Wat eten jullie in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op het forum lees ik, dat veel Nederlanders die naar Tsjechië gaan, het eten daar lekker vinden.
Ik vraag me af, wat eten jullie daar? Is dat internationale keuken of typisch Tsjechisch of nemen jullie eten mee uit Nederland?

En wat vinden jullie het lekkerst?
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Hoi Barbie,

In Tsjechie eten we eigenlijk altijd in restaurants en dan het liefst zo Tsjechies mogelijk, zoals kneudels e.d..
Dat was zo'n 20 jaar geleden alleen nog maar te krijgen (en gekookte aardappels natuurlijk), toen was er in bijna heel Tsjechie bijvoorbeeld geen patat te koop. Dat vonden onze kinderen toen wel eens vervelend.

Nu vind ik het eten in Tsjechie op het moment best lekker maar niet meer zo "Tsjechiesch" als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan nu bij het avondeten bijna nergens kneudels met varkensvlees en zuurkool eten, dat is een lunchmaaltijd zeggen ze nu in de restaurants.

Ik vind persoonlijk weinig verschil in smaak in veel restaurants, een beetje "eenheidsworst", maar, zoals ik al zei, wel lekker, en dan vooral de maaltijdsalades, die vind ik persoonlijk altijd erg lekker, maar ook niet erg Tsjechisch dus!

Groet

Corrie.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

We eten altijd lekker in Tsjechie. We koken er practisch nooit, dit omdat er toch nog steeds typisch Tsjechische gerechten zijn zoals knodels zuurkool en vooral de stoofpotten van varkensvlees, wel soms vet (te) maar met een pivo spoel je dat wel door. Soepen vind ik niet zo geweldig maar de wat betere Restaurants, en je hebt gelijk, hebben een wat minder Tsjechische keuken. Daar hebben ze een grote verscheidenheid aan voorgerechten die vaak erg lekker zijn. Ja een steak eet ik er maar zelden, dat wordt nooit iets. Maar schnitzel en forel zijn mijn favorieten, met een lekker nagerecht je weet wel de befaamde palatschinken!

We hebben ook wel eens geprobeerd te gaan chinzen, de laatste keer gebeurde dat in Benesov, dat werd dus echt een sof, die kunnen er niets van. Geen timing een persoon (we waren met een groep van 14 man, had zijn ijs al terwijl de andere zijn voorgerecht nog moest krijgen.

Nee vergeet het maar.

Wel heeft Benesov een aantal zeer goede restaurants, U Zimu, een restaurant in het centrum op een heuveltje, achter het gemeentehuis, ben de naam kwijt. En er zit een vreselijk goede Italiaan.

Dus als antwoord, we eten 95% buiten de deur, en wat maakt niet uit net waar we zin in hebben.
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

barbie schreef:
of nemen jullie eten mee uit Nederland?

De tijd van eten meenemen is toch sinds de 50er jaren echt wel voorbij! Nederlanders eten niet alleen meer eigenheimers en spruitjes uit eigen supermarkt mag ik hopen maar gaan voor de plaatselijke keuken. Ik wel tenminste! Lekker Tsjechisch eten, yummie! Knoedels, jawel, en alles met kip is lekker, of schnitzel.... en zmrzlina toe! Nog nooit een Chinees of pizzeria bezocht in CZ (dat doen we maar thuis), wel eens in haast een McDonalds in Praag moet ik tot mijn schaamte bekennen....

Eén van mijn favoriete eethuizen is het Katolički Dům in Koprívniče, lekker gewoon en LEKKER! De Šopski Salat alleen al is een maal op zich. Pivootje d'erbij.... heaven on earth!
smiley20.gif
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Ik eet graag een stukje vlees,
ga dan altijd uit eten en een mixed grill gaat er altijd wel in.
Me tsjechisch is nog 0,0001% dus is altijd maar afwachten wat ik krijg,
maar ga toch altijd wel voor aardappels/patat met groente en een flink stuk vlees.
(des te groter, des te beter)

Ben wat dat betreft misschien ook wel een cultuurbarbaar,
want traditionele gerechten (met noedels ofzo
confused.gif
) zijn niet aan mij besteed.
Maar je zal me in nederland dan ook geen zuurkool met worst of peen-uienstamp zien eten.

...Maar als iemand een traditioneel gerecht met heeeel veel vlees weet....
wink.gif
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Corrie schreef:
...toen was er in bijna heel Tsjechie bijvoorbeeld geen patat te koop.
Corrie, dat vind ik een beetje vreemd. 20 jaar geleden werkte ik in Praag en ging regelmatig uit eten en patat kon je in elke betere restaurant bestellen. B.v. met gefrituurde kaas met tartaarsaus.........heerlijk.
smiley20.gif


En knoedels met goulash of zuurkool serveren ze inderdaad meestal als lunchmaaltijd en is meestal in de avond al uitverkocht. Daarom kan je dat niet meer bestellen, want dal zal je heel lang moeten wachten, tot ze dat voor je klaarmaken.
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

B.v. met gefrituurde kaas met tartaarsaus.........heerlijk.

Barbie,het water loopt in m'n mond,dat lijkt me heerlijk.
Hoe heet dat in het tsjechies?Dan kan ik de menukaarten er op nakijken.
worshippy.gif
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Bramborak vind ik heel erg lekker. En de traditionele kerstmaaltijd, karper, aardappelsalade gaat er ook prima in. Knedliky eet ik wel maar ik vind het niet super. We eten soms in een restaurant en soms koken we gewoon "thuis" of eten met onze vrienden. We kopen ons eten gewoon in de plaatselijke winkels of op de markt. Eten meenemen heb ik nog nooit gedaan, waar we ook naar toe zijn geweest.
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Ben zelf helemaal verslaafd aan knoflooksoep, knedlik maak ik zelf ook vaak hier in Nederland en natuurlijk de onovertroffen aardappelsalade van m'n schoonmoeder. Moet nou ophouden, want ben in staat om in de auto te springen richting Tsjechie. Mnjam!
smiley20.gif
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Ik krijg hier erge trek van en ga even een hapje uit de koelkast trekken.

Maar eerst nog dit,wij zijn van die hollanders die eten meenemen naar het buitenland,dit is echter vanwege de allergie van m'n oudste dochter,we moeten precies weten wat er in haar eten zit.en dan neem je het dus mee en maak je het zelf klaar en eet je dus vaak "thuis".

Maar gefrituurde kaas enz.lijkt me zalig.
laugh.gif
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

cheer.gif
als ik in cz ben neem ik bijn elke dag wel eenknofl ook soepie ,helemaal geweldig ,je wilt alleen na een week niet weten hoe ik ruik dan.
ik heb vandaag voor het eerst hier in ned. een bramborak gemaakt met een zeer pittige vuling .zeer geslaagd echt geweldig, een goeie overbrugging om het cz eten niet te missen ,want dat duurt nog 6 maanden
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Je zal best gelijk hebben met 20 jaar geleden in Praag, maar met de kinderen gingen wij niet naar Praag, maar naar een camping bij een zwembad en dat was meestal in kleinere plaatsen, en misschien is het ook al wel wat langer geleden, mijn kinderen zijn inmiddels 31 en 27 jaar oud!!

Feit is dat er daar geen patat te krijgen was, dat kregen ze op de terugweg in Duistland.

Groet

Corrie.
 

Leen

† In Memoriam
Re: Wat eten de Laaglanders in Tsjechie?

Ik ben helemaal weg van het brood in Tsjechie.
We wonen nu ruim een half jaar in Praag en het komt nog regelmatig voor dat we weer een nieuwe smaak vinden.
Het gebeurd nog al eens dat ik op de terugweg van werk in Plzen even bij de Tesco in Stodulky langs rij en wat verse broodjes haal.
Daar sla ik ik graag een warme maaltijd voor over.

Leen
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Terug naar het onderwerp,
Het enige eten wat wij meenemen naar Tsjechie is hagelslag, en verder eten we "wat de pot schaft". Soms begrijpen we de menukaart niet helemaal en wordt het gewoon een grote gok, leuk toch.

Een NL kennis van ons woont met haar gezin sinds 2 jaar in Tsjechie, wij gaan over 2 weken bij haar langs met een gevulde boodschappentas het lijstje luidt als volgt:
3 stukken belegen kaas
2 stukken extra belegen kaas
2 stukken oude kaas
tree appelmoes
4 potten pindakaas
3 flesjes conimex woksaus
hagelslag had ze nog.

dan kan het eten nog zo lekker zin in tsjechie, maar sommige dingen worden toch wel erg gemist uit ons landje.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Hee Brenda, Kaas????

Wij wonen in Kaatsheuvel, daar heb je de fabriek van Uniekaas.
Regelmatig komen we in Tsjechie in supermarkten voorverpakte kaas tegen van Uniekaas gemaakt in Kaatsheuvel.

Dus onze kaas komt wel in Tsjechie!! Niet dat ik hem super vind, maar het is te eten.
 
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Wij nemen altijd koffie mee. Trouwens ,als je wilt barbecuen en je wilt graag je vlees met pindasasus, neem dan een paar potjes mee (of gewoon wat pindakaas ).
Verder neem ik altijd jenever en sigaren mee, maar misschien ( zeker ) is het beter om dit thuis te laten.
Voor de hondeneigenaren: onze honden vinden de Tsjechische hondenbrokken erg lekker.
 
Bovenaan