Waarom Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu de kroon duurder aan het worden is en men voor zijn Euro elders meer krijgt voor zijn geld vraag ik mij af wat de beweegredenen zijn om toch naar Tsjechië te gaan .

Ik doel natuurlijk niet op mensen die aan Tsjechië "vast " zitten omdat ze er een huis hebben,of een partner of werk etc.

Kortom wat is voor een ieder zo speciaal aan dit land ?
 
de ongedwongenheid..
de blozende wangen van de dame van de cukrarna..
het contact met de mensen in mijn dorp..
de schouderklop als ik in de hospoda kom..
het heerlijke bier..
de stilte als ik lekker voor de deur zit te genieten van wat ik heb..
geen enkel huis hetzelfde..
de zon als die langzaam achter de berg verdwijnt..
mijn boomgaard met bomen barstensvol fruit..
de dankbaarheid van de mensen op zich..
de gastvrijheid en het respect als je ergens komt en je bent nieuw..
de eekhoorns die elk jaar mijn hazelnoten jatten..
de cultuurschatten die in de grond verborgen zitten..
het klobassa-stalletje met vette worst en dito rookpluim..


pes..
 
Het voelt als thuiskomen. De schoonheid verveelt nooit. De rust de stilte, de sterren die we hier in de Randstad nooit zien. De reeen net buiten ons stadje.De prachtige vergezichten en de zonsondergang vanaf "'onze'" heuvel. Zo kan ik nog even doorgaan. Het is een voorrecht om in CZ te mogen zijn.

A3.
 
Waarom Tsjechie

Laat ik voorop stellen dat je nooit aan welk land dan ook vast zit.
Dat is je eigen keuze. De valuta van een land hoog of laag zal voor mij dan ook niet van belang zijn bij de keuze waar te wonen. En geloof me wij hebben nogal wat op locaties gewoond. Je maakt geen keuze vanuit economische redenen dan kan je beter thuis blijven.
En dan nu Tsjechie. Wij zijn er 20 jaar geleden voor het eerst geweest. Op doorreis. 3 jaar geleden gewoon besloten om daar een boerderijtje te kopen. Boven is alles verbouwd. Beneden moet nog gebeuren maar met de oude spulletjes die wij daar hebben staan, kunnen wij ons uitstekend redden. Geen TV, internet, radio of wat dan ook. Niets. Alleen de stilte, de rust, de natuur, de ongedwongen sfeer, de ruimte, de berg ( waar wij op zitten) het uitzicht op het dal en de bossen, de wilde dieren in onze tuin, de prachtige sterrenlucht, het onvoorspelbare van het weer, die heerlijke zon of verfrissende regen, de aardige buurvrouw. Tsjechie is leven zoals wij in het Westen niet meer zijn gewend.
 
Weet dat ik heel graag in Tsjechië kom, we komen er al zo'n 40 jaar dus we hebben best een indruk van het land.
Ik weet dat er minder mensen per vierkante km wonen dan in Nederland, dus logisch dat het hier (in Nederland) voller is.
Maar ook daar zijn hele rustige delen, Friesland, Groningen, Twente, het zijn maar een paar delen van \Nederland waar het nog behoorlijk rustig is.

Wat ik mij altijd afvraag, de mensen die hier in een grote stad wonen, (ik zag b.v. Rotterdam voorbijschuiven) vinden die het nou eerlijk om een klein dorpje of gehucht, met geen echte grote stad in de buurt, te vergelijken met hun eigen woonomgeving?
Ik woon zelf in een dorp, maar wel in de randstad, hier is het (op een warme zondagmiddag na) heel erg rustig in de duinen, die wonderbaarlijk mooi zijn kan ik jullie verzekeren.

Tsjechië vind ik mooi, maar ik zou er echt niet willen wonen, mijn familie woont hier, ik spreek de taal niet, ik vind het niet leuk om mensen niet echt te kunnen spreken, en dat zal ik nooit kunnen, de taal is te "vreemd" voor mij en ik ben te oud om het echt goed te leren.

Zo, dit waren zomaar eens wat gedachten spinsels van mij.
 
stomme vraag!!!!!
ik kan wel 3 pagina,s positief schrijven ,als de zon er wat vaker was in de zomer waren het 4 pagina,s

oke 1tje dan!voor een hardwerkende moeder(zieke)HET IEDERE DAG UIT ETEN KUNNEN GAAN,en dan nog super lekker ook
 

Tabe

† In Memoriam
Deze vraag is inderdaad al meerdere keren hier op dit forum gesteld. Misschien in iets andere bewoordingen.

Maar we gaan voorbij aan de onderliggende vraag van Joep, namelijk ; prijst Tsjechie zich uit de markt.

Voor de objectieve vakantieganger is er niet zo veel te beleven in Tsjechie. Ja, wat de meesten van ons op dit forum vinden, namelijk rust, ruimte, natuurschoon, de zwarte sterrenhemel, eventueel de stad Praag etc, ons allen wel bekend.

Maar wat maakt Tsjechie nu anders dan andere landen? Niet zo veel dacht ik. Ik ben hier heel eerlijk in. Als Tsjechie zo'n 20 jaar geleden niet zo goedkoop was geweest dan had ik dit mooie land nooit ontdekt. Maar nu er in Tsjechie "westerse"prijzen worden gehanteerd is er voor een eventuele nieuwe vakantiegast niet veel te zoeken. Er zijn alternatieven genoeg waar je voor hetzelfde geld of soms voor minder goed vakantie kunt vieren.

Ik had vanmiddag nog contact met iemand die voor het volgende jaar een vakantiebestemming zocht. Ik stelde, chauvinstisch als ik ben, Tsjechie voor. U raadt het al; Men was vorig jaar door Tsjechie gereden na een vakantie in Hongarije. Opmerkingen als veel reclame, ongezellig, kaal, nee, dan ging men toch liever maar weer naar Hongarije of Roemenie. Ik heb wijselijk mijn mond maar gehouden. Ik weet wel beter, maar weet de nieuwe potentiele vakantieganger dit? nee, ik denk het niet.
 
Een combinatie van alles:

de lieve mensen
de mooie natuur
bezienswaardigheden
aktiviteiten
het eten

moet zeggen de prijzen waren voor ons ook een zeer groot +punt, helaas worden die steeds minder leuk maar zal ons zeker niet tegen houden ons geliefde land te bezoeken.

Als wij op vakantie gaan met auto en caravan, rijen we door Duitsland dan is er nog niets aan de hand. Maar zodra we de grens van Tsjechie over gaan, he heerlijk...................dan komt er zo een gelukzalig gevoel over ons heenn en daar teren we dan een hele poos op.

Helaas zit ik inmiddels morgen 1 jaar zonder werk, dus weet nog niet of we deze zomer dat gevoel ook kunnen ontvangen.
 
Telkens we de grens overrijden heb ik ook dat gevoel van een "soort thuiskomen", ook op 17 januari ll toen we bij mistig weer Tsjechië binnenreden... de geur van bruinkool nog intenser aanwezig dan anders...het is vreemd...het is Tsjechië!!!!
Waarom??? 'k zou 't niet weten, 't is zo.
 
Zo voelen wij dat nou ook Tsjechie is voor ons ook Het gevoel van THUIS komen,ik weet ook niet wat het is of hoe het komt maar het gevoel is goed.
Mischien het gevoel van vroeger wat heel veel mensen toch wel missen(sommigen ook niet) het gevoel van geborgenheid.rust,gezellig samenzijn,gewoon er voor elkaar zijn als het nodig.

Ach ik hou op lijkt erop dat ik oud wordt:zwijg:


Groetjes Gerard
 
Ik weet wel dat ik iedere morgen in Tsjechie geniet van mijn rohlik.
In de lengte doorgesneden met een apart daarvoor gevraagd biefstukmesje, beetje boter erop, en belegd met hemenegs (ham and eggs)
Kop turkse koffie met componist (ik bedoel Smetana) en een glas sinaasappelsap erbij en mijn dag begint alsof het altijd zonneschijn is.
(Slik, wat mis ik het).
 
Gewoon omdat het authentiek is, het draait daar nog om basale zaken en je komt altijd met een verhaal thuis. Laat het maar een duurzame markt zijn in plaats van een hype. Ik heb daar alle vertrouwen in.
 

char

† In Memoriam
Wanneer?...1987..

Waarom?....Tsja,... dat wordt een lang verhaal!!..

In 1986 gingen wij op vakantie,... gewoon in je auto stappen,..vouwwagen er achter,.. en dan naar Belgie...
En tot onze stomme verbazing, zaten wij na een lange rit, dwars door Spanje, na een paar dagen ineens in het noorden van Portugal!!..

Wat een kloteland!!!..Overvolle campings,.. bosbranden,..tienduizend muggen,.. wegpiraten,...en een ijskoude zee!!..

Ik kan hierover nog veel verhalen vertellen,.. net zo goed, als over een heleboel andere landen...Maar dat sluit niet aan bij de vraag...

En toen,.. in 1987... zei mijn vriendin:..We gaan naar Tsjechie!!..

Gewoon gedaan!!.. En nog geen moment spijt van!!....

De rest van mijn verhalen,..over het hoe, wat en waarom, kun je lezen bij Mooie verhalen>>Char vertelt.
En er zwerven, buiten dit genoemde Topic, nog een heleboel verhalen van mij rond, op dit Forum.

Char.
Zoals al eerder geschreven zijn dit onderwerp en deze vraag al meerdere keren voorgekomen op dit Forum...

Maar met zoveel nieuwe leden kan het geen kwaad om sommige onderwerpen nog eens te herhalen...
Want ik denk niet dat iemand de laatste twee jaar bovenstaand stukje van mij, en antwoorden van andere Forumleden, nog gelezen heeft.

Char.
 
Bovenaan