Wat is er te doen in Melnik en omgeving?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Ik heb eerst even gekeken waar jullie nog geweest zijn en of het de eerste maal is. Ik weet ook niet of er kinderen bij zijn . Afhankelijk hoever jullie willen rijden zijn er rondom nogal wat zaken om te bekijken.

Er zijn oa. Terezin, steeds een aanrader.

Lidice bij Kladno, eens gezien vergeet je dit nooit meer.

Mlada Boleslav met het Skoda museum.

Praag op een steenworp afstand.

Doksi meer en kortbij Bezdez met zijn imposante kasteelruine.

Het kasteel Kokorin.

Nelahozeves, Veltrusy en nog veel meer mooie kastelen.

De berg Říp.

Lužná u Rakovníka met het nationaal spoormuseum.

Neem er de kaart bij en zoek het maar uit... gebruik de zoekfunctie om meer te weten te komen over al deze plaatsen.
 
En als het om de inwendige mens gaat;

De camping zelf heeft een aardig restaurant.
In het stadje en dan met name t.o. het uitkijkpunt boven in Melnik zit een uitstekend restaurant met een groot buitenterras.
Zelfs de Chinees vind ik goed in één van de zijstraatjes.


Tegenover de camping een prima zwembad.

Misschien heb je er toch iets aan.
 
Je zal je er uitstekend amuseren.

Genoeg te eten, wandelen en zwemmen.

Kokorin, de berg Říp, zeer bezienswaardig, heerlijk wandelen daar in een schitterende natuur.

Dorpen ronom, stap uit en bekijk ze.

Lekker een worstje verorberen, biertje erbij, appeltje voor de dorst onderweg op peuzelen, koud biertje drinken op de camping, uitjes in de omgeving, maar vooral: wandel, wandel en wandel.

Je zal er geen spijt van krijgen.

Groet.
 
Jeroen en ik hebben ook eens 1 nacht in Melnik geslapen en dus die middag en avond in Melnik rondgekeken en gegeten. We hebben erg genoten daar van het uitzicht (waar Staropramen het ook al over had) en erg goed gegeten bij een thais restaurant. We waren helaas wel de enige klanten, maar het eten was super! Het plaatsje is niet groot dus waarschijnlijk heb je het zo gevonden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Ik kan mij, voorzover ik het gebied ken, aansluiten bij Freddy 2005. In 2007 zijn wij een week in Stare Splavy geweest aan het Doksy meer. Dit wordt ook wel de Macha See of de Machovo jezero genoemd. Je kunt hier prachtig wandelen en het is mogelijk om het meer heen te wandelen. Genietend van de rust van de bossen en het kabbelende water van het meer. Onderweg een duik in het schone water veraangenaamd de wandeling.
Dit jaar hopen wij in april/mei een rondreis door Tsjechie te maken en daarbij logeren we een paar dagen in Veltrusy. Ik ben heel blij met de suggestie van Freddy om Lidice te bezoeken. Ik kende het niet maar na het opgezocht te hebben ga ik er nu zeker langs.
Overigens zal ik binnenkort enkele foto's plaatsen over de omgeving van het meer.
Plezierige vakantie gewenst.
 
Tsjechie_2009_Doksy_731.jpg

Het dorpje Doksy.

Tsjechie_2009_737Doksy_meer.jpg

Het grote meer bij Doksy, waar veel surf planken te zien waren.

De camping aan het meer, was mijn inziens te sober, en te veel sport en spel.

Zie ook foto`s op:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl
 
Geweldig, dankjewel.

We gaan naar de camping naast het zwembad www.campmelnik.cz

We hebben er erg veel zin in en gaan zeker gebruik maken van jullie tips!
We zijn trouwens 2x in Liberec geweest, 1x Harrachov en 1x Baldovec (30min. van Brno). En we gaan met onze 2 pubers (15&17) en zullen zeker gebruik maken van het zwembad!
 

kuurgast

Donateur
XVIII. Mělnická Jizerská 50.

images
j50.jpg


18 Juni is de meest bizarre zomer cross-country skiwedstrijd van het jaar in Mělnik.
Wat in de zomer van 1993 begon als grap -met een slee van de heuvel afglijden- is een groot jaarlijks terugkerend (de derde zaterdag in juni) festijn geworden.

Vertaling:
de echte start om 17.00 uur zoals gebruikelijk, de atleten die in de schiftingen (twee ronden) en de meest succesvolle van hen, dan het testen van hun kracht in de grote finale prijzen (3 ronden). Op het spoor te wachten op de concurrenten in de vorm van door de mens veroorzaakte gevaren van lawines, en de gebruikelijke verplichte drinken gouden vocht, dan een ander in de laatste meters naar meer moeilijk schot te veranderen aan de monding van de populaire sneeuwman.

Er zijn prijzen voor de categorieën van vrouwen, mannen, team van het Jaar, de val van het jaar en de mooiste vermomming.
Om 15:00 uur is de wedstrijd voor kinderen begeleidt door hun ouders. Voor de kinderen is er een springkasteel en er is rommelmarkt.
Na afloop begint de afterparty met muziekpodium en later op de avond een vuurwerkshow.

Zie de website bezky.cz en prachtig filmpje op youtube.com.
 

kuurgast

Donateur
Skalní obydlí/rots woning Lhotka.

skalnibyt_denik_clanek_solo.jpg
images


Deze rots woning in Lhotka (okres Mělník) is een van de vele rotswoningen in de Kokořín en tevens de meest interessante en langste bewoonde ,tot 1982 woonde daar mevrouw Holubová. De woning heeft achter de witgekalkte gevel met twee ramen, een deur die leidt naar de hal en een naar de schuur, waarachter je kunt afdalen naar de kelder, of klim naar boven in de graanschuur verlicht door twee ramen.
Voor de oude rotswoningen in de buurt van het dorp in de buurt van Lhotka werden zandstenen blokken uitgehouwen uit de rotsen als noodwoningen, waarschijnlijk aan het begin van de 17e en 18 eeuw. Niet alleen woningen, maar ook economische ruimten zoals loodsen, schuren of kelders.
De rots woningen zijn het bewijs van ongewone bouwmethoden en frequente manier waarop mensen met lage inkomens een oplossing vonden voor huisvesting. Naast deze woning zijn in Lhotka meer van deze bouwwerken te zien die nu gebruikt worden als schuurtjes van particulieren.

De woning is open van mei tot eind september en kan gecombineerd worden met een bezoek aan het Regionaal Museum van Mělník en een wijnproeverij bij het museum van Mělník.
Open op zaterdag en zondag van10:00 tot 12:00 en 13:00 - 17:00.
Foto's zijn te zien op facebook.
 

kuurgast

Donateur
Bitva na Mělníku/slag bij Mělník.
images
images


6-8-2011 van 14:00 tot 20:00 uur Bitva na Mělníku aneb První bitva vinařů mělnických/Slag bij Melnik
of de eerste slag van wijnmakers Mělník.
Historische dag met veldslag, theater, entertainment en de bijbehorende hapjes en drankjes.
Deze zal plaatsvinden in het Hořinský park aan de overkant van de Labe/Elbe bij het dorp Hořín.
De veldslag is een gevecht tussen de witte en rode wijnmakers.
Verschillende historische groepen zullen hier meespelen.
 

kuurgast

Donateur
Mělnický košt/Melnik proeverij 2011.

s50683_kost-1.jpg
images


Ieder jaar wordt in Melník een wijnproeverij gehouden ,dit jaar is dat 13 augustus.
Ontmoeting met telers uit de Melník regio, proeven van hun wijnen en andere gastronomische specialiteiten.
De actie wordt begeleid door muziek, dans en andere culturele programma.
Vanaf 13 tot 22 uur op de Svatováclavská ulice/straat.
Grote kans om in ieder geval een persoon van het forum daar tegen te komen. :proost:
 
Ik kreeg van de week bericht dat de locatie van de shadow motor meeting is veranderd. Wordt nu gehouden in Mesno, vlakbij Kokorin.
Nu vroeg mijn maatje of we daar in de buurt zouden kunnen raften?? Wel graag beetje wild water.
 

kuurgast

Donateur
Historische speelgoed in Zámek/kasteel van Benátky nad Jizerou.

muzeum-hracek-10.jpg
images


Het speelgoedmuseum in Benátky nad Jizerou (okres Mladá Boleslav) is een prive-museum en werd geopend in 1999.
Te zien zijn Tsjechisch, Duits, maar ook Japanse, Chinese, Franse en Amerikaanse speelgoed uit de jaren 1860-1945.
Het museum is gelegen op de begane grond terwijl op de tweede verdieping van het renaissance kasteel het regionale museum gevestigd is over oa de Keltische beschaving met archeologische vondsten en dingen om zelf te proberen compleet met verkleedpartij.
In de maanden juli en augustus is het speelgoedmuseum ook op maandag open verder open: Mei-oktober - di - vr 9 - 12 uur en 13-16.30uur. Het kasteel is een half uur langer open zodat je meer tijd hebt om de andere interactieve tentoonstelling te bezoeken. Let op lunchpauze gesloten!
Echt een aanrader om niet alleen met kinderen te bezoeken ,zelfs Pepo vond het daar erg leuk.
 
Bovenaan