Wandeltocht / Zbyslavsky pochod 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
J.l. zaterdag, 20 augustus, werd de zesde Zbyslavasky pochod gehouden. Een wandeltocht over een afstand van ongeveer 15 kilometer door de dreven van Planice. Naast de wandeltocht werd er een fietstocht van 40 en 60 kilometer georganiseerd naar de plaats Velenovy. Iets voor de betere fietsers onder ons vanwege het redelijke klimwerk. Ik houd het maar op de wandeltocht.

De weersvoorspellingen voor die zaterdag waren niet best. De vorige dag had het veel geregend en ook voor de zaterdag werd regen voorspeld. Niets was minder waar. Een fantastisch mooie zomerse dag met veel zon en weinig wind met een graadje of 23. Beter weer konden wij, als wandelaars, ons niet wensen. Door de enigszins sombere weersvoorspellingen was de deelname aan de toch dit jaar kleiner dan vorige jaren. Zo'n 80 mensen hebben meegelopen. En helaas geen Nederlanders dit jaar, behalve mijn persoontje dan. Jammer.

Voor de start vanaf het pleintje van de voormalige brandweerkazerne van Zbyslav werd er, door de liefhebber, brood met kaantjes gegeten. Niets voor mij, zo op de vroege ochtend, maar Doety, die anders elk stukje vet aan vlees mijdt, waagde zich er aan. Uit nostalgische overwegingen, zei ze.

zbyslavsky pochod 2013 001.JPG

Maar het smaakte kennelijk erg goed want ze heeft twee stukjes brood met die vette troep gegeten. Is iets anders dan de dagelijkse gezonde smooty's.
Een gezellige drukte bij de start. Veel oude bekenden werd handje geschut en gezoend. :D
 

Tabe

† In Memoriam
Deel 3

Na het dorp Habartice begon het eigenlijke werk. Enkele stevige beklimmingen, afgewisseld door mooie afdelingen door de bossen en velden, weidse uitzichten, o.a over de stad Klatovy. Een deel van deze route kende ik al vanwege de wandeltocht van Habartice die ook jaarlijks wordt gelopen (zie elders op dit forum). Na een kilometer of zes was er een opfrissings-, bier, plas- en/of rustpauze.

zbyslavsky pochod 2013 027.JPG zbyslavsky pochod 2013 029.JPG zbyslavsky pochod 2013 034.JPG zbyslavsky pochod 2013 043.JPG zbyslavsky pochod 2013 038.JPG

zbyslavsky pochod 2013 032.JPG
Heerlijk om zo vroeg een lekker flesje Gambrinus te drinken. Ging er in als Deventer koek. (Lucie Brabcova, bedankt voor het nemen van die mooie foto)
 

Tabe

† In Memoriam
Deel 4.
Veel "klimwerk" naar de radiotoren (oid). Vlakbij deze toren staat een schitterende oude schuur/boerenwoning totaal te verpauperen. Vanaf die plaats heb je een schitterend vergezicht. Jammer dat er met zoiets niet meer wordt gedaan.

zbyslavsky pochod 2013 051.JPG zbyslavsky pochod 2013 052.JPG zbyslavsky pochod 2013 054.JPG zbyslavsky pochod 2013 056.JPG zbyslavsky pochod 2013 058.JPG zbyslavsky pochod 2013 065.JPG zbyslavsky pochod 2013 079.JPG zbyslavsky pochod 2013 080.JPG

Onderweg ook nog bij een oud kappelletje langs gelopen. ook hier schijnt een geneeskrachtige bron te zijn. Zal wel...
 

Tabe

† In Memoriam
deel 5 slot.
Vanaf de toren een afdaling van zo'n zes kilometer naar de volgende pleisterplaats. Naar Doety met haar Hollandsky syr, koekjes en snoep. Wederom genieten van veel natuur. En afdalen gaat nu eenmaal beter dan klimmen. En een heerlijk zonnetje met een beetje verfrissende wind.

zbyslavsky pochod 2013 090.JPG zbyslavsky pochod 2013 091.JPG zbyslavsky pochod 2013 098.JPG zbyslavsky pochod 2013 101.JPG zbyslavsky pochod 2013 106.JPG

Dt Tsjech is een echte liefhebber van Hollandse kaas. er werd gretig afgenomen ('t was gratis per slot van rekening en wat dat betreft lijkt de Tsjech wel op de Nederlander).

zbyslavsky pochod 2013 114.JPG

Voor de kinderen was er snoep en koekjes, hoewel een enkel kind zich, soms aarzelend, aan een stukje kaas waagde.

zbyslavsky pochod 2013 109.JPG zbyslavsky pochod 2013 121.JPG zbyslavsky pochod 2013 117.JPG

Nog een vier kilometer voor de boeg naar de pivo en de klobassa. Aan de klobassa heb ik mij niet gewaagd. Ik heb enkele uurtjes gewacht tot het heerlijke varkensvlees werd geserveerd. Eén grote bakplaat met karbonades, gestoofd in uiten en knoflook. Om te zuigen zo mals en lekker.

zbyslavsky pochod 2013 149.JPG

En het duurde nog tot in de late uurtjes.
 

kuurgast

Donateur
J.l. zaterdag, 20 augustus, werd de zesde Zbyslavasky pochod gehouden

82bea577903b46a274bbbf5351f73c03.jpg
:denk: ;)

zbyslavsk%C3%BD_pochod_28.jpg


Tabe mooi verslag en vind het knap om 15km te lopen. :toppie:

Bovenstaande foto's staan op fototuristika.cz en je kan jullie bewonderen op klatovsky.denik.cz.
 
Bovenaan