Wat is moeilijk verkrijgbaar/wat mis je in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het kon uiteraard niet uitblijven: ter navolging van Erikita’s topic
'Nakup z Ceska' wat is jullie lijstje als je naar Tsjechië gaat? Het gaat dus niet om cadeautjes, maar om lekkere dingen of waar men echt niet zonder kan, tijdens haar/zijn vakantie/verblijf.
Het is weliswaar hier en daar in Erikita’s topic al door sommigen aangekaard, maar een aparte topic zou niet verkeerd zijn.

Bij ons is het verschillend, als we niet naar familie gaan, dan nemen we geen ‘bijzondere’ dingen mee, maar als we wel familie bezoeken dan staat het volgende op het lijstje, (omdat ze het zo lekker vinden):

- extra oude kaas (brokkelkaas)
- verse taugé (om iets chinees te koken)
- stroopwafels
- sambal (van een toko (Indonesisch winkeltje))
- jasmijn rijst
- drank om te mixen zoals Passoa of Safari
- lekkere gevulde bonbons
 
Re: Nakup z NL do Ceska

Jasmijn rijst??? Waar koop je dat Jarin in een toko ofzo? Klinkt wel erg lekker!
Ik neem vaak wel drop mee en chips, want die vind ik nergens echt lekker, maar voor de rest heb ik wat eten betreft echt helemaal niks nodig!!!
Voor familie en vrienden was het vooral vroeger toen dingen als koffie en luxe chocolade en tabak, goede cosmetica dat soort dingen niet makkelijk te krijgen was.
Ik weet nog goed dat we kiwi's en bananen meenamen voor mn oma en avocado's, dat was super zeldzaam.
 
Re: Nakup z NL do Ceska

Mee naar Tsjechie neem ik echte hollandse kaas (oud en jong), koffie, en we hebben een keer bitterballen meegenomen. Wisselend succes die bitterballen. Wij nederlanders vonden ze lekker.

Het is niet zo dat er in de CZ geen heerlijke kaasjes zijn, maar ik hecht echt aan mijn kaasboer zijn kazen. En koffie is ook volop verkrijgbaar, maar ik heb meestal geen zin in boodschappen doen de eerste dagen (Broodjes en beleg kopen wij altijd gezamelijk als groep, om de beurt)

Voor de rest hoef je niet veel mee te nemen.

(op schone theedoeken na
smile.gif
)
 
Re: Nakup z NL do Ceska

Wij nemen vaak het onderstaande mee:

- Kaas (in diverse soorten en smaken)
- Stroopwafels
- Buggles
- Bier (hoe gek het ook mag klinken)
- Slagroomsoesjes
 
Re: Nakup z NL do Ceska

Ik neem altijd koffiemelk mee! Dat is altyd het eerste wat ik doe s'ochtends: koffie drinken.
Sinds dat je in CZ hypernova en tesco hebt, is het daar ook wel te koop..
Ook nam ik vaak mn wereldontvanger (radio) mee; gewoon om het journaal, sport en de beursberichten in NL te horen.
Tegenwoordig kan je het nieuws altijd wel op internet bij iemand daar bekijken..
 
Re: Nakup z NL do Ceska

toen ik nog een relatie had met Olina, nam ik altijd kaas (vooral geitenkaas!), Grolsch bier voor haar broer en vader, snoep voor de kinderen mee en een lekker geurtje voor mijn helaas ex vriendin. Zij kon overigens heerlijk augurken inmaken en daar kreeg ik dan weer een paar potten van mee. En zo hielden wij elkaar in evenwicht. Dit jaar staan wij nog wel weer een aantal keren met elkaar op verschillende podia om daar op te treden.
 
Re: Nakup z NL do Ceska

We nemen ook paar flessen Port mee (gewoon van een supermarket). In CZ is het veel duurder. En drop, kaas - maar alles voor vrienden en familie, niet voor eigen gebruik.
 
Re: Nakup z NL do Ceska

Ik had vorige week beschuit met muisjes en een pak hagelslag meegenomen. Vooral die beschuit met muisjes viel erg in de smaak. Verder alles met amandelspijs want dat is er voor zover ik weet niet te koop.
 
Re: Nakup z NL do Ceska

We hoeven eigenlijk alleen maar aan te komen met stroopwafels in Tsjechie, maar die zijn dan ook voor het uitdelen, voor de rest is alles daar te koop, dus geeen overbodige zaken mee.
Natturlijk wel goede koffie en lekkere oude kaas van de markt...
 
Re: Nakup z NL do Ceska

wij hadden vorige maand familie uit Tsjechie over de vloer en die verkozen Grolsch boven de Gambrinus die ze hadden meegenomen. Toen ze teruggingen naar CZ hadden ze dus ook de nodige kratjes Grolsch ingeladen in de achterbak. Sterk bier, vonden ze, maar heel lekker.
 
Wat is moeilijk of niet verkrijgbaar in Tsjechië?

Hoi,

Wie kan mij vertellen hoe Moravië is. Er wordt nogal eens gesuggereerd dat je heel goed op je spullen moet letten i.v.m. stelen, omdat je nogal dicht bij de Slowaakse grens zit.
We hoeven ons er toch niet onveilig te voelen hè?

Zijn er zaken die in Tsjechie moeilijk of niet te verkrijgen zijn? Bijv. bepaalde levensmiddelen of campinggas/telefoonkaarten etc. etc.


:D
 
Hallo,

Voor alle vakantielanden geldt vaak dat bijvoorbeeld hagelslag en pindakaas niet goed te verkrijgen is. Verder is vaak de mayonaise in een ander land zuurder dan in Nederland.
Verder lijkt mij Tsjechie geen achtergesteld land(ben er zelf nog nooit geweest) en heb van meerdere mensen begrepen dat je niet heel je kofferbak vol met boodschappen hoeft te laden.

En je moet altijd op je spullen letten. Waar je ook op vakantie bent. Veel mensen bewaren bijvoorbeeld hun belangrijke spullen 's nachts onder hun hoofdkussen. Dat weten de dieven dus, en dat maakt het hen alleen nog gemakkelijker naar het zoeken van spullen. Dus stop je spullen op een plaats waar je het niet zal verwachten.
Tijdens het rijden houden we de auto op slot. Ook bij het uitstappen op parkeerplaatsen gaat de auto op slot. Ook al staan we erbij. Ik heb in Frankrijk meegemaakt dat er al bijna iemand in onze auto zat terwijl we er 5 meter vandaan stonden.
Bij de Xenos kun je moneybelts kopen. Dat is niet zo'n zichtbaar heuptasje maar een soort van riem met rits erin. Kun je onder je kleren omdoen met je geld erin.
Let vooral goed op als mensen op straat iets verkopen. Terwijl jij naar hun kunstje kijkt jat een 2e persoon je zakken leeg.
Maar dit zijn algemene tips die denk ik iedere vakantieganger wel ooit gehoord heeft. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Verder lekker genieten van je vakantie!

groetjes
 
Bovenaan