Wanneer kan ik weer naar Tsjechië?

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

Ja je mag nu naar Tsjechië maarrr........
    Alleen noodzakelijke reizen volgens Nederlandse en Belgische corona regels.

Het is nu mogelijk om voor toeristische doeleinden naar Tsjechië te reizen of om vrienden te bezoeken. De voorwaarde is om het aankomstformulier in te vullen en een negatieve PCR-test niet ouder dan 72 uur. Of een test in Tsjechië die binnen vijf dagen na aankomst wordt uitgevoerd en deze in te dienen bij het desbetreffende regionale hygiënestation binnen 7 dagen. Bij een Tsjechische test moet je dus in quarantaine tot de negatieve testuitslag daar gemeld is.

De epidemische score (PES) staat op 64 op een schaal van 100, dit zou nu moeten vallen in 4e van vijf niveaus van risicowaarschuwing.
    Het aantal besmettingen liep eerst terug, maar bleef afgelopen week gelijk en stijgt de laatste dagen.
    Het R-getal is van R 0,8 naar R 1,02 gegaan.
    Zodra de PES score boven de 60 komt, gaan ze weer van alles terugdraaien. Dit kan binnen 3 dagen geregeld worden. De eerste beperkingen worden al uitgegeven voor de horeca...
    Daarbij blijkt 2/3 niet getest te worden, zelfs bij de leraren is de bereidheid om te testen laag.
    Vandaag zou bekendgemaakt worden onder welke regels de skipistes open gaan. Dat is nog niet gebeurd. Daarna zal er een run ontstaan op de accommodaties om kamers/huisjes te reserveren.

Zie voor de laatste info over reizen en regels naar Tsjechië: Information for Travelling and Stay op mzv.cz/hague/en.
    Dit is officieel en wordt altijd op tijd aangepast.
    Verder Life situations > Foreigners > Tourism in the CZ op covid.gov.cz/en.
    Naast reizen naar Tsjechië hebben ze daar alle andere regels uitgebreid met de laatste aanpassingen staan.

Tsjechië staat op "oranje" voor Nederland en "rood" voor België. Dat betekent alleen noodzakelijke reizen en bij terugkomst in quarantaine... zelfs als je geen symptomen hebt!!!
    In België moet je daarna nog een negatieve test halen. Ik denk niet dat dit op korte termijn zal veranderen in NL + BE.
    Daarnaast is de situatie heel onstabiel in Tsjechië en of men er wel mag skiën???
    Als je toch besluit om te gaan, kijk dan ook even naar hun schoolvakantiekalender om de drukte te vermijden.

Morris2016 vindt dit leuk/interessant.
  2. Handig..... F25AE367-CC26-482E-9F89-A80FE61A5402.jpeg

3. Wie heeft er actuele ervaring met het inreizen naar Tsjechië? Ik weet dat je een online formulier moet invullen en de link daarvoor heb ik ook. Ik zorg dat ik bij vertrek uit Nederland een Covid19 negatief verklaring heb. Krijg je na het invullen van het online formulier dan een bevestiging en kun/moet je de Covid19 negatief verklaring dan ergens naar toe sturen via e-mail of is het invullen van het online formulier en het bij je hebben van het Covid19 negatief certificaat voldoende?

4. Wij zijn zondag thuis gekomen in Tsjechie.
    Zaterdagavond het online formulier ingevuld, dan krijg je bijna direkt een mail terug met je gegevens en een nummer waar je dan onder geregistreerd staat. De mail komt waarschijnlijk in ongewenste mail binnen dus even in de gaten houden. Wij hebben geen test gedaan en dat ook ingevuld. We willen ons hier ook niet laten testen maar gaan gewoon in quarantaine.
    We hebben geen controle bij de Duitse, Poolse of Tsjechiese grenzen gehad.

5. Onlangs weer per vliegtuig aangekomen in Praag. Nog steeds dezelfde procedure. Wel viel het me op dat er nu geen wachtrij meer stond bij de Covid-test. Sterker nog, ik was de enige klant voor beide teststraten. En het was duidelijk dat daar de verveling had toegeslagen.

Verder lijkt het erop dat alleen degene die per vliegtuig in Tsjechië aankomen zo'n PL-formulier bij zich moeten hebben. Kom je per auto of per trein, dan ken ik niemand die gecontroleerd is.

Ik heb er geen bezwaar tegen om telkens bij aankomst getest te worden, maar kan me een betere besteding van de 67 euro bedenken.

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  6. Ik stuur mijn PL-formulier en m'n negatieve Covid-testresultaat naar het lokale hygiënestation en krijg na een dag een bericht dat mijn quarantaine is opgeheven.

7. Een vaak gemaakte vergissing. Dat iets niet of weinig gecontroleerd wordt, betekent niet dat een regel niet zou gelden...
    Het maakt niet uit hoe je Tsjechië binnen reist, de regels gelden voor iedereen.

8. cor

cor

pas op, stel dat er WEL wordt gecontroleerd....

9. kuurgast

kuurgast Donateur

stel dat je WEL wordt gecontroleerd........

Tsja.....de boetes zijn verhoogd, daarnaast 10 dagen quarantaine die gecontroleerd zal worden en bij terugkomst in NL weer 10 dagen quarantaine.
    Of met dikke prent direct de grens weer over.
    In slechtste geval kan het op rechtbank uitdraaien want je kan mogelijk bewust de bevolking schade toebrengen.........

10. Dus wij zouden wel naar ons eigen huis mogen als we willen gaan skiën, of we dat willen is een tweede natuurlijk!!

11. kuurgast

kuurgast Donateur

Het blijft gissen.
    Maandag zal duidelijk moeten worden wat Tsjechië zal toestaan.
    Aan de andere kant, vanuit Nederland gezien alleen noodzakelijke reizen naar je eigen huis in Tsjechë.
    Dan nog...wat gaat Duitsland doen? Komen daar strenge controles?

12. Ja, dat mag, volgens PES4.
    Hoe het na 1 januari zal zijn, is koffiedik kijken...

13. Misschien zinloos om te melden, maar de noodtoestand blijft nog steeds bestaan. Voor de Nederlanders die er wonen is dit de keiharde realiteit, voor de groep "bezoekers" nog steeds een heikel item! Ondanks de paginagrote, en dagelijks gedeelde/vertaalde informatie uit de Tsjechische media.
    Zelf denk ik dat enig afstand nemen van de dagelijkse updates, die overal zelf zijn op te zoeken, wat rust gaat geven.
    Mijn credo: je bent al in Tsjechië; en dan moet je je maar voegen naar de omstandigheden, of je wílt naar Tsjechië en moet je inlezen over de voorwaarden om er naar toe te mogen.
    Voor degene die er al zijn: Sterkte en succes. Blijf gezond!
    Voor degene die er straks naar toe willen gaan: Ook hier gezondheid toegewenst, en straks weer gewoon naar Tsjechië als het kan.

https://www.expats.cz/czech-news/ar...ernment-approves-state-of-emergency-extension

henniekootstradekiel en Olivier vinden dit leuk/interessant.
  14. Sterkte in Nederland ook, daar is het minstens net zo erg... Hier zijn restaurants, winkels en hotels gewoon (nog) open...
    Je hoeft met mij geen medelijden te hebben hoor :)
    Groeten uit sfeervol Praag!

zapalky en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  15. Misschien ook zinloos om te melden. Maar ik ben mij echt wel bewust van alle gevaren. En houd mij aan de regels. Erg frustrerend dat mensen menen dat ik onvoorzichtig ben en waarschijnlijk denken dat ik geen geldige reden zou hebben om naar Tsjechië te gaan. Ook frustrerend om in dat verband te zien hoe de mensen op bijvoorbeeld de kerstmarkten in Praag omgaan met de "strenge regels". Terwijl ik na drie maanden wachten eindelijk weer eens naar Tsjechië wilde gaan om - na eerst een Covid19 test te ondergaan - mijn vriendin weer eens te zien en een paar zaken nog voor de winter te regelen. Helaas ben ik niet in de situatie om mijn werk bijvoorbeeld in Tsjechië vanuit huis doen. Door de harde lockdown in Saksen en alle strenge regels daaromtrent, heb ik besloten niet meer te gaan. Het geld voor de Covid19 test die ik al had gereserveerd ben ik ook kwijt. Hopelijk zie ik mijn vriendin volgend jaar weer, die ondertussen met hartproblemen zit door een chronische ziekte van Lyme. Ik had mij de komende dagen anders voorgesteld en ben echt een beetje moe van de mensen die menen mij een dringend advies te moeten geven om toch maar niet te gaan. En die menen dat ik geen dringende reden zou hebben. Ik ben mij bewust van de situatie en handel daar ook naar. Fijne feestdagen verder.

Stadla en zapalky vinden dit leuk/interessant.
  16. Sorry voor de ietwat geprikkelde reactie van gisteravond. Maar ik leefde al weken naar het moment toe om weer naar Tsjechië te gaan. Ik heb gewacht tot de situatie beter werd en de strengste maatregelen werden opgeheven en daarna de treinkaartjes gekocht en de Covid19 test gereserveerd. Het is dan heel frustrerend om te zien dat de cijfers weer de verkeerde kant opgaan mede door het kuddegedrag van mensen zoals in de winkelcentra en kerstmarkten. Zoals de situatie nu is, zou ik nog naar Tsjechië kunnen gaan wanneer ik aan de voorwaarden voldoe. Ik heb dat nagecheckt en doe dat (tenminste als de Covid19 test negatief is). Maar Sachsen gaat nu in strenge lockdown. De mensen mogen zich niet verder dan 15km van hun huis begeven er is een avondklok en bezoek aan een aangrenzende deelstaat wordt ten strengste afgeraden. Ik heb nu erge twijfels om nog te gaan. Want wordt ik nog wel in Duitsland toegelaten als ik terugreis naar Nederland? De treinen blijven in ieder geval rijden voor zover ik gezien heb. Ik hoop dat het doorreisrecht bestaan blijft want dan zou het nog kunnen. Ik wacht de komende dagen nog af en houd alle nieuwe regels in de gaten. Ik ga in ieder geval de Covid19 test doen waarvoor ik toch al betaald heb. De feestdagen zou ik weer thuis in Nederland zijn om die dagen tegelijk als quarantaine periode te gebruiken.

kuurgast en zapalky vinden dit leuk/interessant.
  17. Ik ben bang dat je gewoon moet accepteren dat het reizen van en naar Tsjechië momenteel geen (verstandige) optie is. Zeker nu de maatregelen in Duitsland (en waarschijnlijk ook weer in Nederland) flink aangescherpt gaan worden. Ik zou niet gaan als ik jou was, dan verklein je ook het risico op besmetting van jezelf en anderen...
    Oeps... doe ik het toch. :fool:

kuurgast, cor, curious en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  18. kuurgast

kuurgast Donateur

Afgelopen week was er een grote vergadering van EU-landen in Brussel over financiën.
    Ik denk dat ze daarnaast veel hebben gesproken over aanpak corona wat ze ook meer samen willen doen.
    Alle landen trekken de touwtjes aan voor de kerst. Alleen zal het niet zoals het voorjaar worden, de grenzen blijven open voor noodzakelijke doorreizen tussen landen. Dat betekent binnen 12 uur via de kortste route door een land reizen zonder overnachting of winkelbezoek.

elske vindt dit leuk/interessant.
  19. Het wordt nu wel echt tijd dat Europa in actie schiet!
    In België vertrekken op dit moment volle vliegtuigen met vakantiegangers naar de Canarische eilanden. Spanje geeft al 3 dagen geen cijfers meer op Worldometer, maar als je kijkt op hun eigenste infokanaal, zie je overal in Spanje de cijfers dalen, behalve op de Balearen en de Canarische eilanden.
    Hier is toerisme de grote bron van inkomsten, en dat moet blijven draaien natuurlijk.
    De Belgische regering grijpt niet in, raadt enkel af.

Mijn hart is nog altijd in Tsjechië, en ik zou er zo graag naartoe vertrekken, maar mijn gezond verstand zegt om het niet te doen. Daarom denk ik dat het goed is te overwegen en te informeren voor vertrek!

Om deze reden denk ik dat Kuurgast een bloemetje verdient voor al het opzoekwerk en de duidelijke info die ze hieromtrent al op het forum geplaatst heeft!

kuurgast en Pelhřimov vinden dit leuk/interessant.
  20. Nog even om alle misverstanden uit de weg te helpen: in Tsjechie is dan wel de noodtoestand van kracht, maar dit is enkel om het juridisch mogelijk te maken de maatregelen snel in te voeren (dus zonder wekenlang overleg steeds, bij elke wijziging).
    De werkelijke "nood" is met ups en downs bijna overal in Europa even hoog. Nederland lijkt nu een hardere lockdown in te voeren dan Tsjechie...
    Sterkte!

PuNkEnStEiN, kuurgast en zapalky vinden dit leuk/interessant.

Deel deze pagina