Wat gaan we doen als Tsjechië gesloten blijft?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat gaan jullie allemaal doen, nu waarschijnlijk Tsjechie gesloten blijft tot tenminste 2021?

Blijven jullie thuis, vakantie in de tuin?
Vakantie in eigen land?
Ander land?
Oostenrijk gaat waarschijnlijk wel open in de zomer, lees ik, maar ja, dat is toch niet echt hetzelfde als Tsjechie, alhoewel een buurland. Voordeel is de taal, Duits. Nadeel is toch wel de afgrijselijke hoge prijzen daar en ik vind toch Tsjechen ook veel gemoedelijker, leuker, veel meer wandelmogelijkheden ook in Tsjechie.
Enfin, mocht Tsjechie 'nicht im Frage' zijn deze zomer, zou wellicht een andere bestemming een optie zijn. Erg ruim is mijn budget niet, Oostenrijk gaat het dus niet worden vrees ik - alternatieven als couchsurfing, workaway zouden kunnen om de kosten te drukken, maar is zoiets mogelijk deze tijden - maar wellicht Baltische Staten, Oekraine, Joegoslavie?
Vliegtuigen vliegen niet - ook erg slecht voor het leefmilieu - per trein reizen dien je ook rekening te houden met de transitlanden en hun beleid. Oekraine of Litouwen is alleen bereikbaar indien Polen open gaat bijvoorbeeld.

Enfin, wellicht heeft een van jullie hier ideeën?

Ik denk niet dat er een land bestaat dat leuker is dan Tsjechie - ik moet er ook bij vermelden dat ik nog niet overal geweest ben, dus wellicht is er ergens een locatie op deze planeet die toch leuker is - maar er zal toch een soort van tweede keuze zijn.

Ik snap overigens de reactie van de Tsjechen wel. Maar het zal voor veel Tsjechen ook naar zijn wanneer zij dit jaar niet de zee in Hrvatsko (Kroatie) kunnen zien.
Zoals veel Nederlanders de zee weer voor lief nemen en liever bergen en bossen zien en goed bier drinken (i.p.v. dat verschrikkelijke Heineken).
 
We hebben weinig keus.

Vandaag zouden we 2,5 week naar Spanje gaan, dat gaat niet door. We hebben een voucher gekregen, zodat we later alsnog een vakantie kunnen boeken.

Als alternatief hebben we onze stacaravan in Zeeland, maar in Zeeland zijn alle campings en andere recreatievoorzieningen voor vakantiegangers en toeristen op slot gegooid; overnachten is er niet toegestaan.

Als onze zomervakantie in Tsjechië niet doorgaat (en daar gaat het wel steeds meer op lijken), rest ons weinig anders dan thuisblijven (tenzij Zeeland tegen die tijd weer open is), want ook in andere landen zal het niet echt mogelijk zijn om vakantie te vieren.

Het wordt hoe dan ook een jaar zoals we nog nooit eerder hebben meegemaakt. We moeten er maar het beste van maken...

PS. We hebben vanmorgen besloten om de vakantie naar Tsjechië te annuleren. :slik::(
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wij hebben een camper, dus afhankelijk van of het werk het toelaat, kunnen wij weg zodra het kan en mag. Hoop dat wij in september/oktober nog naar Tsjechie kunnen, maar zo niet dan zal het Duitsland worden of in eigen land en dan zoeken wij de bossen op en mooie stadjes.
 
Zoals het er naar uitziet blijven we in de buurt, als we tenminste weg mogen met de caravan.
Het is niet anders.
Zolang we naar buiten mogen wandelen en fietsen we.
Ben overigens benieuwd wat de grote chef vanavond gaat besluiten.

We laten het rustig over ons heen komen, nee niet het virus, en wachten af.

Groetjes en hou het gezond!
 
Wij hadden een vakantie naar Afrika gepland staan; Namibie, Botswana.
Maar ja, KLM vliegt vooralsnog niet, we komen Tsjechie waarschijnlijk niet uit, dus hebben we afgelopen week met pijn in het hart alles maar laten annuleren.
Rationeel snap ik het allemaal wel, maar als je als gezin al maanden bezig bent met inlezen, route plannen (we zouden met een Jeep van lodge naar lodge gaan) dan is het wel even zuur.. Ook al zitten we dan nog wel in Tsjechie, maar dat is voor ons thuis zeg maar.

Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen.
 
Wij wonen in Tsjechie, hebben een reis gepland naar de Malediven in September, moeten maar zien of dat doorgaat, lukt dat niet, dan gaan we later zodra het weer kan.
 
Albanië? niet om het hoekje van de deur, ongeveer 2200 km! :sterretjes:........ maarrr..........wel goedkoop!

De doorreislanden: Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Montenegro, Albanië!

Shengjin Beach licht aan de Adriatische kust in het noorden van Albanië.

Shengjin Beach is een echte badplaats die door pijnbomen wordt omzoomd met veel hotels, restaurants en een lang strand (Plazhi i Shëngjinit) waar het in de zomermaanden redelijk druk wordt. Er is ook een haven en een natuurreservaat.
 
Albanië is een schitterend land met vriendelijke mensen. Wij komen er regelmatig omdat onze zoon daar woont en inmiddels al een aantal jaren is getrouwd. Half juni zouden wij naar Tirana vliegen omdat onze kleindochter dan twee wordt. We hadden nog niets geboekt, maar dat zal ook niet lukken. We hopen nu dat we in september er een paar weken naar toe kunnen.
 
albanie, prachtig land. mengeling van italie, griekenland en balkanlanden. heerlijk, paar
jaar terug geweest.
 
Als alternatief hebben we onze stacaravan in Zeeland, maar in Zeeland zijn alle campings en andere recreatievoorzieningen voor vakantiegangers en toeristen op slot gegooid; overnachten is er niet toegestaan.
Sinds 1 mei kunnen we gelukkig weer in onze stacaravan terecht. Onze vakanties en vrije tijd zullen zich dit jaar dus noodgedwongen beperken tot Zeeland. En eerlijk gezegd kunnen we daar heel goed mee leven.
Volgend jaar zien we wel weer wat de mogelijkheden zijn. :)
 
PuNk, bedoel je de Duitse grens met Nederland?
Voor Duitsers is die niet dicht geweest.
De Nederlandse Marechaussee heeft op een aantal plekken Duitsers ontmoedigd de Nederlandse grens over te steken in een aantal weekenden waarop drukte verwacht werd. Maar Duitsers die na een uur in de file gestaan te hebben bij hun besluit bleven werd niet gehinderd die grens over te steken. Zelf ben ik gisteren en eergisteren vanaf mijn werkplek via Duitsland naar huis gereden (er zit hier een hap in de grens waar ooit een kortere NL weg over Duits gebied liep) en ook dat was nergens een probleem.
Ik woon op ca 5 km van de Duitse grens en het barst hier al sinds het begin van de coronacrisis van de Duitsers die inkopen doen, naar de MacDonalds gaan etc etc.
 
Nog een kleine aanvulling: de regels en de grenscontroles verschillen in Duitsland per Bundesstaat. Wat dus in NRW aan de grens gebeurt, is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als in Bayern of Rheinland Pfalz.
 
Klopt allemaal, Leo, maar open grens of niet: je wordt momenteel niet bepaald met open armen ontvangen als je als Nederlander vakantie wil vieren in Duitsland, en andersom evenmin.
Ik zou onder zulke omstandigheden in ieder geval geen prettig gevoel hebben bij het oversteken van de grens. :(
 
Minister Laschet van Nordrhein-Westfalen staat te springen om de grenzen open te stellen voor vakanties in beide richtingen om de toerisme-sector deels te kunnen redden. Ik hoor hier uit de grensstreek hetzelfde, men ziet de Nederlanders nog liever vandaag komen dan morgen.

Waarom?
Diverse winkelcentra en supers missen behoorlijk wat omzet.
Tankstations en horeca hetzelfde.

Ik heb na een eerste keer gisteren uitgestapt te zijn bij iets anders een heel onprettig gevoel.
In Duitsland geldt er momenteel mondkapjes-plicht in bijvoorbeeld alle winkels.
Dat lijkt misschien op het eerste oog veiliger dan in NL.
Echter de praktijk is dat mensen die die mondkapjes gebruiken tig keer zo vaak met hun handen in hun gezicht en aan hun maskertje zitten dan zonder. En vervolgens alles vastpakken dat anderen direct daarna ook weer vastpakken.
Desinfectie-spul? Hier in NL staat het bij iedere super. Overal moet je een karretje nemen om naar binnen te kunnen.
In de twee supers in Duitsland waar ik gisteren was niet. Ze lijken te denken dat het mondkapje voldoende bescherming biedt. Kassieres en medewerkers lopen door de winkel met hun mondkapje onder de kin.
Afstand houden? Lijkt lang niet door iedereen nodig gevonden te worden.

Pinnen graag, maar dat contactloos betalen kan in D nog steeds lang niet overal.

Krijg ik na het inleveren van mijn statiegeldflessen meer geld terug aan de kassa dan ik moet betalen, ik krijg het gewoon in mijn handen geduwd. Bonnetje idem.
In NL legt men -zo is mijn ervaring tot nu toe- wisselgeld op de toonbank of in een bakje en op menig plaats mag je zelf de bon van de kassa afscheuren.

Eerlijk gezegd ben ik blij in een land te wonen waar nog steeds een groot beroep wordt gedaan op onze eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand.
En sinds gisteren zegt mijn gezond verstand dat ik nog heel even wacht met de dingen in Duitsland te doen die ik normaal ook altijd doe.
 

kuurgast

Donateur
De Tsjechen staan ook te springen om naar Friesland te gaan voor een bootreis georganiseerd door een Nederlander in Praag.
Toevallig had ik nog geen reis besproken naar Tsjechië of de zon ivm aanstaande verhuizing.
Heb wel allang een ticket geboekt naar Wenen voor een kuurreis eind september in Slowakije... afwachten maar. :confused:
 
Wij hopen op 1 september naar Montreal te kunnen vliegen. :denk: Familiebezoek. Betwijfel of het door gaat.

In ieder geval kunnen we wel naar ons chalet op De Tolplas (NL). Op momenten dat het niet verhuurd is, pakken we snel de weekendtas in en hups, daar gaan we!
 
wij wachten af om met ons campertje weer naar CZ af te reizen. hadden van hemelvaart tot en met Pinksteren en dan nog 3 weken augustus gepland. hopen dan toch nog een week in oktober naar Trebon.
hou het gezond :bloem:
 
Bovenaan