Wapenfabriek Heduk / Hete in Praag (1945)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn moeder heeft als dwangarbeidster tijdens de 2e Wereldoorlog gewerkt in een wapenfabriek in Emmendingen (naam fabiek: Wehrle Werke) in Duitsland. Zij werkte daar in 1944 en is in januari 1944 met totaal 25 jonge Tsjechische vrouwen en 25 jonge Tsjechische mannen per trein vanuit Praag naar Emmendingen vervoerd. Volgens de oproep die mijn moeder kreeg was dit een soort oefenperiode omdat zij later in Praag verder moest werken in een (Duitse) wapenfabriek in Praag, waar zij tot bijna het einde van de 2e Wereldoorlog heeft gewerkt tot het door bombardementen (van welke land?) niet meer mogelijk was.
Mijn moeder noemde als naam van de fabriek "Heduk". Op het oproepformulier staat "Hete". Wie weet hoe dit zit en welke fabriek dit was?https://picasaweb.google.com/jacque...scheVooroudersCeskePredky#5608124186904187970
 

kuurgast

Donateur
Pepik de fabriek in Duitsland bestaat nog steeds en zal je zelf wel gevonden hebben.
....bombardementen (van welke land?)
Amerika.
Op het oproepformulier staat "Hete"
Dit is waarschijnlijk door een Duitser geschreven en kan een heel andere naam in het Tsjechisch zijn.
Het is lastig om een goede website te vinden met informatie over dit onderwerp. Je kan wel een mail sturen met de vraag naar het Státní oblastní archiv v Praze/Staat Streekarchief in Praag. Dat kan in het Engels of Duits en zal zeker beantwoord worden.
Misschien zijn er andere forumleden die wel meer kunnen vinden met deze gegevens.
Heel veel succes met je zoektocht en laat hier nog eens wat horen hoe het verhaal verder gaat.
 
Vraag gestuurd naar archief in Praag

Bedankt voor je advies! Ik heb via Email een vraag - met verwijzing naar het document in het webalbum - gestuurd naar het archief in Praag waarvan je de naam en hun website in je reactie hebt aangegeven. Zodra ik reactie krijg zal ik dat hier melden!
 
In het algemeen: Tsjechië was in die tijd de wapenkamer van Europa, de snelle bezetting van Tsjechië was hier mede aan te danken.
In Praag lag natuurlijk de bekende CZ wapenfabriek, die later nauw verbonden was met het motormerk Jawa, ze ontwikkelden vuurwapens, maar kwamen ook met een aantal innovaties op het gebied van de handgranaat.

Fabriek lag eerst in Praha-Zirkov, later ook in Praha-Nusle.

Over Hute: dit moet zijn Hütte en dat is een hoogoven of metaalverwerkend bedrijf.
Van Hete kan ik niets maken een dergelijk woord komt ook in oudere woordenboeken niet voor. Het lijkt er dus op dat het een naam is of inderdaad een klanknabootsing van een Tsjechisch woord.
 
Ja de Poldi, in Kladno.
Nog eens even naar de papieren gekeken en zag nu pas Praag 9: vroeger lagen daar de staalwerken van de wijk Vysocany, bekend geworden door het - later ongeldig verklaarde - tijdens de Warpactinval gehouden Partijcongres.

Zoeken op Hejduk Vysocany levert heel wat op.
 
Dieter,

Dank voor je reactie. Mijn moeder vertelde vanavond dat de fabriek in de wijk Vysocany was. Wat jij schrijft over Hejduk Vysocany zal daarom ongetwijfeld kloppen! Ik zal een via Google kijken wat ik er over kan vinden.

Groeten,

Pepik
 

Marcel

Moderator
de Technische Universiteit (ČVUT) uit Praag wil 600 miljoen kronen investeren in het oude Poldi Kladno complex/gebied. men wil er diverse universiteitsgebouwen gaan realiseren om studenten in onder te brengen. het moeten state-of-the-art energie-zuinige woningen worden.

kladnohute.jpg
 

kuurgast

Donateur
Marcel goed dat je dit topic weer naar boven haalt :toppie: dat nieuws staat ook op ceskatelevize.cz.
Ben benieuwd of topic starter nog iets gehoord heeft van de mail naar Praag. Nu kom ik veel info tegen op Tsjechische websites over het bombardement wat op 12 september 1944 was. Dat is mogelijk een ongeluk van een Amerikaanse bommenwerper die ballast kwijt moest en daardoor zijn bommen liet vallen in een bosgebied aan de rand van het fabrieksterrein. Wat de piloot niet wist was dat daar mensen zich schuil hielden ivm het bomalarm dat afging.
Bron:koralekkladno.web.beneta.cz.
In april 1945 zijn er bombardementen uitgevoerd bij het stationsgebied van Kladno zie foto's hier.
Er is een monument met de namen van slachtoffers van het eerste bombardement in Kladno zie hier onderaan..
De oefenperiode kan wel eens de "Werkschule" zijn waar 70 leerlingen opgeleid werden in de fabriek.Bron:kladnominule.cz.
Veel oude foto's zijn te zien op rajce.idnes.cz en onderaan bij Poldina huť.

3f75c373da71dbb0bc22c07d883adf13.jpg

Foto van het fabrieksterrein in 1939.
 
Bovenaan