Warmtewisselaar

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De kosten van elektra lopen behoorlijk op, en ik vraag me af hoe andere da doen,
Ik heb een elektra gestokte cv installatie dat werkt prima, daarnaast heb ik ook een grote houtkachel met warmtewisselaar, als het water in de kachel warm genoeg is gaat de pomp lopen en spuit het warme water in de cv installatie, boven op die kachel zit een pijp die heel erg warm word, nu is mijn vraag kan daar ook een warmtewisselaar in en wie heeft daar ervaring mee, alle info is welkom.

Arie CZ
 
boven op die kachel zit een pijp die heel erg warm word, nu is mijn vraag kan daar ook een warmtewisselaar in en wie heeft daar ervaring mee, alle info is welkom.


In de kachelpijp kan een hulpstuk met 'luchtgaten' waardoor de warme lucht de kamer ingaat. Een soort Bullerjan-idee. Deze zijn in de buurt van Nova Paka ( in de bocht bij Svoboda ) te krijgen.
 
Zoekende naar een warmtewisselaar (výměník) kwam ik dit plaatje tegen:
1474.png

Is dat iets??

Volgens mij moet je wel uitkijken dat je de rookgassen niet te ver laat afkoelen om te voorkomen dat de trek wegvalt en dat giftige bestanddelen uit de rook neerslaan in het rookkanaal
 
Wij hebben zo'n stuk met gaten in de pijp van de kachel geplaatst en de warmte komt daarmee meer de kamer in. We zijn er tevreden mee. Gekocht op het adres dat Jan noemt en met een bus spuitlak in de kleur van de pijp gespoten. Ziet er nog mooi uit ook!
 

Vodnik

† In Memoriam
Warmte pompen worden in CZ regelmatig toegepast. Er zijn twee systemen; gebruik makend van de grondwarmte óf gebruikmakend van de warmte in de buitenlucht.
Deze systemen worden onder andere geleverd door de Dietrich / AEG.
De prijzen zijn hier in CZ niet zo hoog als in NL.

Er wordt nogal opgegeven over de milleu vriendelijkheid van deze systemen maar er wordt weinig gesproken over de invloed op de grondwater temperatuur, dit krijgt inmiddels meer aandacht. (oa. ADVERA in Liberec is een bedrijf die grondboringen doet voor dit systeem)

Als je aan een een andere manier van stoken denkt moet je ook eens denken aan pelletkachels. Er zijn gewone kachels, kachels met warmtewisselaar (tbv een water-CV) en CV-ketels.
CV-pelletketels worden in CZ geproduceerd (ao. ATMOS in Bela pod Bezdezem)
 
Daar had ik reeds over nagedacht, er staat sinds twee weken een Sideros Discovery in de garage en die wordt na het stookseizoen geplaatst. Heb hem in de garage flink ingestookt zodat hij later in de kamer niet meer stinkt.

Heel mooie techniek en heel veel warmte voor een betaalbare prijs uitgaande van de vergelijking tussen gas- en pelletskosten. Vooral allerlei automatische functies en de mogelijkheid tot programmeren zijn zonder meer een uitkomst.
 
Wij hebben zo'n stuk met gaten in de pijp van de kachel geplaatst en de warmte komt daarmee meer de kamer in. We zijn er tevreden mee. Gekocht op het adres dat Jan noemt en met een bus spuitlak in de kleur van de pijp gespoten. Ziet er nog mooi uit ook!

Kun je een foto plaatsen van de buis met gaten?

En in welke maten kun je die kopen?
 
Even voor de duidelijkheid. Ik heb nu al een kachel met warmtewisselaar maar ik heb meer warmte nodig in de andere vertrekken, en de warmtewisselaar in de kachel is voor mij te klein, en de kachelpijp geeft heel veel warmte en dat heb ik het liefst in de andere vertrekken, vandaar dat ik weg ben van warmtewisselaar die ( Gorrit )op het forum heeft gezet zoiets zoek ik en daar wil ik graag meer over weten, grote , warmte afgifte en zo.

Arie CZ

:dank2::dank2::dank2:
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik vermoedde al zoiets.

Ik vond deze toevallig op http://www.rolf.cz.

Het leuke van die warmtewisselaar is dat hij helemaal geen pomp nodig heeft maar dat (mits juist aangesloten) het water door natuurlijke stijging gaat circuleren in het systeem

Dat gaat alleen op als de radiatoren in een hoger gelegen ruimte liggen! Verder merkte gorrit al op dat moet oppassen dat de rookgassen niet te ver afkoelen ander heb je geen "trek" meer in de schoorsteen.
Als je al een warmtewisselaar hebt (ingebouwd in de kachel) is het risico op te ver afkoelen van de rook reeds aanwezig!
(ik kan het merken, heb mijn kachel eerst zonder en daarna -nu- met warmtewisselaar gestookt!)

De afgebeelde warmtewisselaar werkt eigenlijk alleen goed in een openhaard met veel vuur, dit is mij enige jaren geleden op een beurs in Praag uitgelegd.
 
Bovenaan