Wandeling door Jicin

Topic in 'Oost Bohemen' gestart door Ad Verschoor, 23-01-2012.

1. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Op internet kwam ik een filmpje tegen van een wandeling door Jicin van November 2011.
    Het duurt ongeveer 8.30 minuten, maar voor mij was het een brok herkenning.
    Ik wil jullie DEZE film zeker niet onthouden.

rainbow, Lina, andrenel en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Mooi Ad, ook toevallig, die binnenplaats met galerijen heb ik afgelopen zomer bijna op
    dezelfde wijze gefilmd. Bedankt.

3. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Ik heb er de wereld foto's gemaakt, zoals is terug te vinden in mijn reisverslagen van 2011 en 2010.
    Helaas, zijn de foto's niet meer of nog niet in het album te plaatsen.

4. Heerlijk plaatsje, echt leuk om rond te lopen... :)

5. Best een leuke plaats Jicin ,

jammer dat de filmer in mijn ogen te vaak de zoom gebruikt tijdens het filmen.

Hij laat op deze manier wel veel meer mensen genieten van zijn privé film.

Dat zouden meer mensen moeten doen, klasse.

6. Heerlijk genieten! Veel herkenbaar! Pachtige gebouwen!.
    Er is ook regelmatig markt op het plein.
    Geweldige herinneringen!
    Heb daar bij een Pool mooie rieten manden gescoord voor een prikkie. (Bleken later in Kutna Hora tegen de halve prijs te worden verkocht!)
    Zag ook het Muzeum nog even passeren.
    Heeft een leuke kinderafdeling waar kinderen zelf allelei proefjes mogen doen.
    Ik vond nog een foto van een of ander "mobieltje".
    Kan iemand me vertellen waarvoor dit ooit gediend kan hebben?.

DSCF1345.JPG

7. kuurgast

kuurgast Donateur

Van 12 t/m 16 september is het een groot kinderfeest van de sprookjes in Jicin.
    Met optocht ,braderie en veel voorstellingen voor kinderen. pohodka.cz in meerdere talen.

@ Keesi de markt is op zaterdagochtend vroeg tot ongeveer 11 uur en wordt steeds groter. :toppie:
    Dat vreemde bouwsel staat al jarenlang op de binnenplaats ,zal het niet een keer voor het festival gebruikt zijn/worden?

8. We hebben er al eens een vraag over gesteld op het Forum, maar kan het niet weer vinden.

Ja toch wel,HIER.
    Maar mijn idee is : dat als het bovenstuk draait dat het tandwiel rond gaat .
    Aan de tandwiel as aan de achterzijde zit een touw en kan iets optillen , of iets aandrijven .
    Tsjechie meeting 2008 2 (436).JPG

9. Feest van herkening noem ik het. Zo zegt een video meer dan foto's vind ik.

10. Ben er in de zomer vorig jaar en op 3 november 2011 ook geweest, inderdaad een mooi stadje!!
    Men noemt het ook wel Sprookjesstad Jicin, een benaming die het te danken heeft aan Vaclav Ctvrtek,
    die hier zijn jeugd doorbracht, en er inspiratie opdeed voor zijn populaire sprookje over de eerlijke
    schoenmaker Rumcajs.

11. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Keesie, in mei a.s. ga wij er voor de 4e achtereenvolgende maal heen. Wat we nog willen ontdekken zijn een kerstballenfabriek en de Lindenlaan.
    Ik vind het een plaats en omgeving waar ik steeds weer terug zal komen.

12. Als je daar dan toch bent, kijk dan ook even aan het einde van de Lindenlaan, Ad :)
    daar vind je het buitenhuisje van Albrecht van Wallenstein, Libosad genaamd. Het hoort bij het paleis op het plein en de Lindenlaan is een rechte verbinding tussen de twee gebouwen.
    Ik ken dit nog uit de tijd dat het vervallen was, wellicht vind ik het daarom extra mooi,
    want de restauratie deed wonderen, het is prachtig geworden.
    Ook het park heeft een metamorfose ondergaan, je kan er mooi een rondje om de loggia wandelen.
    *Ik heb even een paar linkjes toegevoegd)*

Baan vindt dit leuk.
  13. kuurgast

kuurgast Donateur

De website kudyznudy geeft ook info in CZ/EN met daaronder leuke tips in de omgeving. :toppie:

Baan vindt dit leuk.
  14. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Lina, dat zijn we dus ook helemaal van plan. Weet dat Libosad met z'n park er ligt aan het einde van de Lindenlaan.
    Ik was alleen even de naam vergeten.
    Kuurgast, bedankt voor de site. Ik ken deze nog niet. Ga hem zeker nog even bestuderen. Binnenkort kom ik overigens weer met m'n voorlopig reisschema voor dit jaar. Heerlijk bijna 4 weken trekken door Tsjechie.

Pelhřimov en Baan vinden dit leuk.
  15. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Ad, ik verheug me nu al weer op jullie vakantieverslag :ja:

kachel vindt dit leuk.
  16. Ad, de kerstballenfabriek " HAN" is meer dan de moeite waard!
    Zijn er vorig jaar ook geweest, gewoon fantastisch en een meer dan geslaagde rondleiding door de
    zeer vriendelijke manager van het bedrijf, Radek Bohunovsky.
    AD, als je op voorhand contact wil opnemen met Radek, ik kan je meer gegevens doorsturen.
    Praat en schrijft zeer goed Duits.

17. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Tijdens mijn bezoek aan Jicin op vrijdag 1 juni j.l. heb ik bij de boekhandel op het Valdstejnovo Namesti een hele mooie kalender 2013 op de kop getikt met foto's van de Cesky Ray. Ik heb er ongeveer 6 euro voor betaald.
    Het is maar een tip voor bezoekers van Jicin.

18. kuurgast

kuurgast Donateur

Helaas geen Engelse versie meer van kudyznudy :( dat wordt dan de googel vertaling gebruiken.
    Wel is naast de bekende webcam op het plein de andere webcam weer gemaakt zodat je een mooi overzicht hebt op wat er gebeurt op het plein.

Jicin.jpg webcam Jicin.jpg

Deel deze pagina