Waarschuwing voor scam kortingsbon Albert Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Nepbericht biedt kortingsbon Albert aan, leidt naar frauduleuze website

Via WhatsApp en Messenger wordt een frauduleus phishing-bericht onder Tsjechische gebruikers verspreid; het biedt digitale voordeelcoupons aan ter waarde van 3.000 Kč van Albert-supermarkten. Het bericht bevat een link die de gebruikers naar een frauduleuze pagina leidt. Vervolgens worden ze aangemoedigd om persoonlijke informatie in te voeren, inclusief creditcardgegevens, en om het bericht verder te delen. De zwendel is nog steeds actief en verspreidt zich snel, aldus het antivirusbedrijf Avast.

Het nepbericht informeert over een bon van de Albert-supermarkt, die de ontvangers van het bericht gratis kunnen krijgen als ze hun persoonlijke gegevens invoeren. De website zal ook basisvragen stellen zoals "Hoe bent u op de hoogte van dit aanbod?" en "Bent u een vaste klant van Albert supermarkten?". Zodra de vragen zijn beantwoord, zal de website mensen aanmoedigen om het te verspreiden.
"Natuurlijk verwacht je geliefde geen frauduleuze boodschap van jou. Dat is het succes van deze misleiding. Het is eenvoudig en maakt gebruik van de relatie en het vertrouwen tussen jou en naar wie je het bericht stuurt," zegt Avast op zijn blog.

Als de gebruiker zijn persoonlijke gegevens al heeft ingevuld, moet hij zijn betaalkaart blokkeren, contact opnemen met zijn bank en de situatie toelichten. Hij moet dan de wachtwoorden op al zijn e-mailadressen wijzigen.

Bron irozhlas.cz + blog.avast.com/cs.
 

kuurgast

Donateur
Je wil niet weten hoeveel mensen in dit soort berichten trappen.
3000 kronen is serieus geld en als men het doorgestuurd krijgt via vrienden dan vertrouwen ze daarop.
Online wordt er veel gedeeld en ge-liked zonder te weten of bepaalde zaken werkelijk kloppen of fake is.
 
Als ook maar een zeer klein percentage van de ontvangers in deze val stapt is het voor de bedenkers nog steeds lucratief zich met dit soort scams bezig te houden. Ondanks waarschuwingen alom gaan oplichters steeds geraffineerder te werk. Dat een enkeling niet alert genoeg is en erin trapt zou ik niet onder domheid willen rangschikken. Daarom vind ik het prettig te zien dat ook op dit forum iemand -in dit geval kuurgast- zich de moeite neemt dit bericht te plaatsen zodat anderen er weer lering uit kunnen trekken.
We zijn allemaal wel eens ergens ingeluisd en ook al vinden we dat achteraf niet leuk of dom, daarom hoeven we onszelf toch niet als dom te betitelen?
 
Ik ben het eens met je Leo dat ze steeds geraffineerder te werk gaan, maar bijvoorbeeld je pincode afgeven, daar is al zo ontzettend vaak voor gewaarschuwd om dat nooit te doen dat ik het wel met curious eens ben dat ook ik dat heeeeel dom vind, als je dat nu nog steeds zou doen.
Triest dat het woord gratis bij sommigen meteen een blinde vlek veroorzaakt, ik denk dat daar het probleem zit.
 
Makkelijk praten en oordelen vanuit je luie stoeltje achter je pc, "heeeeel slimme" jongens. Het zijn heel vaak oudere, zelfs bejaarde mensen die hun stinkende best doen om met de tijd mee te gaan, maar daar echt moeite mee hebben. En ja, die worden digitaal genaaid door gewetenloos tuig. Ik zou dat niet onder de noemer "heeeeel dom" scharen, eerder "heeeeel triest".
 
;)
Mijnheer de Voorzitter. Tenzij ik (71-plus), Niet makkelijk vanuit mijn luie stoeltje, deze reactie niet helemaal begrijp, moet er toch wel een heel diepere boodschap verborgen zijn in deze reactie.
Punk kennende,...........
Vysvětlete to dále!:ja:
 
:)
Tja,..
Misschien kan je een oudgediende een beetje op weg helpen.
Waarom snap je niet wat je begrepen wilt hebben, en op welke vraag zou je wel een antwoord willen geven.
Om nog even terug te komen op de aanleiding:
Het ging/gaat over Scam.
:cheers:
 
Bovenaan