Wanneer heb jij je Svatek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

He, staat jullie naam in de tsjechische kalender (naamdag).
Zo ja, wanneer heb jij je svatek, en doe je er iets aan, vier je het, of interesseert het je niks.

Mijn svatek is 1 juni (als ik het goed heb
smile.gif
)
Verder krijg ik meestal een kleinigheidje van mijn moeder, maar maak er verder geen feest van.


Greetz.
 
We vieren het thuis wel een beetje hoor, klein dan, met wat kleine kadootjes, wat lekkers, een kaartje.
Erg leuk altijd!
 
Ik heb 26 oktober naamsdag, krijg meestal alleen kaartjes en wordt gebeld. En zo een kleinigheidje van me moeder. In Tsjecho wordt het wel een beetje gevierd als een verjaardag, maar dan niet zo uitgebreid. Mede ook omdat me oom het niet zo leuk vind, want die had tot een paar jaar geleden op 26 oktober naamsdag.

Dus ook al staat je naam niet op de kalender, bestaat de kans nog wel dat je naamsdag hebt. Maar ja, om daar achter te komen, de mensen die het hebben weten het meestal zelf wel. Anders zou je in een oude kalender moeten zoeken van 10 jaar terug ofzo
smile.gif


Cus
 
Hahaha, ja klinkt waarschijnlijk raar, maar waar
smile.gif


Een paar jaar geleden, geen idee meer wanneer het was, maar toen is de naamsdag kalender vernieuwd, gemoderniseerd zeg maar, omdat er steeds meer nieuwe namen in Tsjechie kwamen. Zo stond er eerst op mijn naamsdag Dimitri en dat is veranderd in Erik. Dimitri heeft op die dag ook nog wel naamsdag, maar het staat er dus niet meer in.

Zo waren er nog meer, maar vraag me niet welke.

Cauky
 
Mijn svatek is op 30 december, de dag voor 'Sylvester'.
smile.gif


Wij doen verder niets speciaals, behalve misschien een neutje om te proosten (maar een neutje gaat er vaak ook in zonder enige bijzondere reden)...
smirk.gif


David
 
P

phillostar

Guest
Ik ben de gelukkig om 2 keer in mei jarig te zijn
grin.gif

Philip ofwel Filip, dat wordt dus veel ranja want ik ben geen neutjes drinker
grin.gif
 
Ik ben bijna aan de beurt
laugh.gif
laugh.gif
laugh.gif
namelijk 2 april-
overmorgen!!!! Joepiiiii.....

Trouwens, mijn zusje (half Tsjechisch, half Nederlands)
heet Laetitia, wat een Latijnse naam is en staat helaas
ook niet in de kalender. Maar ze wil zo graag, ha ha !!!
Haar doopnaam is Helena, dus misschien gaan we dat wel
als haar svatek doen, want ja wachten voor Laetitia
erin komt, dat zit er niet echt in. Zou ze voor het eerst
sinds tien jaar haar naamdag vieren
smile.gif
 
Hoi, ik heb een beetje gekeken op tsjechische internet en ik heb de naam van je zus wel gevonden. De tsjechische vorm van de naam Laetitia is Leticie en haar naamdag is op 9 juli (volgens italiaanse kalender).
Pasqual, je naam bestaat ook in de tsjechische vorm - Paskal. Volgens duitse kalender heb je naamdag op 17 mei.
 
Bovenaan