Wanneer kan ik weer naar Tsjechië?

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. Ik weet het zeker. Denk ik.

Not watching the girls go by.

Missschien nog even verder zoeken?

Succes.

Olivier vindt dit leuk/interessant.
  2. Overigens onderweg met de trein vanuit Tsjechië via Duitsland. Gewoon net als normaal. Behalve mondkapjesplicht in Tsjechië en Duitsland. Er gingen ook Tsjechische families een dagje naar Duitsland. Naar de smalspoortrein in Zittau en naar Dresden (DDR). Er werden geen vragen gesteld of opmerkingen gedaan. Met mijn werk contact gehad, ik moet 10 dagen in quarantaine voor ik aan het werk mag. Gelukkig niet op eigen rekening, omdat alles in Tsjechië nog geel was toen ik er vorige week naartoe reisde. Voorlopig helaas weer de laatste keer, denk ik. In Duitsland zijn ook maatregelen en daar zakt het aantal besmettingen niet bijster hard. Daarom zie ik dat in Tsjechië ook niet gebeuren...
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik een gewoon Duits ticket heb. Zowel begin- als eindstation in Duitsland. Daaraan kunnen ze dus niet zien of ik uit Tsjechië kom. Of Nederland. Maar eigenlijk vind ik al de reisadviezen maar weinig nut hebben. In Groningen, Amsterdam etc is het risico even groot. En dan hoef je niet in quarantaine. Als je maar je gezond boerenverstand gebruikt. Dus afstand houden, mondkapje voor etc. En wanneer je klachten krijgt, thuisblijven en testen laten. Dat zou voldoende moeten zijn.

3. ben vanmorgen teruggekomen uit tsjechie; met de auto en geen controle

4. Mag je nog wel door Duitsland rijden? ik hoorde net dat je Duitsland niet in mag zonder verklaring over besmetting.
    Is toch raar wij rijden er alleen doorheen!

5. Als je moet tanken, naar het toilet of even een korte pauze wil, dan stop je er ook. En dat is nu net het issue.

6. Doorreizen vanuit Nederland door Duitsland naar een ander land, of terug naar Nederland, is mogelijk zonder test. Doe dit dan wel met zo min mogelijk tussenstops en zonder overnachtingen. Houd boekingsgegevens van de eindbestemming bij de hand.

Bron ANWB update 7 okt 2020

elske vindt dit leuk/interessant.
  7. kuurgast

kuurgast Donateur

Der Aufenthalt in Deutschland (als Durchreisestaat) ist auf die zur unmittelbaren Durchreise in den Zielstaat (oder ggf. einen weiteren Durchreisestaat) erforderliche Dauer begrenzt. Bron bundespolizei.de.

Het verblijf in Duitsland (als doorvoerland) beperkt zich tot de onmiddellijke doorreis naar het bestemmingsland (of eventueel een ander doorvoerland).
    Je mag dus wel gewoon doorreizen, net zoals in Tsjechië of Nederland, alleen de stops moet je zoveel mogelijk beperken. Dus niet uitgebreid gaan winkelen of naar restaurants in de steden met overnachting, want dan moet je wel voldoen aan testen en quarantaine.
    Wel wordt vanaf 15 oktober de controle aangescherpt en komen er nieuwe regels voor pendelaars in Duitsland. Nu zijn bijv. de testen bij grens gratis; daarna moet men betalen.

Ik zou de terugreis naar Nederland niet teveel uitstellen, want het aantal positieve tests in Tsjechië was vandaag om 18.00 uur 2622, wat mogelijk boven de 5000 kan uitkomen + 200 ziekenhuisopnames. Vrijdag worden nieuwe maatregelen aangekondigd in Tsjechië.

rainbow en elske vinden dit leuk/interessant.
  8. kuurgast

kuurgast Donateur

Maandag kan er mogelijk een lockdown worden afgekondigd, wil je naar Nederland terug wacht niet tot maandagavond.....

Morris2016 vindt dit leuk/interessant.
  9. Goed geluisterd naar mijn eigen bronnen, en zoals eerder hier aangekondigd: ZSM wegwezen hier.
    Aldus gedaan. Zijn al weer twee weken thuis.
    Wel wrang: ontsnapt uit een "groene zone" in Tsjechië, nu aangekomen in de poel des verderfs Amsterdam Code rood.
    En als ik nu om mij heen kijk in Amsterdam Nieuw West, dan snap ik het wel!

Het kan verkeren!

10. Dit is wel een beetje paniek zaaien, hoor. Je mag altijd naar huis, dat mocht ook tijdens de eerste lockdown.
    Nederland zal ook wel volgen met een lockdown, het loopt qua cijfers enkel 1-2 weken achter op Tsjechie.

11. Inderdaad josef.
    Verder wordt er nergens gesproken over het (her)sluiten van de grenzen. De EU heeft ook een dringend advies aan de landen gegeven om de grenzen niet te sluiten. Dus afwachten maar.

Josef vindt dit leuk/interessant.
  12. Ik denk ook dat de grenzen niet gesloten worden. Maar Duitsland kan natuurlijk nog wel de maatregelen verscherpen. Zoals een negatieve test eisen wanneer je de grens passeert. Met de nieuwe sneltesten wordt dit beter mogelijk en goedkoper. Maar ik denk dat de huidige maatregelen al behoorlijk afschrikken om op vakantie te gaan. Als je werkt, eist je werkgever vaak dat je in quarantaine gaat. Dus voorlopig ga ik niet. Eerst maar even wachten tot een stabilisatie/daling intreedt. Als je bijvoorbeeld gepensioneerd bent, is het natuurlijk anders. De aanbevolen quarantaine wordt toch niet gecontroleerd. Misschien ga ik over een maand weer. Ik heb veel snipperdagen geannuleerd, zodat ik nog wat over heb om dan een paar weken te gaan en meteen de quarantainedagen erbij te rekenen.

13. Ik ken niet alle EU regels omtrent vrij verkeer van goederen en personen, maar als je van land A naar land B wil en je moet daarvoor door land C dan denk ik dat beperkingen niet aan de orde zijn.

14. Dat was in maart en april wel zo, tegen alle EU-regels in...

15. :D
    De vraag nu is; ben je nu beter uit op het "platte land", de "Krajina" van Tsjechie, of in code Rood, Randstad/Amsterdam west, waar de oorzaak van de uitbraak nu wel in kaart is gebracht (zoek zelf maar op!).
    Dus: Afstand, Mondkapjes en een mooie fles bier.
    Een beetje cocoonen dus. Maar wel in stijl: Keep your distance.

:denk:

16. Net terug met Easyjet vanuit Praag naar Amsterdam. Bijna niet mijn appartement uit geweest, in een bijna lege tram en bus naar Praag Airport met een bijna lege vertrekhal, een vliegtuig met zo'n 20 passagiers en een lege aankomsthal. Geen idee hoe je op deze manier een groot risico op Corona loopt.

Bijgevoegde bestanden:

Morris2016, dennuzzz, elske en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  17. :stout::stout: Jij snapt het!

Bewerkt door een moderator: 13-10-2020
  18. Door de sterke stijging van besmettingen in Tsjechië en het door Nederland op oranje zetten, is de aandacht vooral komen te liggen op de consequenties als je in Tsjechië bent geweest. Maar hoe zit het omgekeerd? Wanneer je uit Spanje komt moet je in quarantaine bij aankomst in Tsjechië. Ik neem aan dat dit nu ook voor Nederland geldt nu het Spanje heeft gepasseerd wat coronacijfers betreft. Dus kun je nog naar Tsjechië vanuit Nederland zonder in quarantaine te moeten gaan of een test te moeten doen?

19. Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  20. Ik vind sowieso een hoop van de maatrgelen zowel in Tsjechië als ook in Nederland vreemd en soms ook niet uit te leggen.

Joaninha vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina