Warmtewisselaar

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn aan het nadenken hoe de warmte kunnen benutten die onder het plafond blijft hangen. In de woonkamer is het altijd erg warm tussen de balken van het plafond, Wim merkt dit omdat hij vanwege zijn lengte bijna het plafond raakt.
Het zou mooi zijn als we die warmte naar de slaapkamer boven kunnen krijgen, zonder dat de woonkamer er koud door wordt.
Heeft iemand een idee? Wij hebben een gewone houtkachel (tegel) in de kamer staan.
 
Zelfde "probleem" hebben wij soms.
Makkelijkste en doelmatige oplossing stel ik me als volgt voor: Maak een kleine doorvoer (ong 20 x 20 cm) in het plafond van woonkamer naar bovenverdieping zodat de warmte naar boven kan. In de vloer boven maak je een klein roostertje dat je naar wens (deels) kunt afsluiten
 
Ouderwets maar adequaat als je 't mij vraagt. In ons eerste huis in Nederland hadden we ook zo'n voorziening en die werkte als de spreekwoordelijke speer. Ik zou wel zorgen voor voldoende toevoer van verse lucht.
 

Vodnik

† In Memoriam
een (werkende!) mogelijkheid om de warmte in je kamer beter te verdelen is een pijp (ruime diameter, bv 150 mm) in een hoe van de kamer te plaatsen, onder en boven kant ca 25 cm vrij van vloer / plafond. In deze pijp een ventilator monteren die de lucht van boven naar beneden blaast.

Dit werkt perfect!
 
een (werkende!) mogelijkheid om de warmte in je kamer beter te verdelen is een pijp (ruime diameter, bv 150 mm) in een hoe van de kamer te plaatsen, onder en boven kant ca 25 cm vrij van vloer / plafond. In deze pijp een ventilator monteren die de lucht van boven naar beneden blaast.

Dit werkt perfect!

Dit is voor mij mogelijk ook een oplossing een buis te gebruikenvoor de andere vertrekken dan kun je de ventilator laten inschakelen bij een bepaalde temperatuur, dan wordt het in de kamer ook niet koud, en kun je de overtollige warmte in de andere kamers goed benutten,
Heb je daar ervaring mee????

Arie cz
 
Heb even geen foto hier (eind april pas!)....enne of ik hem dan kan plaatsen?
Ik vraag wel wat hulp van vrienden.....
In welke maten weet ik niet, maar ongetwijfeld passend op alle gangbare pijpmaten.
 
Mogelijk heden om warmte te verdelen.

Let op dat er vaak gepruts is in het verleden met warmte wisselaars, er zijn diverse ongevallen of bijna ongevallen gebeurt.

Vaker heb ik al genoemd: water gaat koken bij 100 graden, en het vuur in een houtkachel is rond de 700 graden. Als de pomp het begeeft gaat het in de buis snel koken, en is dus een overdruk in de buurt noodzakelijk en zeker aan te raden. En als het water er uit is , is van koelen van de buis geen sprake meer, dus gaat verbranden. Dit systeem wat ik beschrijf is ook niet meer te koop.

In de eerste( ongeveer 1980) rendement cv-kachels zit in de afvoer een warmte wisselaar, maar er zijn ook systemen die er later tussen gebouwd konden worden.

Door alleen met de warme lucht te spelen kan er weinig misgaan, en als je het goed doet ook nog rendement. Vaak is het niet fraai maar dat moet je op de koop toenemen.


Het is al beschreven: de oppervlakte vergroten, ik heb op het forum een foto(of de site van Els van der Heuvel meende ik) van een kachelpijp gezien met een soort van schoepen er aan, heel fraai en een redelijk rendement, maar dat horen we zeker nog van haar.

De afvoerbuis achter de kachel door de muur in een ander vertrek er uit laten komen, dan naar boven.
De achterkant van de kachel wand voorzien van kanalen die lucht kunnen vervoeren, deze lucht verplaatsen naar een ander vertrek. Helex had dit vroeger bij de inbouwkachels , een kleine ventilator zorgde er voor dat het in een ander vertrek geblazen kon worden met flexibele buis.

Een ruimte achter aan de kachel creëren. Een soort van bak waar de lucht in opgeslagen kan worden, door de natuurkunde stijgt de lucht via het kanaal naar een andere ruimte. Het zelfde kan je doen door een plaatwerk kanaal aan de achterplaat te maken en de lucht naar een hoger gelegen ruimte te sturen. Het systeem zie je wel eens vaker bij kachels, maar dan om de lokale trek te bewerkstellen , De kleinste Morso heeft het .

Let op : met vuur spelen kan gevaarlijk zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
Mogelijk heden om warmte te verdelen.

Let op dat er vaak gepruts is in het verleden met warmte wisselaars, er zijn diverse ongevallen of bijna ongevallen gebeurt.

.......................................
Let op : met vuur spelen kan gevaarlijk zijn.



Je moet ook niet zelf een warmtewisselaar willen bouwen!
De momenteel in de handel zijnde houtkachels met warmtewisselaars (Haas+Sohn / ABX / Vernier / en nog vele anderen) hebben een type goedkeuring (TUV) waarbij wél vaak voorwaarde is dat er een noodstroomvoorziening is voor de circulatie pomp. Een overdrukventiel hoort bij de instalatie!
 

Vodnik

† In Memoriam
Dit is voor mij mogelijk ook een oplossing een buis te gebruikenvoor de andere vertrekken dan kun je de ventilator laten inschakelen bij een bepaalde temperatuur, dan wordt het in de kamer ook niet koud, en kun je de overtollige warmte in de andere kamers goed benutten,
Heb je daar ervaring mee????

Arie cz

Ja, zie foto, het is geen pijp maar een stukje betimmering, op de vloer staat een blaaskacheltje dat de warme lucht naar beneden zuigt.
Het hele idee is niet origineel vsn mij maar van een studievriend die dat 40(!) jaar gelden in z'n studentenkamer had geplaatst (110mm pijp met een keukenbventilator erin)
Als je het met ventilator gaat doen, zoek dan een type dat weinig lawaai maakt, luchtverplaatsingcapaciteit is altijd genoeg maar teveel lawaai is storend!
 

Bijlagen

  • DSC00961.jpg
    DSC00961.jpg
    101,3 KB · Bekeken: 9
Houtkachel warmte verlies

Wie heeft voor ons het adres in NOVA PAKA om iets van een warmte wisselaar te plaatsen in het rookgas afvoer kanaal.Het is iets rondom met buisjes.
Ennn heeft iemand nog een adres voor het inkopen van geperste cokes-kolen briketten of id. Omgeving JILLEMNICE.bvd REMKO
 
Een "warmte wisselaar" voor de Kachelpijp is te koop bij bijna iedere ijzerwarenwinkel in Tsjechie. Krijgt niet de schoonheids prijs, roest snel knijpt de afvoer van/naar de kachelpijp/schoorsteen ( let op of je voldoende doorstroom houd voor het vermogen van de kachel). Heb tot op heden geen RVS uitvoering gezien.
 
let op, er is warmtewisselaar, welke direct de lucht verhit (gewoon een pijp met wat ribben)

dan welke lucht verhit om gelijk in luchtkanalen door te geven

en de laatste en duurste, welke water voor de CV opwarmt.

Drie categorien, drie prijsklassen....
 
Bovenaan