Wasserettes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voorlopig is het gebruik van een wasserette voor mij veel voordeliger. Ik heb twee flinke wassen gedaan en was, inclusief kurkdroog maken, er 320 Czk aan kwijt. Normaliter combineer ik bezoeken aan Liberec met sauna, bibliotheek en bezoek van enkele supermarkten. Ga dan ook een hapje eten. Is dus ook een dagje uit nu je niet zo veel mag.
 
Wat heb je nodig om een wasmachine te kunnen aansluiten? Ten eerste water. Vanouds was hier een bron die met het huis was verbonden met oude loden pijpen. Er was sprake van dat een gehucht hier ruim een kilometer vandaan zou worden aangesloten op de leidingen van de gemeente. De te leggen pijp zou hier langs komen. De verbinding met het dorp is ongeveer 800 meter lang. Voor elk project in Tsjechië moet een 'projektant' worden ingeschakeld. Er kwamen twee dames het plan maken. Zij wisten precies hoe dat moest worden. Ik kon daar geen invloed op hebben. Gelukkig waren de mensen die de leidingen kwamen leggen veel praktischer want anders had de leiding nu ergens in een kelder moeten hangen. Ik had zoals in Nederland gebruikelijk is achter de voordeur een put gemaakt voor de watermeter, maar dat is hier niet gebruikelijk. Ik diende een kunststof put aan te schaffen die dicht bij de weg is ingegraven. (Men heeft gelijk een brandkraan dichtbij aangebracht!)
Ten tweede moeten er vele leidingen in huis worden aangelegd. Voor een deel zelf gedaan en voor een deel uitbesteed. Ik herinner me nog goed dat iemand in ytong-blokken gleuven had moeten maken en spierwit naar buiten kwam.
Ten derde moet er een nette afvoer worden gemaakt. Riolering komt hier nooit. Dat betekent zelf het afvoerwater reinigen en uiteindelijk het schone water de helling af laten lopen. De leidingen in huis zijn zelf aangelegd. Voor de leidingen buiten, een septictank en een zwembad met grind moest eerst weer een projektant worden ingeschakeld. Die schakelde eerst iemand in om na te gaan hoe de ondergrond hier is. Later bleek bij het uitgraven voor de septictank dat men met een hamerboor het nodige aan zandsteen moest verwijderen. De uitvoering liet ik aan een aannemer over. Dat betekende enkele dagen inzet van een graafmachine, een aantal mensen aan de gang voor het aanbrengen van leidingen, twee dagen twee vrachtwagens die grind moesten aanvoeren en een lading steenslag. De WC's zijn aangesloten op de septictank. Het water daarvan gaat met het andere vuile water naar een zwembad dat met grind is gevuld. Bacteriën zullen er daarvan schoon water maken. Via een buis gaat dat nog naar een ondergronds filter van breuksteen en dan loopt het water de helling af. Dankzij het feit dat je voor zo'n werk maar 15% BTW behoeft te betalen had ik net genoeg geld om aan mijn verplichtingen te kunnen voldoen. De rekening was ruim 400000 kronen.
(Toen ik voor een goedkeuring van de verbouw van het geheel bij het CHKO kwam was de eerste vraag hoe ik de afvoer had geregeld. Ik kon ze wijzen op hun eerder gegeven goedkeuring.)
Ten vierde heb je elektriciteit nodig. Het bleek dat wanneer ik meer dan twee elektrische kachels zou aansluiten de leiding van 800 m lang naar het dorp zou zijn overbelast. Contact met CEZ. Die zijn bezig het hele net hier te verzwaren. In het kader daarvan is voor mij een nieuwe leiding gemaakt. Enige vertraging gaf dat de eigenaar van het perceel waarop een zwaardere kast aan een mast moest worden aangebracht daar bezwaar tegen maakte.
Een elektriciën moet nu aan de gang om binnen de leidingen aan te sluiten en buiten een nieuwe meterkast te vullen.
Ten vijfde heb je een aardleiding nodig. Die gecombineerd met een nieuwe bliksemafleiding. Vier maanden wachten en ongeveer 7 uur arbeid van eerst een kraan op een vrachtwagen om niet op het dak te hoeven kruipen en daarna een graafmachine om de aardleiding in de grond te brengen.
Ten zesde moet je een ruimte in orde hebben om de machine te plaatsen.
Het gebruik van een wasserette is voor mij voorlopig een uitkomst. Er moet nog veel werk worden verzet voordat alles gereed is om een machine te kunnen gaan gebruiken.
 
Toen ik voor het eerst in mijn Chalupa "woonde" , was het eerste wat ik deed een septic tank laten plaatsen inclusief afvoer leidingen in huis, wat ik zelf gedaan heb. En ik heb een aanzuigleiding aangelegd van de studna naar de kelder waar ik een automatische waterpomp plaatste. Wat tyleenleidingen gemaakt naar de provisorische keuken en badkamer. Dat kostte nog geen 500€ bij elkaar. (exclusief septictank) Daarna kon ik ook een wasmachine plaatsen. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te gaan om wat comfort te hebben. Enige jaren geleden werd ook mijn huis aangesloten op de waterleiding toen ze de straat vernieuwden. Maar ik ben de enige volgens mij van mijn buren die er gebuik van maakt. Dat was te merken toen de geïsoleerde waterleiding over de beek bevroor ondat er te weinig doorstroming was. Maar die hebben ze nu onder de beek doorgelegd toen de brug werd vernieuwd. Maar ik kon gelukkig snel omschakelen naar de studna toen ik zonder water zat.
In het begin was mijn elektrische installatie beperkt. Maar ik heb echt niet aan CEZ gevraagd of ik een wasmachine mocht plaatsen. Gewoon geplaatst en draaien met dat ding. En als ik teveel zou gebruiken zouden de zekeringen wel doorslaan.
Maar bij jou zullen wel strengere eisen zijn omdat het een project is dat zwaardere nutsvoorzieningen in de toekomst nodig heeft dan een eenvoudige chalupa.

Maar je hebt nu alle nutsvoorzieningen die je duizenden euro's hebben gekost. Dan valt de aanschafprijs van een wasmachine daarbij in het niet. En een aparte ruimte is ook niet echt nodig hij kan ook eerst in de keuken of zo geplaatst worden. Dus die hoge aanlegkosten zijn geen reden om nu geen wasmachine te hebben omdat je ook zonder wasmachine deze kosten hebt moeten maken. Dat je het gemakkelijker vindt om de was naar de wasserij te brengen begrip ik een beetje en als je de rit erheen combineert met andere dingen, kan dat kostenefficiënt. Maar persoonlijk vind ik een wasmachine handiger en goedkoper als je de basisvoorzieningen ervoor hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Een unieke wasserette: mensen in Vysočina doen hun was op straat, kijk maar​

verejna-pradelna-v-chotebori-pojme-i-periny-po-babicce_denik-630-16x9.jpg

Heb je thuis dekbedden die gewassen moeten worden en thuis niet in de wasmachine passen? Geen probleem. In Chotěboř in de regio Havlíčkobrod kan hiervoor al enige tijd een openbare wasserette direct aan de straat worden gebruikt. Aan het plaatselijke warenhuis Tesco staat een grote wasmachine en droger, waar niet alleen oma's dekbedden in passen, maar ook winterjassen en dekens.

Een soortgelijke wasserette is de enige in zijn soort in de Hooglanden en is nu ongeveer anderhalf jaar in bedrijf. "Het is een goed idee. Ik denk dat mensen het gebruiken, vooral degenen die bijvoorbeeld winterjassen moeten wassen. Als ik meer kinderen zou krijgen, zou ik het zeker ook gebruiken", vertrouwde Jaroslava Součková uit Chotěboř Deník Vysočina toe.

Het hele systeem is automatisch. Wassen in een wasmachine van acht kilogram kost 150 kronen en drogen kost nog eens vijftig. Wassen in een trommel van achttien kilo kost tweehonderd. Een soortgelijke faciliteit is het dichtst bij in Vlašim en Chrudim. "De wasserette in Chotěboř is tot nu toe de enige in Vysočina, maar we zijn van plan om ze ook op andere plaatsen in de regio te hebben", onthulde Jan Holý van het bedrijf Best Series.

Tot nu toe heeft het bedrijf ongeveer veertig soortgelijke wasserijen in het hele land gebouwd. Maar ze zijn van plan er ongeveer zevenhonderd te hebben. "Onze vaste klant is een Tsjech met veel wasgoed. Natuurlijk kregen we kritiek, die hun kleren zo wasten voordat ze beseften dat ze dertig jaar oude dekbedden in huis hadden die zeker een poetsbeurt konden gebruiken", gaf Holý de mogelijkheden aan.

Ook al staat het toestel onder permanent cameratoezicht, ook deze praktische toestellen ontkomen niet aan de aanval van vandalen. "In Praag probeerde iemand met een flexo aan geld te komen , maar verder zien we niet veel vandalisme", vervolgt Holý. Het bedrijf is van plan om niet alleen in Tsjechië, maar ook in Slowakije extra wasserijen te bouwen.

Het bedrijf werkt voornamelijk samen met de ketens Tesco en Kaufland.
Via volgende link de locaties waar ze te vinden zijn;


bron: pelhrimovsky.denik.cz
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan