Warm water: kosten anno 2022

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een korte en duidelijke vraag.
a. warm water via een elektroboiler die altijd tegen laag tarief opwarmt
b. warm water van een combiketel die behalve dat warme water, ook de vloerverwarming draaiende moet houden.
deze ketel draait op gas vanuit een tank in de tuin die je dus elk jaar moet laten bijvullen.

Via welke methode is dat warme water het duurst, of zit daar niet zo heel veel verschil tussen.
 
De vraag is duidelijk, het antwoord is iets lastiger. Ik denk dat het vooral afhankelijk is van hoeveel warm water je verbruikt.
Het warm water circuit staat volgens mij los van het (vloer/radiator)verwarmings circuit.
Om een berekening te kunnen maken zou je misschien het gasverbruik van een zomermaand (alleen warm water dus) kunnen pakken. Weet je dat ?

Los van deze vraag, maar als je anno 2022 nadenkt over een boiler dan kom je eigenlijk uit op een warmtepomp boiler. Die zijn zover ik weet altijd zuiniger dan een gasketel.
 
q=mxcxdeltaT :)
jij was toch natuurkunde leraar ??
Ik heb al heeeeel veel geschreven over verwarmingskosten
conclusie: gas is verschrikkelijk duur ,meer voor de bill gates in cz . als geld geen rol speelt.
Elektro 7 kc/kwh
Warmtepomp afhankelijk van de cop ,besparing 50-75% afh van de buitentemperatuur.
Warmtepomp, hier kopen betaal je je een hartinfarct , persoonlijk gebruik ik al meer dan 10jr chinese ,kost 1/4 van de prijs hier.
heb er ongeveer 6-8 continu in gebruik
nog goedkoper is houtvergassingsketel ,al is de investering ook redelijk hoog ,snel terugbetaald.
bio massa ,gratis.
Ik heb hier alle variaties in gebruik ,en bereken voortdurend alle kosten ,
 
Geweldig Curious...... Inderdaad Q = m.c.△T ofwel 4.200 Joule voor elke liter die je 1 graad warmer wil krijgen
Was ik er eindelijk vanaf, ga ik vannacht weer dromen over Natuurkunde geven voor de klas.

Ik vroeg me alleen af of 160 liter water in een boiler 24/7 op temperatuur houden opwoog tegen een combiketel die alleen naar behoefte warm water geeft.
Zeker als die boiler er al 10 jaar ligt.

Dank je wel voor je hulp.

PS even off topic
Door vriendin een CZ bedrijf laten bellen voor een installateur om naar die vloerverwarming te kijken. Zou volgende week komen en een dag van tevoren een sms sturen om aan te geven welke dag. Never nooit meer iets gehoord van dat bedrijf.
Vandaag zelf naar een Duits bedrijf hier net over de grens geweest. Meneer was aan het werk, mevrouw zat "ins Büro". Heel gemoedelijk gebabbeld met die mevrouw en mijn telefoonnummer achtergelaten. Nu al gebeld en maandag 13.00 uur staat hij hier op de stoep.
Ik bedoel maar.
 
Ik zou die electro boiler laten hangen tot hij de geest geeft.
Ook hier heb ik veel elektro boilers hangen ,de kosten zijn gering, en als de boiler in huis hangt verwarmt hij ook minimaal de ruimte.
En goedkoper dan gas .
De besparingen die nu misschien helpen zijn oude woningen beter isoleren,al is dat ook razend duur.
Ik heb hier een thermo camera die me veel verrassingen heeft geleerd waar de warmte verdwijnt.
nieuw bouwreglement is 17cm polystyrene aan de buiten muur .
Persoonlijk zou ik een houtvergassings ketel met accumulatie installeren ,al was het maar voor nood.
Hout of een alternatief is altijd wel te krijgen in de dorpen ,vaak gratis.
 
@curious Je had mijn laatste bericht niet gelezen omdat daarin dus ook stond dat het fout was en dat ik de mod had gevraagd om het weg te nemen.
Wat ik berekend had was gewoon het gas voor koken. Voor warm water kon helemaal niet omdat ik daarvoor een elektrokotel heb. Die gaat echt niet op gas ;-)
 
Bovenaan