Wat je al niet kan zien...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Binnenkort sluiten we ons 3e "half-jaar"verblijf af in Bilenice.

Van eind april tot half, of eind oktober zitten we hier op ons plekje. Weer een leuk jaar er bij. Veel aanloop, veel blije gezichten. Ook de kleinkinderen blij met zwembad en trampoline en veel activiteiten in en rond het dorp.
Een mens kan het maar goed hebben, niet in de laatste plaats met fijne buren en aardige dorpsbewoners.
Ondanks het gebrek aan een Hostinec.
Al zittend in de tuin, in de mooie pergola, bij 30 graden, ging ik eens nadenken over de natuur. De natuur die ik ( wij stadsmensen) eigenlijk niet meer kennen.
De natuur die wij dagelijks meemaken.

Voor mijn eigen plezier heb ik het onderstaande lijstje gemaakt van onze eigen waarnemingen. Ik heb mij beperkt tot een straal van 5 kilometer rondom ons huis van de afgelopen jaren, al dan niet in meervoud of groepen:

Steenarend, Buizerd, Havik, Sperwer, Valk, Ooievaar, Zwarte Ooievaar, Reiger, Groene kikker, Europeese boomkikker, ( wat een herrie!!) Gewone pad, Houtduif, Turkse Tortel, Boeren zwaluw, Ringmus, Koolmees, Pimpelmees, Staartmees, Grijze kwikstaart, Zwarte roodstaart, Lijster, Merel, Spreeuw, Vink, Putter, Goudvink, Hop ( ja echt!) , Vlaamse gaai, Bonte specht, Kramsvogel, Bonte specht, Groene specht, Ekster, Kraai, Wilde eend, Wilde zwaan, Grouwe gors, Leeuwerik, Tjiftjaf, Koekoek,Ree, Zwijn, Boommarter ( bij ons op zolder) , Hermelijn, Veldmuis, Spitsmuis, Egel, Mol, Ringslang, Hazelworm, Vos, Wasbeerhond.( van die kraagjes)
Oh ja,... de kweekfazant.
Die laatste werden vanmiddag "geoogst", aan het geknal te horen.
Trouwens: Eenden zijn best wel domme dieren. ( ik ga dat niet uitleggen)
De Wielewaal, die rond Susice blijken te wonen, hebben we gemist. Jammer.

Nog een week of wat. Dan gaan we weer terug naar onze "Vrolijke vierkante meter" in Amsterdam. Ook mooi, Ook voor de familie, kinderen en kleinkinderen. Maar dit laten wij achter. Krijgen er Vliegtuigen van Schiphol, en een 24/7 jammerende A10 en A9 voor terug.
Mij hoor je niet klagen: ik vlieg zelf erg vaak en zal dat voorlopig ook wel blijven doen. Daarom goed te weten wat je hier achterlaat.
Geweldige plek hier. Goed om eens bij stil te staan!

Voor degene die er nog naar Tsjechië toe gaan, die er nog verblijven of onderweg zijn: Tsjechië is geweldig. Geniet er van!

Nog een paar weekjes. Dan gaan we weer richting Amsterdam, Plannen maken voor April 2017, richting Bilenice.
Het gaat u allen goed.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig he, wij wonen in de České Středohoři, prachtige natuur en ook te veel dieren om op te noemen.
Er is een buizerdpaartje vlak bij ons met een nest boven in een hele hoge boom op de top van de heuvel.
Prachtig om deze dieren te zien.
Wel erg belangrijk om de kleine dieren binnen te houden en niet los in de tuin te laten lopen als de buizerds aan het jagen zijn......:D:stout:
 
Bovenaan