Wat een prachtige reclame

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Betaalbare sneeuw in Tsjechië

Tsjechië is dé bestemming voor zowel families als vriendengroepen die ondanks de crisis op een betaalbare manier de sneeuw willen opzoeken. Zo kost een biertje bij de après-ski slechts 50 eurocent en heb je met één skipas toegang tot vijf populaire en sneeuwzekere gebieden in het noordelijk gelegen Reuzengebergte, de zogenaamde ‘Skiregion’.

Tsjechië biedt wintersporters ook cultuur: slaap in een authentieke chalet, bezoek het Harrachov glasmuseum of de bierbrouwerij, ontspan in de sauna of zoef door de sneeuw in een paarden- of hondenslee. ‘s Avonds genieten van gerechten als knoflooksoep, forel en de bij kinderen geliefde ‘palacinka‘ (pannenkoeken).

Vijf gebieden in één skipas op 9 uur rijden
Op 9 uur rijden van Utrecht ligt het Reuzengebergte waarin de vijf meest populaire wintersportgebieden van Tsjechië zich bevinden: Harrachov, Rokytnice nad Jizerou, Paseky nad Jizerou, Rejdice en Príchovice. Het Reuzengebergte is omgeven door natuur, en massatoerisme is hier ver te zoeken. Hier zijn de gebieden door hun kleinschaligheid overzichtelijk en halen families hun hart op in gastvrije chalets en familiepensions. Skigebied Rokytnice nad Jizerou biedt de langste afdaling vanaf het hoogste punt van Tsjechië: de berg Lysa Hora (1312 meter). Harrachov is beroemd vanwege de wereldkampioenschappen skischansspringen.

Rijkdom aan Tsjechische cultuur

Naast een populair gebied voor skiën, snowboarden, langlaufen en zelfs paragliden, is het Reuzengebergte ook het decor van Tsjechische tradities zoals de glas- en kristalproductie. In Harrachov maak je in het glasmuseum kennis met het ambacht van glasblazen en in de brouwerij brouw je zelf bier. Een ander typisch Tsjechische traditie is wellness. Hotel Orea Vita Sklár biedt chocolade massages aan evenals anti-stress massages, aromatherapie en schoonheidsbehandelingen. Wellness Hotel Harrachovka legt haar gasten in de watten met kuurfaciliteiten waaronder een stoombad, bubbelbad en zoutgrot.

Bobsleeën en pannenkoeken voor de kinderen

Juist met kinderen is het goed vertoeven in het Reuzengebergte. Denk aan een sledetocht met husky’s, bobsleeën in Harrachov of een tocht met de paardenslee in Rokytnice nad Jizerou. Tsjechische gerechten zijn zeer kindvriendelijk en doen denken aan die van de Oostenrijkse en de Duitse keuken. Naast specialiteiten zoals Cesnekova polevka (knoflooksoep met kaas, ham, bieslook en geroosterd brood) en Pstruh prazdroj (gebakken of geroosterde forel), eten de Tsjechen graag palacinka: pannenkoekjes gevuld met ijs en/of fruit.

Voor meer informatie:
CzechTourism: www.czechtourism.com
Skiregion: www.skiregion.cz
Dit bericht is geplaatst door Sabine de Witte.

Ik heb het gevonden en overgenomen van www.nieuws.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Punk, dat idee had ik ook bij het lezen. Dit jaar betaalde ik meestal 80-90 eurocent voor een halve liter, maar dat is voor toeristen nog altijd heel goedkoop. De blog vond ik overigens een positieve opsteker voor Tsjechie.
 
Een prachtige korte samenvatting om Tsjechië te promoten.
Dus heren en dames onthoud dit en vertel het verder.

En vertel er dan ook bij wat een ski kaart kost en wat de toegang tot een dierentuin kost, heerlijk om dit soort zaken te promoten.

En een heerlijke maaltijd, 3 gangen voor een tientje , inclusief een pilsje.

Wat de prijs van het bier aangaat, het kan nog steeds voor 0,50 per halve liter , gemiddelde wat we op een terras betaalden was hoger tot zelfs € 1,00 , maar dat is echt duur.( voor een camping.)

Maar dat maakt voor Punk niet uit, die blijft gewoon bestellen zolang het gezellig is, en ik ga mee.

Ik mis die Nederlandse flesjes echt niet, Kinderachtig formaat.
 
Het is een mooi positief bericht, maarre 0.50 eurocent? Nee dat kan echt niet in de plaatsen die ze beschrijven. Dat is 12-13 Kronen? Dat maak je echt niet mee daar.
Hoe dan ook, goedkoop is het wel. ik vind het ook niet erg om wat meer te betalen als je op een toplocatie zit.
Het goedkoopste cafe van harrachov is dacht ik U'Krtka of zoiets, tegenover Pension David.
Zeker niet wat men in gedachten heeft bij Apres Ski maar wel heerlijk Tsjechisch!
 
Bovenaan