Wanneer kan ik weer naar Tsjechië?

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. Leo

Leo

Na aanvankelijke verwarring over de mogelijke strijdigheid van het vermommingsverbod en de "Maskenpflicht" is men er inmiddels al enige tijd uit in Duitsland; er worden geen boetes uitgedeeld aan bestuurders die tijdens het autorijden een mondkapje dragen, mits ze herkenbaar blijven.

De redenatie is dat het vermommingsverbod dient om te voorkomen dat een bestuurder niet geïdentificeerd kan worden bij bijv. een snelheidsovertreding/flitsfoto. Met een mondkapje blijven de ogen zichtbaar en dat is volgens de Duitse justitie voldoende om de bestuurder te kunnen identificeren.
    Hierbij wordt wel opgemerkt: het mag niet zo zijn dat in geval van een brildragende bestuurder het mondkapje ervoor zorgt dat de bril beslaat en zo het zicht op de weg (deels) ontneemt.
    Daarnaast geeft men aan dat het dragen van een donkere zonnebril bij laagstaande zon met een mondkapje identificatie dusdanig bemoeilijkt dat de bestuurder wel een boete voor overtreding van het vermommingsverbod kan krijgen.

Zie bijvoorbeeld wat de ADAC (Duitse ANWB) hierover zegt, of dit krantenartikel.

kuurgast en Franky vinden dit leuk/interessant.
  2. AL met al zijn de regels overal even onduidelijk. Het ligt er aan waar je kijkt. In elk geval bedankt allemaal. We wachten even af en kijken na 1 juli maar ‍♀️

3. Laten we maar hopen dat ze de situatie weer snel onder controle krijgen en de boel niet verder verergert. Wanneer Tsjechië in de oranje zone komt, dan wordt het voor mij weer moeilijk om te gaan. Ook al is de grens nog open. Ik moet van mijn werkgever 2 weken in quarantaine op eigen rekening wanneer ik een land in de oranje zone heb bezocht.

4. Vreemde regeling.
    Jij zegt: Ik ben in Duitsland geweest en waar precies dat gaat je geen donder aan.
    Gaat hij dan met je mee op de achterbank?

5. Eh, meen je dit serieus?

De werkgever mag/moet zijn andere werkgevers toch wel beschermen tegen een eventuele besmetting?

Bewerkt door een moderator: 06-07-2020
  6. Nee, dat moet de persoon in kwestie zelf doen door verstandig om te gaan met deze hele situatie, niet de werkgever middels een maatregel die helemaal niet te handhaven is, dus moet je zo'n regel niet stellen.

[EDIT] Bericht aangepast en gedeelte over de maatregelen in Nederlandse verzorgingshuizen verwijderd; is een heel andere discussie.

curious vindt dit leuk/interessant.
  7. Ikzelf vind het ook niet leuk, maar je werkgever kan je wel degelijk verplichten om in quarantaine te gaan. En op eigen rekening, wanneer je willens en wetens toch naar een oranje gebied bent gegaan, wat door de werkgever is afgeraden. Ik zou dat wel kunnen verzwijgen, maar al mijn collega's weten natuurlijk dat ik regelmatig naar Tsjechië ga. Mocht Tsjechië in de oranje zone komen en ik zou besmet raken en collega's besmetten, dan zou ik niet weten hoe ik dat recht zou kunnen praten. En dan is die verplichte quarantainemaatregel misschien nog de meest gunstige. Het zou kunnen dat het juridisch nog aan te vechten is.

https://www.awvn.nl/nieuws/vakantie-coronacrisis-quarantaine-loondoorbetaling/

dennuzzz en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  8. dan zou ik maar snel naar nl gaan, voordat het te laat is..

9. Vrijdag ga ik alweer. En maandag terug.

PuNkEnStEiN vindt dit leuk/interessant.
  10. Ondertussen zijn zoon, schoondochter en vriend aangekomen bij het Lipno :ja:
    Weer ziet er aardig uit dus het genieten zal best lukken. (Moeders heeft natuurlijk wel voor alle zekerheid een doos mondkapjes en een paar flesjes handgel in de auto gemikt ;))

11. Ondertussen alweer een week in Tsjechië. Ben met het vliegtuig gekomen, maar niks geen problemen.
    De Tsjechen lijken ook vrij nuchter wat betreft het coronavirus.
    Daardoor (en natuurlijk het prachtige weer afgelopen dagen) bevalt het me tot nu toe nog prima.

elske vindt dit leuk/interessant.
  12. Kan ook niet anders stellen dan dat wij onze vakantie in Tsjechië als zeer relaxed hebben ervaren. Meerdere dagen helemaal niet aan Covid gedacht. Dat is hier in Nederland toch wel heel anders.

Bewerkt door een moderator: 18-09-2020
  13. Ha forumleden,

Nu Praag op "oranje" is gegaan zoek ik een alternatief voor een dag of 3 a 4 in Tsjechië.
    Wat is een leuke/levendige stad? Mag best een beetje rauw zijn. Verder houd ik van goed eten/nachtleven en minder van musea's en toeristische hotspots!

Alvast bedankt!

14. Duitsland (en België ook) heeft Noord- en Zuid-Holland bestempeld als 'rode zone'. Reizigers uit deze provincies moeten in Duitsland in quarantaine en een coronatest ondergaan.
    Reizen via Duitsland naar andere landen mag nog wel, maar zonder tussenstops/overnachtingen.

15. Yep, en daardoor dus nu een ware explosie aan COVID19 geinfecteerden. Omdat de Tsjechen er erg relaxed mee omgaan. En de toeristen ook.

rainbow, Tsjechie.net, Morris2016 en 2 anderen vinden dit leuk/interessant.
  16. Het komt mede door de populistische regering, die alle corona-maatregelen per 1 juli heeft afgeschaft. Zelfs afstand houden werd niet meer benadrukt. Waar men in maart nog de strengste was in Europa, is dit nu 180 graden gedraaid.
    Er zijn op 2-3 oktober a.s. verkiezingen, zou dit een rol spelen ?????

Bewerkt door een moderator: 18-09-2020
    Tsjechie.net en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  17. Mijn vraag is nu vooral: wil je als Nederlander op dit moment nog wel naar Tsjechië ? En dan bedoel ik niet de mensen die in Tsjechië een huis hebben. En ook ligt het wel een beetje aan het gebied en je doel.
    Als vakantie voorlopig even niet is mijn mening...

Bewerkt door een moderator: 20-09-2020
  18. kuurgast

kuurgast Donateur

Wintersportvakanties zou ik ook nog niet boeken voorlopig.

19. Klopt, zou ik ook niet doen. Niet in Tsjechië, maar ook niet ergens anders.
    Omdat wij al zo lang in Vrchlabi komen zijn we goede vrienden geworden van het pension waar we altijd verblijven. We reserveren elk jaar de week waarin we willen komen en als er iets wijzigt qua aantallen mensen of iets dergelijks dan geven we dat tijdig door. Een echte boeking hoeven we dus niet te doen.

Het blijft wel afwachten wat tegen die tijd de status is. We weten ondertussen dat het snel kan veranderen en februari 2021 is wat dat betreft nog ver weg.
    Is er tegen die tijd een medicijn? Een vaccin? Betere/snellere tests? Minder besmettingen? Meer immuniteit? Heel erg veel vragen, de tijd zal het leren.

Over het algemeen is een wintersportvakantie niet heel gevaarlijk, als je maar niet de kroeg in gaat. Restaurant is ook een twijfelgeval maar je zou ook thuis kunnen eten. Al is dat naar mijn mening toch minder leuk, zeker omdat je in Tsjechië zo goed kan eten voor relatief weinig geld.
    Je reist met je gezin, je verblijft met je gezin en je bent aan het sporten in de buitenlucht.
    Gevaarlijkste is misschien nog wel de rij bij liften en liften met (deels) gesloten cabines.

Bewerkt door een moderator: 20-09-2020
    kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  20. Helaas voor jou, Tsjechië is nu in z'n geheel op oranje gegaan. Dus ook een trip naar andere steden zit er voorlopig niet in... :(

Deel deze pagina