssites afhalen (wat bij "de Nederlandse makelaars" wel eens gebeurt :stout:) om die vervolgens op een eigen website te zetten is voor zover ik weet niet zomaar (meer) toegestaan. Ook niet altijd handig bovendien, meestal is er geen direct contact met de eigenaar en is er niet meer informatie bekend als wat er op de oorspronkelijke sites gegeven wordt.
 
Dag Lina,

Bedankt voor je leuke reactie, waardeer ik! Ik zal jouw opmerking meenemen en de blog aanpassen.

Groet!

Arthur.
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Locatie

Wat ook op dit forum geschreven is het gevaar voor radon in de lucht en bronwater .Heb op dit forum er al het nodige over gelezen .

Bij nieuwbouw moet er een radononderzoek gedaan zijn van de bouwkavel.

Koop je bestaande bouw dan kan het geen kwaad om te controleren of er wat aan radonpreventie gedaan is ,hierbij is te denken aan radonfolie ,bodemaanpassing etc.

Veel oude huizen bevatten ook asbest ,niet alleen op de daken maar de oude rioleringen bevatten asbest. Rondvragen bij de buren kan zeker geen kwaad ,er is aardig wat asbest in de grond verstopt om er maar vanaf te zijn .Vergeten word dat asbestdeeltjes extreem fijn zijn en op die manier in het grond/bronwater terecht komen. Asbestsanering is een hele dure grap,o.a de firma Rumpold verricht dit in Tsjechië

Tegenwoordig moeten schoorstenen ook gekeurd zijn ook iets om rekening mee te houden
 
mooie blog Arthur!
Wat wij vervelend vinden is het feit dat de Tsjechische makelaars geen adressen plaatsen bij de te koop advertenties. Zo kun je moeilijk eerst even in de directe omgeving kijken en zien of er geen fabriek naast staat danwel een trein door de achtertuin rijdt. Dus afspraak voor bezichtiging, terwijl je bij aankomst al weet: dit wordt 'm niet. Zonde van je tijd. Heb je tips hoe we dit kunnen aanpakken?
 
@jetmini Daar heb je gelijk in. Daar werden we ook mee geconfronteerd. Het huizen bezoeken kost op die manier heel veel tijd. In het begin trokken we er dagen voor uit.

Later werd dit onze aanpak: eerst hebben we zelf geprobeerd de adressen bij de makelaar op te vragen. Maar in het Engels of Duits praat dat toch niet zo gemakkelijk.

Later hebben we een goede betaalbare tolk gevonden (van origine Tsjechische) die de taal, maar vooral ook de cultuur goed kent. Zij heeft voor ons de makelaars gebeld, en de adressen gevraagd. En ook gekregen.

Die gegevens stop je in Google Earth (http://bit.ly/ked26V). Nog niet allee delen van Tsjechie zijn scherp in kaar gebracht, maar in vrijwel alle gevallen weet je binnen vijf minuten waar je aan toe bent (spoorlijnen, industrieterreinen, vuilnisbelten of gewoon liggend in een fantastische omgeving).
En in plaats van 4 huizen per dag doe je er 4 per half uur. Dat scheelt dus enorm.

Van belang is dus dat je een tolk hebt die de taal en de cultuur goed kent (en "dus" Tsjechisch is). En het allermooiste is als die ook nog uit de omgeving komt.
Wij hebben van de diensten van Jana gebruik gemaakt (http://bit.ly/iwUEKs), maar wellicht zijn er hier op het forum of mensen te vinden die kunnen tolken, of die goede tolken in de omgeving waar jij zoekt kennen.

Succes!

Arthur.
 
M'n checklist over het kopen van een huis in Tsjechie uitgebreid met 10 wetenswaardigheden: administratief, juridisch, fiscaal. http://bit.ly/lJDmTz

Ik heb er nog meer, die zal ik ook opschrijven en die komen in een volgende post.
 
Op verzoek (kwam binnen via de blog), de plaats van onze kavels en het uitzicht: http://bit.ly/j4u6y3

De plaats is Bernartice, boven Trutnov, Reuzengebergte, in noord-(oost) Tsjechie, tegen de Poolse grens. Het uitzicht is fantastisch.
 
Bovenaan