Wandelen in het Reuzengebergte - deel 1 (Dvoracky bouda)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kaart.jpg

De route is aangegeven met een roze stippellijn en gaat met de klok mee.

Begin en eindpunt: Rezek.
Na 1 km richting Horní Rokytnice rechts, de gele bewegwijzering blijven volgen. (Vlči cesta)
Na 1.15u wandelen links aanhouden richting Dvoračky. 0.15u
Hier wordt de groene route opgepakt voor 1.15u, ( Krakonošova cesta) tot de kruising van de geel/blauwe route, de blauwe route vervolgen tot aan de geasfalteerde weg. (Dolní Misečky)
Hier rechts, de gele route weer oppakken. 0.15u
Bij een volgende kruising, Třídomí, weer overstappen op de blauwe route.
Helemaal beneden de beek Kozelský potok oversteken en vervolgens met een grote boog bij de Preislerův kopec steil omhoog wandelen. 1.00u. Bovenaan bent u weer bij het beginpunt.
 
Wandelen in het Reuzengebergte, Dvoračky bouda

Door het vele klussen in/aan/om ons nieuwe huisje hebben we, op korte wandelingen in de directe omgeving na, nog niet de tijd genomen om op deze manier te genieten van de prachtige omgeving.
Eindelijk, een paar weken geleden was het dan zover en hebben we onze eerste tocht gelopen. Lang geleden hadden we al afgesproken om de eerste routes te lopen op de bergen waar we zelf op uitkijken. Als eerste de berg Kotel (Ketel, 1435) met daarop, in ons directe uitzicht, bouda Dvoračky.
Overdag schittert het dak van deze bouda ons tegemoet, s'avonds zijn de lampjes voor ons een herkenningspunt tegen de grote donkere bergrug. Een goed idee om de rollen om te draaien en vanaf deze berg eens richting ons eigen stekje te kijken.

De hoogteverschillen zijn volgens de routebeschrijving 234m en er wordt aangegeven dat de route ook redelijk te doen is voor kinderen en ouderen. Geen van beide zijn voor ons van toepassing, maar voor de niet geoefende wandelaars, misschien beter een niet al te zware route te kiezen. Ook al doet de routebeschrijving anders vermoeden, een goede conditie is absoluut een must! De route gaat langdurig behoorlijk steil omhoog en naar beneden. Wanneer je stevig doorstapt is de route in 4 uur te lopen, wij hebben er 5 uur over gedaan, met twee "lekkere" pauzes. Voor personen en zeker ouderen met een minder goede conditie of gewrichtsproblemen is deze route niet aan te raden.

Uitgangspunt is Rezek.
Vanaf hier lopen we een kilometer richting Horní Rokytnice.
Na 1 km rechtsaf richting Dvoračky bouda, deze weg heet Vlčí cesta.
De weg gaat gestaag omhoog. Het eerste stuk is door het bos over een geasfalteerde weg.

IMG_1491.jpg

Eenmaal uit het bos is het genieten van mooie uitzichten.

IMG_1494.jpg

Het laatste gedeelte van deze weg gaat steil omhoog, (+/-500m) richting de bouda.

IMG_1495.jpg

Dvoračky bouda ligt op een hoogte van 1140 meter. Oorspronkelijk in 1707 gebouwd als een bergboerderij. In 1893 brandde de boerderij af en graaf Harrach kocht het bouwval op om het vervolgens om te bouwen tot een gasthuis. Ook in de winter wordt deze bouda veel bezocht, er is een aansluitende piste en langlaufpaden. Zonder moeite kan de sneeuw hier meters hoog liggen in de winter. Niet verwonderlijk dus dat de eigenaar voor dit soort honden heeft gekozen.

IMG_1523.jpg

In 1921 werd het staatseigendom en verhuurd. Later werd het verkocht aan dezelfde familie die het uiteindelijk gemaakt hebben in zijn huidige vorm. Men heeft 6 jaar over de bouw van het nieuwe gedeelte gedaan.
Hieronder op de foto het nieuwe gedeelte, rechts nog een stukje van het oude. Het is ons nu ook duidelijk waarom het gebouw vanaf ons huis zo schitterd, het dak van het nieuwe gedeelte is gemaakt van aluminium, of een soortgelijks glimmend metaal.

IMG_1508.jpg

Het weer is iets heiig, maar fantastisch. Vanaf hier kunnen we ver kijken, we zien in het dal Rokytnice, in de achterliggende omgeving zagen we oa rechts Jested bij Liberec.

IMG_1512.jpg

de twee torens van Trosky heel in de verte en natuurlijk dichtbij vele bekende plaatsen zoals ons eigen stekkie.

IMG_1500.jpg

Wordt vervolgd....
 
IK LOOP MEE! dit vind ik dus zo heerlijk van Tsjechie; lekker een paar uur stappen en dan op je eigen terras een biertje. Wat een leven!

Volgens mij hebben we ook in de buurt van Kotel gelopen. Ga thuis 's nakijken, wordt ook vervolgd..
 
Op het terras van Dvoračka eten we een lekker broodje klobasa, die in de vorm van een grote wokkel was gesneden. Redelijk uitgerust vervolgen we de groene wegwijzers. Dit gedeelte gaat over Krakošova cesta, een langgerekte bergroute. Het leid je op dit stuk langs de Velká en Malá Kotelní jáma, de grote en kleine ketelgroep. De grote ketelgroep werd uit graniet uitgehold, de kleine ketelgroep ontstond uit leisteenkristallen. Het eerste stuk gaat door het bos.

IMG_1547.jpg

Op deze hoogte lag her en der op de schaduwrijke plekken nog sneeuw, (in het dal was het 25 graden) waar Vera, onze hond die ook mee was, acuut als een dolle in begon te graven.

IMG_1538.jpg

Via smalle bergpaadjes en stenen trapjes passeerden we onderweg een dubbele gletsjer.

IMG_1548.jpg IMG_1549.jpg

Hierna een welkome verkoeling in de vorm van een waterval, één van de stroompjes die uiteindelijk de, soms woeste, rivier de Jizera gaan vormen. (Het loopt oa langs de bekende doorgaande weg nr 14)
Omdat we met vrienden wandelen, komen we zelf ook eens op de foto.

IMG_1566.jpg IMG_1580.jpg

We vervolgen onze weg en kijken verder richting het oosten. De Misečky komt meer en meer in het vizier en de pistes van Špindlerův Mlýn zijn ook zonder sneeuw duidelijk te herkennen. We zien de bus, die toeristen naar de top brengt, op de Misečky rijden.

IMG_1560.jpg
 
We komen uit bij de grote parkeerplaats van Dolní Misečky, een plek die in de winter vol staat met auto’s en bussen. Hier lopen we een klein stukje vlak langs de doorgaande weg om de blauwe route op te pakken. We passeren de veel lager gelegen, maar zeer gemoedelijk uitziende Horska bouda.

IMG_1591.jpg

Het laatste stuk is zowaar de pittigste! Uit het dal beklimmen we in 1,5 kilometer een groot deel van de Preislerův kopec. Behoorlijk uitgeput, maar genoten van deze geweldige tocht, zien we de restaurantjes van Rezek verschijnen. Ik ben een redelijk getrainde wandelaar, maar ik vond de tocht verre van eenvoudig. Dat komt vooral door de steile, lange hoogteverschillen, iets wat we in Nederland natuurlijk niet kennen. Na drie dagen voelde ik (en ik niet alleen) de spieren in mijn benen nog, maar dat weerhoud ons niet om nu alweer uit te zien naar een volgende tocht in de zomervakantie.
 
De foto's zijn, zoals gebruikelijk, weer schitterend, Lina! En wat een landschappen! :blind:
De foto's met een geleende camera gemaakt wat ik vooraf een klikklak camera genoemd heb...:stout:
Aardige foto's, dus best een leuk cameraatje, met de nadruk op "tje", er passen wel twee van dit model in je borstzakje.

IK LOOP MEE! dit vind ik dus zo heerlijk van Tsjechie; lekker een paar uur stappen en dan op je eigen terras een biertje. Wat een leven!

Volgens mij hebben we ook in de buurt van Kotel gelopen. Ga thuis 's nakijken, wordt ook vervolgd..
Oké afgesproken, de volgende route! Met biertje op het terras....:pivo!:
En volgens mij liepen jullie als ik het me goed herinner vorig jaar in dichte mist in de buurt van Přichovice?
 

Pelhřimov

Donateur
Hele mooie foto's Lina en een leuk verslag. :top: Zo kan ik met jullie meelopen zonder zelf mee te lopen. :denk:
Heb je nog meer foto's? Ik zie dat Vera het ook naar haar zin heeft in de sneeuw.

(En hoe bevallen je nieuwe wandelschoenen? André heeft ook nieuwe wandelschoenen gekocht bij Josef.)
 
Bedankt Jeanne. Zo loop jij ook een beetje mee inderdaad. ;) Ik probeer van de volgende wandeltochten ook eenzelfde verslag te maken met route, dan kun je weer meegenieten. En natuurlijk voor de echte wandelaar een naslagwerk. Mijn wandelschoenen zitten perfect, maar zijn nog stug, ik had wel twee blaren op mijn kleine teentjes van deze lange tocht. Niet handig van mij om ze niet eerst in te lopen.
 
Heb je nog meer foto's?
Ja, zat. Maar ik kan maar 7 uploaden per post. ;)
Hier nog een paar: helaas heiïg en geen echte zoomlens, maar jij ziet vast herkenningspunten op onderstaande foto:
Foto rechts: de top van de Kotel:

IMG_1486.jpg IMG_1493.jpg

Foto hieronder vanaf de bouda: Foto rechts:Een wandelaarster eenzaam naar de top?

IMG_1501.jpg IMG_1521.jpg

Foto onder: het oude gedeelte van de bouda uit 1921: Foto rechts: Uitzicht op de bulten van Kozelský hřeben, in het Nederlands geitenrug.

IMG_1520.jpg IMG_1507.jpg IMG_1541.jpg

We hebben nog geen idee hoe het "plaatsje" op de foto heet waar die paar huizen staan...
 
Hier nog een paar, ik heb er nog veel meer :fluit:, maar dit lijkt me voldoende zo, Jeanne. ;)

Onderweg diverse herdenkingsplekken van gesneuvelden gezien:

IMG_1554.jpg IMG_1587.jpg IMG_1555.jpg IMG_1585.jpg

Sssst, niet storen...
Zomaar een wandelaar die van de rust geniet.

IMG_1584.jpg IMG_1561.jpg
 
Wandelen in het Reuzengebergte, Dvoračky bouda Op onderwerp reageren

Ja echt schitterend ,maar weet je :wijs:. In het echt is het nog vele vele malen mooier, Dat is niet te laten zien ,ook niet met zulke prachtige foto's .Maar wel blijven plaatsen hoor zodat iedereen kan blijven genieten :tien:van al dat moois in Tsjechié
 
Daar heb je helemaal gelijk in Coosnaampje! Misschien geven de foto's anderen de inspiratie om ook te gaan wandelen en te genieten in het prachtige Reuzengebergte. Vandaar dat ik de routebeschrijving ook heb toegevoegd. Ik zal proberen van alle andere routes die we gaan wandelen dit ook te doen, dan krijgen we een mooi naslagwerk.
 
Als ik al die mooie foto's zie, wil ik deze schitterende tocht ook een keertje lopen. :ongeduld: Is het nog de vraag of onze zoon van 6 jaar het ook vol zal houden :denk: Ik moet in iedergeval nog eventjes flink aan mijn conditie's gaan werken om het te halen :bloos2:
 
We zijn kinderen tegen gekomen en Gorrit heeft geen tijd om te sporten momenteel maar heeft de tocht ook gelopen Jacqueline. Ik denk als je lichamelijk verder in goede gezondheid bent dat het geen probleem is. Die spierpijn, de langere looptijd en extra pauzes moet je dan maar op de koop toenemen. ;)
 
Als ik al die mooie foto's zie, wil ik deze schitterende tocht ook een keertje lopen. :ongeduld: Is het nog de vraag of onze zoon van 6 jaar het ook vol zal houden :denk: Ik moet in iedergeval nog eventjes flink aan mijn conditie's gaan werken om het te halen :bloos2:
Mijn inschatting is dat je zoon je zal verbazen. We zijn ervaren rotten wat trektochten betreft en ik kan je zeggen dat onze kinderen van jongs af aan, toen ze eenmaal uit de kinderdrager waren, altijd vooraan liepen en nooit een probleem hadden qua conditie. We zorgde altijd voor genoeg afwisseling in de tocht en bij elke pauze zaten de heren dammen te bouwen in de beekjes, stelletje hollanders. Als je zoon genoeg beweegt en geen gameverslaving heeft moet het makkelijk kunnen. Ben je echt onervaren dan kun je altijd met een kleinere tocht beginnen en zien hoe "het loopt". Succes :)

En volgens mij liepen jullie als ik het me goed herinner vorig jaar in dichte mist in de buurt van Přichovice?
Klopt, die route willen we nog een keer met stralende zon lopen, dan kunnen we zien wat we ge'mist' hebben. En die afspraak gaan we een keer nakomen:cheers:
 
Lina bedankt voor de foto's en het verslag. Zouden meer mensen moeten doen, zegt een reclameboodschap.

Antonio, bij mooi zonnig weer kan het wel eens te heet worden bovenaan, het is dan afzien als er ook geen briesje is.

Een gedeelte van de route hebben we al gelopen. Prachtig.
 
Bovenaan