Wat is dit voor vlees?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Alle slagers van NL en CZ.
Kan iemand mij helpen?
Ik heb zojuist vlees van mijn buurvrouw gekregen, ze hebben namelijk vandaag de stier geslacht en daar zaten deze stukken bij.
Het lijkt op varkenshaas maar het is dus rundvlees.

vlees.jpg

Alles zat aan elkaar vast met het vlies en ik weet niet of ik dit als goulash vlees moet snijden of heel laten.:confused:
Ik heb het nu in de koeling liggen maar moet het zo snel mogelijk verwerken voor de vriezer.

Alvast bedankt!
 

pepo

† In Memoriam
Op de foto herken ik zadni kližka (achterschenkel), voornamelijk geschikt / gebruikt voor runder goulasch.
Vraag de buurvrouw hoe voorbewerken (schoonmaken), indien nodig, dan pas in blokjes snijden en invriezen. Heb je geen ervaring met runder-goulasch maken, kijk in de winkels naar producten in zakjes type Guláš, přidejte pouze maso (Goulasch, slechts vlees toevoegen).
 

kuurgast

Donateur
svickova.jpg


Ziet er uit als ossenhaas.:denk: Kijk eens in dit topic.

*edit* Pepo zal het beter weten.
 

pepo

† In Memoriam
Een tip: ga even googelen (foto's) op 'kližka' en 'achterschenkel' en kijk, of een belletje gaat rinkelen. 'svíčková' kun je natuurlijk ook proberen.
 
Op de foto herken ik zadni kližka (achterschenkel), voornamelijk geschikt / gebruikt voor runder goulasch.
Vraag de buurvrouw hoe voorbewerken (schoonmaken), indien nodig, dan pas in blokjes snijden en invriezen. Heb je geen ervaring met runder-goulasch maken, kijk in de winkels naar producten in zakjes type Guláš, přidejte pouze maso (Goulasch, slechts vlees toevoegen).

Ik had haar al gevraagd wat ze allemaal meebracht en ze zei dat er soepbeenderen in zaten en biefstuk die ik al in plakken heb gesneden.
Verder zat er een ribstuk in en dus dit vlees.
Het ziet er erg mooi uit, bijna zonder draden en hoewel ik graag zelf goulash maak vind ik het zonde als het inderdaad ossehaas zou zijn.
Ik kan nog proberen of ik haar morgen zie, maar het zijn echte boeren en ze zijn nu weer de hele dag in touw op het land.
 
Mijn man zegt dat het ossenhaas (biefstuk) is. Hij heeft jaren op het slachthuis gewerkt in zijn jeugd. Een van de duurdere stukken vlees van het rund. Afvliezen, mooie plakken snijden en heerlijk biefstuk eten. Dus niet in de goulash, dat zou zonde zijn. Eet smakelijk. :kok:
 
Heb zojuist mijn buurvrouw gesproken maar die kon mij niet helpen omdat ze net zo'n leek is als ikzelf.
Echter haar schoondochter, mijn andere buurvrouw, zal vanmiddag na haar werk langskomen en vertellen welk vlees het is.
Haar schoonmoeder zei dat zij ervoor geleerd heeft voor haar werk, als ik het allemaal goed begrepen heb.
Zodra ik het weet zal ik het vermelden en voor andere vleesstukken kwam ik deze site nog tegen http://passie.horeca.nl/fav/De soorten vlees Kalf.pdf
Misschien wel zo handig als ik weer eens in de supermarkt sta en me afvraag wat er nu weer in de schappen ligt, ik moet er nog steeds aan wennen dat niet alles kant en klaar gesneden is en voor mij dus duidelijk herkenbaar.
Voor een ieder die al suggesties heeft aangedragen alvast hartelijk dank!
 
Gewoon ff een klein stukje afsnijden en eten. Kun je het zo wegkauwen, dan is het zeker de briefstuk van de haas. Zoniet, kun je er goulas, soep, braadstuk, lendelapje, draadjesvlees enz. enz. van maken.

Ziet er fantastisch uit en alvast eet smakelijk.

Malmug

Goede buur is goud waard
 
Kuurgast jouw linkje heb ik ook gelijk opgeslagen bij favorieten.

Maar de winnaar is Pepo.:bloem:
Hij had inderdaad gelijk het is kližka volgens mijn 2e buurvrouw.
Het is de kuit en ik moest het verwerken als goulash maar ik kan er natuurlijk ook hachee van maken, dat wordt nog een dilemma.
Ze vertelde dat ze 10 jaar terug op haar werk nog een hele slagerijafdeling hadden en dat zij toen alles heeft moeten leren.
Ik heb het zojuist gesneden en heb dus ruim een kilo prachtig vlees.

En Malmug; Goede buur is inderdaad goud waard!
Dit is maar één van de vele dingen die ze al voor ons over hebben.
Het zijn echte schatten, we hadden het niet beter kunnen treffen.
 
Zo zie je maar weer dat het best moeilijk is om aan de hand van een foto te bepalen wat voor vlees het is.In NL zijn we verwend met kant en klaar gesneden vlees compleet met beschrijving van bereiding.
Karinka ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.:lekker:

Maar kližka is toch schenkel die wij kennen als soepvlees met bot.Is dit nu zonder bot?


Ja, het is de kuitspier.
Deze zat als een kluwen aan elkaar met een vlies en dat wees de buurvrouw ook op haar eigen been aan.
Op het resultaat zal je moeten wachten ik krijg over 14 dagen familie op bezoek en ga het dan allemaal proberen/proeven.
Misschien was de foto ook niet echt duidelijk qua grootte van het vlees maar ik heb het met de webcam genomen en dat is niet altijd het gewenste resultaat.
Vandaar mijn beschrijving als varkenshaas want de stukken waren net zo groot of kleiner.
 
In eerste instantie dacht ik ook aan ossehaas. Alleen daar heeft een koe er maar twee van. We zien op de foto meerdere stukken. Bovendien is een ossehaas gauw 2 kilo bij een volwassen rund. Dat is ruim 5* zo groot als varkenshaas.

Ik zag bij een reactie (*4 van Kuurgast) een foto van een ossehaas. Deze was nu ontvliesd. Normaal heeft een ossehaas ook een vlies en vandaar waarschijnlijk de verwarring met schenkelvlees. Dus voor de bereiding van hachee/goulash eerst het vlees ontvliezen. Het klinkt logisch maar vliezen zijn niet mals. Veel ouders mensen koken soep van vliezen. Ik neem aan in CZ ook.

Ik heb de foto gisteravond doorgestuurd naar mijn oom. Hij is net als mijn vader slager, alleen heeft mijn vader geen internet. Mijn oom zal vanavond zijn visie geven!
 
Bovenaan