Wanneer kan ik weer naar Tsjechië?

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. Zojuist teruggevlogen vanuit Praag naar Amsterdam. Inderdaad bij het boarden was er controle op het in bezit hebben van een negatieve Covid-test.

LET OP ! Deze test moet uitgeprint zijn !! Met een digitale versie geen toegang. Wel kon de digitale versie ergens op de luchthaven in Praag worden uitgeprint. Of degene die dit moesten doen op tijd zijn geweest voor hun vlucht, blijft de vraag.

Bij aankomst en uitstappen op Schiphol was de Marechaussee aanwezig bij de gate voor controle, weliswaar steekproefsgewijs.

2. Wat een onzin dat dit uitgeprint moet worden. Is dit een eis van Nederlandse of Tsjechische overheid of een eis van de luchtvaartmaatschappij, die bang is dat de batterij van de telefoon waar de data op staan leeg is bij aankomst in Nederland? Maar in ieder geval goed dat je hierop wijst.

3. Domme vragen bestaan niet, dus vooruit maar. Heeft iemand een koppeling naar het genoemde online aankomstformulier ?
    Die koppeling staat zelfs niet op de hiervoor vermelde pagina.

Gevonden: https://plf.uzis.cz/ Het formulier is in het Tsjechisch en in het Engels. Goed te doen dus.
    De koppeling is gevonden via de tekst "formulier invullen" op de pagina https://www.hartmanova.eu/noodtoestand-inreisverbod-tsjechie/

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  4. kuurgast

kuurgast Donateur

Alles stond al begin december in dit topic vermeld inclusief de links. Alleen is de situatie verslechterd en zijn de maatregelen aangescherpt. Dit zal voorlopig niet veranderen. Klik op de quote voor gehele tekst.

Nederland/België is rood voor Tsjechië.
    Voor werk of dringende zaken binnen een termijn van 24 uur, mag je er zonder test komen.

5. kuurgast

kuurgast Donateur

België is oranje geworden.

Afbeelding mzv.cz/brussels.

Oranje - reizigers uit deze landen kunnen binnenkomen zonder de verplichting om het Public Health Passenger Locator Form in te vullen. Vreemdelingen die voor werk of studie naar Tsjechië reizen, zijn verplicht om een negatief PCR-testresultaat in te dienen voordat ze naar de werkplek of een onderwijsinstelling in Tsjechië gaan. Dit geldt alleen voor vreemdelingen.
    Bron koronavirus.mzcr.cz/en.

rainbow vindt dit leuk/interessant.
  6. We hebben besloten om ook dit jaar niet naar Tsjechië te gaan.
    Ik was bezig om een reis uit tezetten om met de caravan door Tsjechië te toeren.
    In de maanden mei en juni.
    Maar we durven het niet aan en blijven, net zoals in 2020 in Nederland.
    We zullen de bergen en prachtige dorpen missen.
    Maar vooral ook de magnifieke fietstochten.
    Afijn, volgend jaar beter.

7. Klopt, Kuurgast, zo lees en begrijp ik het ook. Maar uit eigen ervaring zie ik dat niemand voorbij de controle komt zonder dat formulier. Die controle is niet bij het uitstappen, maar bij de ingang van de bagagehal. Dus de controlerend ambtenaar kan ook niet zien uit welk land je komt.

Nog even de beeldvorming. Altijd bij de melding dat ik nog regelmatig vlieg, krijg ik te horen dat er zoveel reizigers op Schiphol zijn. Ik herken dat helemaal niet. Alleen maar lege vertrek- en aankomsthallen. En soms vliegtuigen met dertig reizigers. Misschien gisteren virologe Marion Koopmans zien vertrekken ? Ook van een leeg Schiphol.

8. Tja, dan wordt het misschien wel makkelijker om Tsjechië binnen te raken, maar...

1. de problemen als je weer terug naar België wil, met papieren, testen en quarantaine zijn niet min.
    2. wil je het risico nemen om te vertrekken naar een land met 5 x zoveel besmettingen en een zorgsysteem dat op barsten staat?

Neen, hoe graag we ook zouden willen vertrekken, nu nog even niet. :snotter:

curious vindt dit leuk/interessant.
  9. Ik wel.
    Schande! Momentopname gebruiken als garantie voor de zeer nabije toekomst.
    Parasieten!
    Handige Harries die langs de scheerlijnen opereren.
    In februari word ik gevaccineerd. Mijn enige legitiem bewijs dat ik de Tsjechische samenleving weer kan ontmoeten, mijn vrienden weer kan zie etc...

Luigi vindt dit leuk/interessant.
  10. Leo

Leo

Begrijpelijk. mei en juni zou ik nu ook niet aan durven denken.
    Ben zelf bezig met plannen voor augustus naar de regio Nový Bor/Česká Kamenice.
    Maar of dat door kan gaan is nog maar de vraag.
    We zien wel.
    Is het niet dit jaar, dan wordt het gewoon volgend jaar.

Bewerkt door een moderator: 14-01-2021
  11. Vriend,
    Schroom niet.
    Focus op je mogelijkheden en welke stappen noodzakelijk zijn.
    Doe wat je moet doen.
    Ooit treffen wij elkaar. In gezondheid. In Tsjechie.

12. Wat nu met onze vriend Kofola, de starter van dit Item?
    Ik ben benieuwd:top:

13. @zapalky: Met de start van deze vraag is een topic geopend waarin op de voet wordt bijgehouden wie, wanneer, waar naar toe mag. Dat is een zeer nuttig topic, waar nu bijna al 600 berichten in staan. Dat het er zoveel zijn komt natuurlijk omdat de situatie soms met de dag veranderen. De vraag: "wanneer kan ik weer naar Tsjechië" mag dan wel door kofola gesteld zijn maar gaat natuurlijk over alle Nederlanders in Tsjechië en alle Nederlanders in Nederland die naar Tsjechië toe willen. Ik poneer de stelling dat de topicstarter inmiddels helemaal los staat van het topic. Snappie??

zapalky en Tsjechie.net vinden dit leuk/interessant.
  14. kuurgast

kuurgast Donateur

Prymula: restaurants behoren tot de meest risicovolle wat betreft de verspreiding van de ziekte. Maatregels zeker tot maart geldig, daarna geleidelijk opening.

Tot ongeveer maart kunnen een aantal relatief harde beperkingen worden verwacht, tussen april en juni zal er een fase van geleidelijke desintegratie zijn. Vanaf juni zouden alleen milde maatregelen moeten gelden die overeenkomen met de afgelopen zomer, of mildere maatregelen. Dat zei Prymula vandaag in een discussie die is georganiseerd in het kader van het HORECA 112-project.
    Volgens de epidemioloog en voormalig minister van Volksgezondheid Roman Prymula is het infectierisico in restaurants in niveau 7 tot 8 van de 9.

Volgens Prymala is het niet eerlijk om de mogelijkheid om gebruik te maken van luchtvervoer, naar een openbaar evenement of naar een bedrijf te gaan, alleen te baseren op de vraag of iemand is ingeënt. Als iemand niet wordt gevaccineerd omdat zijn medische toestand het bijvoorbeeld niet toelaat, moeten ze zich kunnen bewijzen met een negatieve test, zei hij.

Minister van Financiën Alena Schillerová zei dat de regering het niet heeft over de invoering van een covidpaspoort, het is volgens haar voorbarig.

In verband met antigeentests wordt echter overwogen een aantal zakelijke activiteiten vrij te geven. Met een dergelijke voorwaarde zouden bijvoorbeeld hotels en pensions kunnen worden geopend in de vierde fase van het PES-systeem, aldus de minister van Industrie en Handel Karel Havlíček. Dankzij antigene tests zou het volgens Havlíček mogelijk zijn om congressen of beurzen te organiseren.
    Bron oa novinky.cz.

15. Maar nu een vraag: ga je zelf, en wie nog meer, gevaccineerd en al vrolijk weer naar Tsjechie of denk je............?
    Een ding weet ik zeker: Ik wel! En graag zo spoedig mogelijk.
    Groet,
    Zaplaky:beleefd:

16. Ter info...... ik woon in Tsjechië ;)

17. Fijn te horen. Ik slechts voor 6 maanden per jaar. Ben dus in afwachting van alle ontwikkelingen. Sterkte en blijf gezond. Hoop dat je je vaccinatie zonder probleem kan krijgen.;)

dennuzzz vindt dit leuk/interessant.
  18. Leo,
    Mocht je dan naar Nový Bor komen, laat het maar weten, kunnen we een bakkie ☕️ of een doen.

19. Leo

Leo

Gaan we doen.

20. cor

cor

wellicht in de tweede helft van het jaar naar beroun/praag.wordt weer eens tijd.

Deel deze pagina