Wat is geschikt brood om soep in te serveren?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo allemaal,
het afkicken is moeilijk als je in nederland terug bent, vooral de soepjes in het lekkere brood.
Vandaag heb ik goulasjsoep (tsjechische!!!) in brood gemaakt , maar het dreef binnen 3 sec op mn bord..:oeps: :confused:
wie kan me vertellen wat de tsjechen hieraan doen???is het ouder brood? smeren ze het in met boter????
wie o wie helpt me?


ps: het is toch lekker ondanks dat mn bord overloopt hahaha:D maar als ik het gasten voor wil zetten wil ik dat het iets langer blijft zitten in t brood.....
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sas schreef:
Ik heb al lopen zoeken op t forum maar ik kan het niet vinden.

Hoe heet dit ook alweer in het Tsjechisch?????

Zelná polévka s uzeninou, servírovaná v rozpečeném bochníku chleba

Meer op het forum hier bericht nr 515

Bramborová polévka chlebu

polivka_gulasova.gif


Foto van Żurek w chlebie (Pools gerecht)
zurek-copy.jpg


Helaas is niets te vinden over de gebruikte broden of de samenstelling ervan. Waar zijn de bakkers of koks onder ons ?
 
Zowel in Polen (zie Freddy's foto hierboven) als Duitsland bestaat deze manier van soep eten/serveren ook.
Er is in Nederland tegenwoordig een groeiend aantal Poolse levensmiddelenwinkels (en ook bakkers); misschien kan je daar eens vragen? Of anders Duitsland induiken en daar eens op onderzoek gaan?
 

Vendula

Actief Lid
Monique,helaas bestaat er geen vervanger van tsj.brood hier in Nederland... Het enige, wat je kan proberen is soort franse rondbrood, maar die is te koop alleen maar bij HORECA-groothandels... Of gewoon in Tsjechië een voorraadje kopen en invriezen!
 
Natuurlijk zijn er vervangers voor Tsjechisch brood. Bij de betere vaak wat alternatieve bakkers (lichte zuurdesembroden oa). Op de boerenmarkt in Amsterdam (Noordermarkt) wordt een heel goed Kümmelbrood verkocht, bijvoorbeeld. (Je kan er ook broden uit tegenwoordig minder gebruikte granen zoals rogge en spelt krijgen).

Af en toe even naar Duitsland reizen en daarna je vriezer vol gooien met echt brood kan natuurlijk ook (alhoewel ik het meeste wat uit de vriezer komt door de geknakte celwandjes toch wat minder lekker vind, het wordt weeïger...). Maar goed, goed brood houdt zich langer.
Een ander idee is gewoon broodmix voor Duits brood in Duitsland te kopen, niet in de broodbakmachine, maar in de oven bakken.

Afgaande op de bovenste foto van Freddy: het gaat er vooral om dat je een hard gebakken gladde korst hebt.

Boter of reuzel aan de binnenkant smeren zou een idee zijn, ware de soep koud. Warme soep doet de boter edoch direct smelten en daar wordt je soep alleen vetter van, verder helpt het niets.
Het uitgeholde brood even in de oven leggen, maakt ook de binnenkant iets harder.

Het bord is er, nu de soep nog!

Smakelijk!
 
Wij hebben deze soep vorig jaar ook in Den Bosch gegeten, er moet dus ook in Nederland brood te koop zijn waar het in kan. Wat ik wel weet was dat het niet dat (vind ik) vieze zuurdesen brood was, maar lekker licht brood. Ik denk dat je vooral stevig brood moet hebben dat een flinke dikke korst heeft.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Verder opzoekwerk deed mij het volgende vinden.
Restaurants die veel van deze soepen in brood verkopen kunnen een automatische "brooduitholmachine" op de markt vinden.
De machine snijd zelf het deksel af en freest daarna het brood uit waarbij de kruimels weggezogen worden. Het nodige volume is instelbaar. foodmultimedia.de
 
Helaas heb ik dit heerlijke gerecht pas twee maal gegeten zomaar op de middag als ik dit als voorgerecht zou pakken kan ik aleen de gaten nog vullen met pivo.Ik moet wel toegeven dat ik een kleine eter ben
maar een iets grotere drinker.
 
ik denk dat het iets van de laatste tijd is. Waar het van gekopieerd is weet ik niet, maar het is geen traditioneel algemeen tsjechisch gerecht. Wel soep en brood erbij, maar niet erin.
 
Bovenaan