Waarom Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb vorig jaar een rondreis met Kukelin gemaakt door Tsjechie.
Met caravan.
We hebben voor de verandering eens naar Tsjechie gekeken alsof we er voor het eerst waren.
En dat kijken viel wel mee, de resultaten niet.
Slechte wegen, bitse mensen, discogeluiden in de supermarkten, lelijke vervallen gebouwen, kampeerterreinen die te duur zijn voor hetgeen ze bieden, gelardeerd met stinkende en smeulende houtvuurtjes.
Dure entreegelden voor kastelen waar ze het lef hebben om je per verdieping te laten betalen.
Matige kwaliteit eten in restaurants, overal hetzelfde eten.
Idiote weggebruikers die je kost wat kost willen inhalen.
Autovignet moeten kopen voor wegen waar je je auto uitrammelt.
Verkopers of verkoopsters die gewoon de andere kant uitkijken als je wat vraagt.

Tja, waarom Tsjechie?
 
Daarom gaan wij deze zomer weer naar Italië! :D
Lekker door de idyllisch glooiende Toscaanse heuvels trekken, genieten van de heerlijkste pasta's onder de warme zon, cultuur snuiven, want het is rijk aan historie, oude stadjes, musea en kunst. In plaats van kuieren door Praag doen we dat nu door Florence en lurken we ipv van pivo aan een chianti op een terras. Jaaaa, daar kunnen we ook prima onze draai wel vinden! :deuk:

Maar het zal nooit hetzelfde zijn als mijn Tsjechië! :hart:
 

Vodnik

† In Memoriam
Oh, Corrie, wat erg! :shock:
Ik doe echt een moord voor verse rohliky met visocina salam. Dat eet ik soms de hele dag.

Dan wodt het tijd de visocina te vervangen voor een Polican!

Maar niet komen klagen dat je er van "" dichtgroeid" zo lekker is de polican. Deze is nog lekkerder als je puntje eraf snijd en de rest ophangt en een paar weken laat drogen, leg er wel een papiertje onder want er gaat vet uit lekken.
(de polican is overigens minder vet dan de visocina)
 
Het is leuk om al die idylische verhalen te lezen van Hollanders die paar keer per jaar naar Tsjechië gaan. Ik moet nu Kukel gelijk geven..
Ik ben zelf "Czech-made" maar tegenwoordig kom ik niet zo vaak in Tsjechië en als ik er ben vraag ik me steeds vaker af, of ik daar zou willen blijven wonen.
En het antwoord weet ik niet. Vanuit mijn hart wel, maar vanuit mijn verstand niet.
Omdat ik er al een paar jaar weg ben, zie ik dingen met andere ogen, soms valt me wat op waar ik eerder geen aandacht aan besteedde.
Ik erger me 's winters aan die stinkende schoorstenen (oo, zo idylische kolenvuur), afgelopen kerst is binnen no time de sneeuw in het dorp helemaal grijs geworden..
Ik erger me aan de chagrijnige mensen overal, aan de onbeschofte chauffeurs, mensen die blijven klagen, ..
Maar ja, de natuur, de bergen, dat is er mooi, nog wel ja.
 
Eindelijk eens iemand die die stinkende kolen ook verfoeid! Vreselijk! Gorrit moet mijn gemopper hierover elke winter weer aanhoren. Wat lijkt de winter dan lang...

Maar ach, daar blijft het dan ook wel zo'n beetje bij. :D
 

Vodnik

† In Memoriam
Nou Martin, dan heb je de echte bruinkool nog niet geroken of beter gezegd geproefd!
Die kolen staan zo stijf van de zwavel dat de rook ervan geel is en je het onmiddelijk proeft!
Gelukkig wordt het in Jirikov wat minder gebruikt (genoeg hout voorhanden?) maar er zijn plekken waar je er echt onwel van wordt.
 
Ik denk dat wanneer je op een avond met inversie over de 14 in het dal van Jablonec NN naar Desna en Tanvald rijdt wel anders praat Feertje.
Dan lopen zelfs de bewoners met een sjaal voor hun mond. Maar zo'n enkel rokend schoorsteentje op een afstandje staat natuurlijk wel idyllisch. :)

*edit* Ja pieter, dat is nou wat ik bedoel, die dikke gele rookpluimen, jech
 
Ok Pieter, jij en Lina zullen ongetwijfeld gelijk hebben.
Die keren dat we in Jirikov - Rumburk - Varnsdorf hebben rondgewandeld was de "bruinkoolgeur" iig niet penetrant en vervelend.
Tja en geur is toch was de mensen het langst bijblijft en was de sterkste associatie teweeg brengt.
 
Idd. wel een nostalgisch geurtje ja. Redenen om naar Tsjechië te komen? Dat zal voor iedereen wel een andere nuance hebben, dus kom langs, kijk, ruik en geniet. Diegenen die het kunnen waarderen, zullen dan wel weten waarom Tsjechië..
 
Bovenaan