Wat is dit ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, ik heb hem gevonden.
Hij heet in het Nederlands: Kammetjesnetelzwam,

zijn wetenschappelijkenaam is: Hericium coralloides.

Kenmerken: 10-30 cm breed, koraalachtig vertakt, de takken van 0,5 tot 2 cm lange, in rijen geplaatste hangende stekels;
kleur, wit tot creme, bij ouderdom okergeel.

Hij komt voor op stronken of vermolmde stammen van loofbomen, vooral beuken.

Ook is hij zeer zeldzaam bij ons in Nederland maar hij is wat algemener in Midden-Europese gebergten, en dat klopt dan weer precies.

Leuk Jeanne, ik kan mij niet herinneren dat ik hem ooit in het echt gezien heb.
Mooie foto ook.
 

Pelhřimov

Donateur
Kammetjesstekelzwam - Hericium clathroides
De vruchtlichamen van deze soort zijn opgebouwd uit talrijke vertakkingen die bedekt zijn met overlangs geplaatste stekels, zoals de tanden van een kam. Ze groeien hoofdzakelijk op beuken. Het vruchtlichaam is meestal onregelmatig bolvormig en heeft een diameter van acht tot dertig cm. Het is opgebouwd uit met elkaar verstrengelde vertakkingen die dicht bedekt zijn met zachte stekels van tien tot vijftien mm lang. Deze stekels staan als tanden van een kam op een rij en niet in groepjes, zoals het geval is bij de aanverwante soort H. flagellum, die op de spar groeit. De naalden zijn eerst wit, later crèmekleurig om uiteindelijk bij oude exemplaren aan de uiteinden okerbruin te kleuren. Het vlees van verse exemplaren is wit en heeft geen opvallende geur; de smaak is zacht. Deze soort groeit van juli tot oktober op dode beuken, zelden op andere loofbomen en evenmin op levend hout. Hij groeit in laagland en in lagere gedeelten van heuvelachtige gebieden, maar komt niet veel voor. Deze paddestoel is eetbaar en leent zich goed voor verwerking in een gemengde paddestoelenschotel.
(^ bron)


Op deze Tsjechische website wordt de naam van deze zwam in verschillende talen aangegeven.
(En er staat hierop nog meer schitterende foto's, die ik morgen eens goed ga bekijken)
 
Bovenaan