Wapenwet

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi!
Ik dacht dat dit de beste plek zou zijn voor mijn vraag. Hoe zit het met wapenwetten in tsjechie? Dat klinkt natuurlijk een beetje gek maar wees niet bang ik wil niet gaan smokkelen of zo. Deze zomer ga ik liftend vanaf praag naar boedapest via polen en slovenie samen met mijn vriendin. We willen, niet omdat we zo bang zijn maar gewoon voor de zekerheid, toch iets bij ons hebben ter verdediging mocht het echt mis gaan. Daarbij moet je niet denken aan semi-automatische geweren maar een busje pepperpray of een tasergun bijvoorbeeld. Is het legaal in tsjechie? En zo ja hoe kom ik daar dan aan? En is het ook legaal in slovenie en hongarije? Ik ga niet met illegale dingen rond lopen natuurlijk, anders houd ik het bij een houten stok of een mes. De kans dat ik het ga gebruiken is trouwens minimaal natuurlijk maar voor het geval dat het vreselijk mis mocht gaan...
Groetjes!
 
Pepperspray en een tasergun zijn legaal in Tsjechie je kan zelfs een 6 mm pistool of revolver kopen zonder daar een vergunning voor nodig te hebben. In diverse plaatsen in tsjechie kun je deze gewoon in de winkel kopen.
 

kuurgast

Donateur
hoe zit het met slowakije en hongarije?
Dat kan je deels op wiki vinden en anders forums van betreffende landen bezoeken met deze vraag. ;)
Wat betreft de pepperspray die kost zo'n 8 tot 10 euro.
Snap alleen niet waarom je dit bij je wilt hebben. Je reist door Europese landen die echt niet gevaarlijker zijn dan de Benelux. Enige wat je kan overkomen is dat je tentje open gesneden wordt als je slaapt en ze dan die veiligheidsmaterialen vinden en tegen je gebruiken. Op zo'n moment kan je beter een tik uitdelen met een stevige zaklamp.
Heb al lange tijd niets meer gehoord dat er in Tsjechië tenten worden opengesneden maar anders kan je ook kijken naar een camping met bewaking ofzo.
 
Het is echt alleen voor in noodgevallen voornamelijk voor tijdens het liften. Neem dezelfde voorzorgsmaatregelen in Nederland hoor! De kans dat ik de staatsloterij win is groter dan dat ik mezelf moet gaan verdedigen. Nog drie topics openen op drie verschillende sites leek me overbodig als hier iemand het wist. Weet je ook de prijs van een taser toevallig! Sowieso bedankt voor deze info!

EDIT en dat is gewoon in winkels (legaal) verkrijgbaar?
 
anders kan je ook kijken naar een camping met bewaking ofzo.

We zijn echt niet bang uitgevallen hoor, maar we (en ouders ook) hebben toch liever iets voor noodgevallen. Als we beroofd worden laten we dat gebeuren, dan zijn we maar wat geld kwijt maar stel er zou meer aan de hand zijn (sexuele intimidatie, aangevallen worden) dan is het toch een fijn idee iets te hebben. Tijdens het liften ben je een stuk kwetsbaarder, waar ter wereld je ook bent. Snap je het een beetje? Al is het maar voor ons idee dat we niet kansloos zijn.
 

kuurgast

Donateur
De categorie niet-dodelijke wapens is legaal maar men heeft plannen om bv wapens met rubber kogels daar vanaf te halen en de Duitse wetgeving te gaan volgen.
Ook al is er recht op zelfverdediging houdt er wel rekening mee dat je te gast bent in een land en als je de taal niet spreekt je in de problemen kan komen met justitie. Zelfverdediging is met een afstand tot 1,20 meter tussen "aanvaller" en slachtoffer. Is die afstand groter dan zal de rechter dit niet zien als zelfverdediging.
Heb geen ervaring met deze middelen en zal niemand de weg wijzen in Tsjechië naar deze in Nederland verboden middelen.
Ben een vrouw en heb me in Tsjechië nooit onveilig gevoeld. Het enige was in Slowakije dat een stel van die kleine meisjes op een jaarmarkt mijn rugzak open hebben gesneden ,maar gelukkig kreeg ik ze snel in de gaten voordat ze wat konden pikken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me uberhaupt nog nooit echt onveilig gevoeld eigenlijk. Maar het is dus niet gewoon in een winkel te verkrijgen? Sowieso is trouwens iemand met een taser weten te raken met een afstand groter dan 1,2 meter best wel knap haha ;) geld dat gestolen zou kunnen worden is het probleem niet, het enige wat ik niet kwijt wil raken is mijn paspoort en mijn gezondheid. Wat toch een tegenstrijdige berichten zeg.. De een zegt jaa AK-74 gewoon vrij verkrijgbaar en de ander zegt dat je helemaal niks aan wapens legaal kan krijgen.. Ingewikkeld..
 
Bovenaan