Wanneer kan ik weer naar Tsjechië?

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. Nieuwe maatregelen bij aankomst in Tsjechië vanaf 18 december[​IMG]

• een persoon die de afgelopen 14 dagen meer dan 12 uur heeft verbleven in landen die niet op de lijst van landen met een laag risico op covid-19 staan, moet het online aankomstformulier invullen voordat hij Tsjechië binnenkomt.
    • in geval van symptomen van een beginnende ziekte (vooral koorts, hoesten, kortademigheid, indigestie, verlies van reuk, algemene zwakte of andere symptomen), moet de persoon dit feit onmiddellijk op afstand (bijvoorbeeld per telefoon of e-mail) aan zijn huisarts melden.
    • bij het overschrijden van de staatsgrens moet een persoon worden gecontroleerd op symptomen van covid-19 , indien bevestigd, moet hij samenwerken met gezondheidswerkers bij het nemen van een monster.
    meer over de nieuwe geldende maatregelen;

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/seznam-omezeni/r~efe8232e0d2711eba6f6ac1f6b220ee8/

2. Het belangrijkste m.b.t. het grensbeleid wordt hierboven niet vermeld...

Namelijk: je mag Tsjechie dan alleen weer inreizen met een essentiële reden. Komen voor een bezoekje aan vrienden of anderszins als toerist is vanaf 18 december NIET toegestaan. En daarbij moet je ook een recente, negatieve coronatest aan kunnen tonen.

rainbow en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  3. kuurgast

kuurgast Donateur

De politie plant vanaf vrijdag grenscontroles

De controles worden aan de grens uitgevoerd, vooral met Polen, maar ook direct in de skicentra.

Hamáček zei dat het vanaf vrijdag alleen toegestaan is om in specifieke, absoluut noodzakelijke gevallen weer naar Tsjechië te komen. "Het is niet mogelijk om vrienden of recreatie te bezoeken", zei hij. Een uitzondering is van toepassing op skigebieden, maar een negatieve test is vereist, voegde hij eraan toe. Voor skiërs zal de politie dit aanzienlijk controleren. "We zijn klaar om het af te dwingen en te controleren", zei Hamáček.

Bron echo24.cz. + deutsch.radio.cz.

De gele nummerplaten zien ze van verre en worden eruit gevist.

rainbow en elske vinden dit leuk/interessant.
  4. Inderdaad, buitenlanders mogen komen skiën, maar niet overnachten in Tsjechie... Dus voor Nederlanders (zonder eigen huis in Tsjechie) een no-go.

elske vindt dit leuk/interessant.
  5. Ik lees van alles, de maatregelen volgen elkaar in snel tempo op en dat maakt het soms wat onoverzichtelijk, vind ik.

Vraagje:
    Kan je nu vanuit Nederland Tsjechië inreizen en er dan voor kiezen om hier die covid test te laten doen als je dan tot die uitslag in quarantaine blijft?
    PS het gaat niet om skiën in een skigebied, maar om kids die na een jaar hun ouders weer eens willen zien.

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  6. Ja, je mag ook in Tsjechië in quarantaine gaan, tot het moment van de uitslag van de test in Tsjechië.

Maar kunnen de kids dan ook daadwerkelijk in quarantaine? Hebben ze de beschikking over een eigen apartement (dus eigen voordeur, eigen badkamer, eigen keuken). Als ze gewoon "inwonen" bij de ouders is er geen sprake van quarantaine, natuurlijk.

7. Er geldt vanuit Nederland wel een negatief reisadvies tot half maart als er geen dringende reden is...

8. kuurgast

kuurgast Donateur

Buitenlanders kunnen alleen om essentiële redenen naar Tsjechië reizen.

Vanwege de kritieke epidemiologische situatie heeft de Tsjechische Republiek een crisismaatregel ingevoerd die het vrije verkeer van personen op het grondgebied van de Tsjechische Republiek beperkt, met ingang van 18 december 2020. Buitenlanders kunnen alleen om essentiële redenen naar Tsjechië reizen, reizen voor het doel van toerisme of bezoek van vrienden is niet toegestaan.
    Andere beperkingen zijn bijvoorbeeld sluiting van hotels en andere accommodatiefaciliteiten (voor toeristische doeleinden).

Deze maatregelen hebben geen gevolgen voor grensarbeiders.

Deze beperking is van kracht van 18 december tot 23 december 2020, met de mogelijkheid van verlenging.
    Bron: Information for Travelling and Stay op website Tsjechische ambassade Den Haag mzv.cz/hague/en.
    Meer gedetailleerde informatie is te vinden op de website van the Ministry of the Interior of the Czech Republic.

Alle info staat uitgebreid op het nieuwe Tsjechisch en Engels-talig COVID-19-informatieportaal met informatie over de huidige beperkingen en meer. Zie de nieuwe website op covid.gov.cz/en.

PDF Resolution of the Government of the Czech Republic No. 1334 of 14 December 2020 on the adoption of a crisis measure.

9. Overigens vorige week naar Tsjechië geweest om na 3 maanden wat dingen in en rond mijn huis te doen. Ik had een negatieve test bij me en het passenger locator form ingevuld en de e-mail met bevestiging en QR code ontvangen. Naar mijn negatieve test werd niet gevraagd en verder ook geen bericht meer gehad tijdens mijn verblijf. Op de terugweg waren de inreisregels inmiddels verscherpt maar van de aangekondigde controles aan de grens zowel vsn Tsjechië als Duitsland niets gemerkt. Waarschijnlijk zijn er wel controles als je met de auto gaat, maar ik reisde per trein. Er waren geen controles in zowel Tsjechië als Duitsland en in de treinen in Tsjechië en Duitsland was het rustig.

10. Bij ons zijn ze vorige week teruggekomen na een paar daagjes met de auto in Tsjechië te zijn geweest voor wat regelwerk. Ook zij hebben nergens controles gezien.
    Inmiddels zijn de regels wel weer aangescherpt.

11. Voor iedereen die vanuit Tsjechië naar Nederland wil vliegen:

Iedereen die vanaf 29 december per vliegtuig vanuit risicogebieden naar Nederland reist, moet voor vertrek een negatieve coronatest tonen. De test moet maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland afgenomen zijn, meldt minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) woensdag.

https://www.rijksoverheid.nl/minist...lle-internationale-vliegreizen-naar-nederland

[EDIT] Ter verduidelijking link toegevoegd

Bewerkt door een moderator: 24-12-2020
  12. Dat wordt nog een hele tour. Ik vlieg de derde januari terug van uit Praag naar Amsterdam. Ik zou deze test dus eigenlijk de eerste januari moeten afnemen. Nou, ik zie het wel weer. De ruimte tussen wat moet en wat niet kan of mag wordt steeds kleiner. :)

Bewerkt door een moderator: 24-12-2020
  13. kuurgast

kuurgast Donateur

Let op......zonder negatieve testuitslag mag je niet met het vliegtuig mee!
    Negatief was nog nooit zo positief. :fluit:
    Zie voor adressen en reserveren van testen in/rond Praag op covid.praha.eu.
    Bij "Type" kiezen voor "PCR selfpaid"
    De prijzen lopen op van 1500 CZK(€57,-) tot wel 7900 CZK(€300,-). :lezen:

14. Dit vind ik schandalig !!!!!! Werkelijk onbeschoft!
    Misbruik maken van de ellende die er toch al is door covid-19. :kwaad:

Kde domov můj vindt dit leuk/interessant.
  15. Vanaf dinsdag negatieve test nodig voor trein-, bus- of bootreis naar Nederland

Bron: NU.nl - 24 december 2020

Vanaf dinsdag 29 december 0.01 uur moet iedereen die per trein, bus of schip naar Nederland reist vanuit het buitenland een negatieve coronatest kunnen laten zien. Dat maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend. De test in kwestie mag maximaal 72 uur voor aankomst zijn afgenomen.

Woensdag werd al bekend dat zo'n test ook verplicht is om per vliegtuig naar Nederland te reizen.

Het ministerie benadrukt in het persbericht dat het om PCR-tests gaat. Naast de negatieve test gaat voor alle reizigers de richtlijn gelden om na aankomst voor tien dagen in thuisquarantaine te gaan. Reizigers kunnen dan dus niet meer kiezen om een test te doen of om in quarantaine te gaan.

Vervoersbedrijven moeten zelf controleren op de negatieve testverklaring. Mensen die zo'n verklaring niet kunnen laten zien, mogen worden verzocht de trein of bus te verlaten, of mogen niet aan boord stappen van een vaartuig.

Voor passagiersvervoer per schip geldt dat iedereen vanaf dertien jaar oud vóór het boarden moet worden gecontroleerd op een testuitslag. Dit geldt voor zowel veerdiensten als voor bijvoorbeeld riviercruises en ander passagiersvervoer per water. De maatregel was al van kracht voor veerdiensten van en naar het Verenigd Koninkrijk.

Woensdag werd al bekend dat het vanaf dinsdag verplicht zal zijn om een negatieve coronatest te laten zien als mensen een vliegreis willen maken naar Nederland vanuit risicogebieden. Dat is nu dus gelijkgetrokken met bus-, trein- en bootreizen.

16. En vanavond was op RTL4 - nieuws dat voor auto's die over de grens het land inkomen dit niet geldt omdat dit niet te controleren/handhaven is *:stom:

Laatst bewerkt: 24-12-2020
  17. Auto's worden toch ook niet genoemd? Maar wat is daar zo leuk aan?:confused:

18. Nee leuk was de verkeerde emoticon, sorry.
    Wat ik wilde zeggen is dat ik vind dat vanaf dag 1 het kabinet onbegrijpelijk, niet logische en niet uit te leggen maatregelen neemt.
    Nu dus weer een negatieve test voor de genoemde categoriën terwijl er echt veel en veel meer mensen elke dag met de auto het land binnen komen en daar eisen ze die test dan weer niet omdat ze het toch niet kunnen handhaven. Zo zinloos dan vind ik.

hgmw en PuNkEnStEiN vinden dit leuk/interessant.
  19. Op bijvoorbeeld Schiphol gaat dus niets gecontroleerd worden, net als nu. De verantwoording en controle ligt bij de vervoersmaatschappijen. Bovendien wijkt Nederland weer af van de meeste andere landen die een negatieve test eisen 72 uur voor vertrek ipv aankomst wat het extra ingewikkeld maakt als je van een verre bestemming komt. Het is een beetje krom allemaal. Want als je zoals ik met de trein reist maar net over de grens opstapt en daar de auto parkeert is een negatieve test niet nodig.
    Dat verschil is wel enigszins te verklaren. Die 300€ is voor een snelle PCR test op de luchthaven zelf. Als de resultaten in een uur bekend zijn, dan wordt de analyse waarschijnlijk ter plekke gedaan of per koerier of taxi snel naar een dichtbij gelegen laboratorium gebracht. Dat brengt extra kosten met zich mee. Zo'n snelle test zou niet nodig moeten zijn als Nederland net als de andere landen de 72 uur rekent bij vertrek ipv aankomst. Ik heb 2 weken geleden een Covid test gedaan in Nederland. Die kostte 120€ met certificaat. Toen ik om 11 uur s'morgens op de testlokatie kwam, die bestond uit een portocabine waar 1 man bezetting was. Ik was op dat moment de enigste klant. Er zou die morgen nog 1 klant komen en daarna werden de testen opgehaald en naar een lab gebracht. Als je bijvoorbeeld maar 10 klanten per dag hebt, heb je wel de kosten voor het personeel en de portocabine die gehuurd moet worden. Dus ik vond 120€ geen woekerprijs.

Deel deze pagina