Waarom naar Tsjechië geëmigreerd?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op een gegeven moment zijn een aantal mensen van het forum naar Tsjechië geemigreerd. Ik was eigenlijk wel benieuwd wat hun drijfveer was, of het nog bevalt en wat voor beroep zij hier uitoefenen.
 
De meesten werken niet, denk ik. Die komen voor rust en mooie natuur. Dat missen ze wel in Nederland, maar dat kan ook komen dat ze in het verkeerde deel van Nederland wonen. Een feit is dat het landschap en natuur in CZ mooier is dan in NL. Qua levensomstandigheden maakt het niet veel uit. Je hebt overal leuke mensen en ook klootzakken.

Degenen die werken, hebben vaak een camping, pension of een hotel.

Een grote groep (naar mijn mening) zijn mensen die niet meer hoeven werken. Hoe dat in Tsjechië heet weet ik niet. Hier noemen ze het (onder andere) Drentenieren. :D

 
Wij wonen sinds juni 2008 definitief in Tsjechië. Vanaf 1992 kwamen wij al in het toenmalige Tsjechoslowakije. Dat we daar terecht kwamen, was een beetje toevallig, want eigenlijk zou Denemarken het vakantiedoel worden. In dat jaar werd de EK voetbal gehouden en omdat Joegoslavië niet mee mocht doen, werd Denemarken als reserve opgeroepen en het Deense elftal schakelde Nederland uit. Dat vond ik een goede smoes om niet naar Denemarken te gaan want ik wilde toch eigenlijk naar Tsjechië. Vanaf dat moment was Tsjechië voor ons hét vakantieland.
In 2003 hebben wij ons 'stulpje' in Dolni Lanov gekocht en in 2004 zijn wij gestart met het pension en in 2005 met de camping, toen nog een veldje in de 'achtertuin' aan de Elbe. In het begin draaiden wij alles (zomer en winter) in onze (school)vakanties, maar omdat het steeds beter ging lopen, hebben wij in 2008 dus de grote sprong gewaagd en hebben er geen moment spijt van gehad. We komen nog regelmatig in Nederland en zien dat nu als een uitstekend vakantieland voor ons.
 

Vodnik

† In Memoriam
Die vraag heb ik ook al eens aan een bevriende australier hier in Praag gesteld, zijn antwoord was "big bulbs / high heels" Er werken inmiddels vrij veel jongelui bij DHL / Excon / Accenture . . . voor hen mischien dezelfde reden ? (want het is wel waar!)
 
Ik emigreerde in april 1996, maar was in april 2000 weer terug. Het beviel mij fantastisch, ik had een prachtige vriendin (de reden van mijn emigratie), een prachtige baan (gids in Praag, voor Sjors Lemberk nog) en een prachtig leven. Ik ga nog regelmatig terug om kennissen, vrienden, stadjes te bezoeken.
 
Dat is een interessant onderwerp daar wil ik meer van weten en ben ook benieuwd na alle reactie, ik heb er wel een huis en geniet als ik er ben, maar ik woon er niet, Arie
 
Verveling. Ons leven in NL was voorspelbaar geworden en het was tijd voor iets anders. We werken freelance via internet en kunnen in principe overal werken en wonen. We hadden al een huis in Tsjechië, dus de keus om daar te wonen was snel gemaakt :-)
 
Mijn drijfveer was voornamelijk dat ik wel klaar was met Nederland Regeltjes land. Ook speelde het mee dat mijn vriendin niet naar NL wou emigreren dus ben ik maar naar Tsjechië gegaan en tot op de dag van vandaag, nog geen seconde spijt gehad!

Gelukkig doet mijn baas niet zo heel moeilijk over waar ik woon. Als ik maar kom opdagen als ik moet werken vindt hij het allemaal wel prima.
 
Mijn drijfveer was voornamelijk dat ik wel klaar was met Nederland Regeltjes land.

Dit lijkt mij nou echt een misverstand:
Wij hebben in Tsjechië een huis laten bouwen en ik durf er een kratje bier tegen te zetten dat die Tsjechen het met glans winnen van Nederland als het gaat om regeltjes.

Onze drijfveer om er op termijn wel te willen gaan wonen is al in een eerdere topics uitgebreid aan bod gekomen.
De natuur - De mensen - De gewoontjes van het land etc etc
 

Tabe

† In Memoriam
Dit lijkt mij nou echt een misverstand:
Wij hebben in Tsjechië een huis laten bouwen en ik durf er een kratje bier tegen te zetten dat die Tsjechen het met glans winnen van Nederland als het gaat om regeltjes.

.........

Het gaat om de regeltjes waar je ZELF last van hebt.
 
Nou, ik moet zeggen dat ik het met de regeltjes nogal mee vind vallen.
Wij zijn hier hartelijk welkom geheten door de Starosta. Wat hij allemaal te vertellen had werd vertaald door een vriendin van ons die engels spreekt.

Het kwam erop neer dat hij blij was dat er weer een paar vaste bewoners in het dorp kwamen. Meer dan 60% van de huisjes hier zijn vakantiewoningen. Als we ergens een probleem mee hebben, lopen we naar het kulturni dome, een soort dorpshuis, waar het dorpsbestuur op vaste tijden aanwezig is en waar ze je voorthelpen.

Wij hebben nu via bemiddeling van een Tsjechische vriendin iemand gevonden die ons huis helpt schoonmaken. Tevens hebben we al goede ervaringen opgedaan met de dorps loodgieter (Klempir).
Voor ons is dat wel een verademing. Wij kunnen zelf niet zo heel veel meer (WAO) en dan is het heel fijn dat je wat mensen kunt vinden die de klus klaren voor een heel acceptabele prijs. Die mogelijkheden hadden we in Nederland niet, daar is een klusser al bijna niet meer te betalen, laat staan een vakman, tenminste niet voor iemand met een uitkering.

De mensen zijn blij met het werk, nemen bijna geen pauze, we hebben onze vriendin gevraagd waarom dat zo was, ze vertelde dat ze bang zijn dat je anders iemand anders neemt. Dat schokte ons wel. We hebben haar dan ook duidelijk gemaakt dat we geen slavendrijvers zijn, dat er tijd genomen moet worden voor een bakkie en een cigaretje. Daar wordt het een stuk gezelliger van en dat moest ze maar vertalen aan degene die aan het werk zijn. Je kon merken dat de sfeer toen gelijk een stuk meer ontspannen was.

In het dorp is gewoon weinig werk. De lonen zijn laag op het platteland. Als je hoort waar de mensen van rond moeten komen dan schrik je ervan. Dan ga je wel nadenken over je eigen positie. We hadden het in Nederland ook niet breed, maar in vergelijking hiermee leefden we dan nog weelderig.
Nou ja, aan ons huis moet nog heel veel gebeuren, dus we kunnen bijdragen aan een stukje werkgelegenheid in het dorp.
 
Ja maar de ruimte! Niet te veel en niet te weinig, daar gaat het toch om. Ik heb in Nederland altijd geweeten wat mijn buurmensen aan het doen zijn....Hier moet ik toch echt belangstelling ervoor hebben om het eventuell te weeten krijgen.Zo is het toch.Laatst hebben wij "Nederland van boven gekijken" en daar werd er ook over gepraat dat hoe armer de Nederlanders zijn hoe meer opgepropter en dichter op elkaar ze moeten leeven. Wij zijn dus hellemaal niet rijk en verlangen er ook niet naar maar hebben zo veel ruimte om ons heen dat het ons soms te veel word.Dan moeten wij een halve kilomeeter loopen om iemand anders te kunnen zien en als men niet meer zo erg goed te been is , is een helve kilomeeter toch heel ver.Dan gaan wij op het bankje bij het voormaalig dorpscafe zitten wachten tot er mischien iemand langskommt.Wij kunnen hier echt doen en laaten wat wij graag willen . Laatst kwam er iemand bij ons en die heeft gevraagd of wij niet bang zijn.Waarvoor bang? Voor mensen antwoorde hij. Maar die zijn er hier toch niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tabe
Ik ben ook voor de rust en de ruimte geëmigreerd. Ik woon op een prachtige plek met veel ruimte en geen last van buren. In Nederland voor mij onbetaalbaar. Ik heb ook nog geen seconde spijt gehad en voel me hier helemaal thuis.
 
Dat klopt Marwa, dat is ook een heel goede reden. Voor ons ook. Wat we nu hebben konden we in Holland alleen maar van dromen, zouden we nooit hebben kunnen realiseren. We wonen niet zo afgelegen als mazackova, daar hebben we ook bewust voor gekozen, mede omdat als je ouder word het toch wel prettig is wat mensen in de buurt te hebben wonen en ook de winkel is op loopafstand. Nou ja, 1.5 km, maar dat is te doen. Ik loop er dan heen met zo'n ouwelullenkarretje achter me aan om de boodschappen in te doen. Ben de enigste niet, zie hier wel meer mensen rondlopen met een soort eigen gemaakte karretjes waarin ze hun boodschappen vervoeren. Vooral handig met een kratje bier. Zag laatst twee stokoude wijfjes met een rollator waarop ze een flinke dikke boomtak vervoerden. Tja, is met een klein kacheltje toch een avondje stoken. Dat is toch wel heel anders dan in Holland.:slik:
 
Ik ben ook wao-er en ook net Als Jan Averink een economische vluchteling . Het huis wat we nu hebben zou ik in Nederland nooit kunnen bekostigen .Ook de gemoedelijkheid en de mooie natuur spreekt ons aan.
We komen een paar keer per jaar naar Nederland en vinden het in Nederland in de randstad te druk ,de mensen hebben vaak een kort lontje .
 
Tja, de rust en de ruimte, ook een goede reden.

Als ik achter het huis naar de waterstand in het riviertje wil kijken moet ik bij wijze van spreken brood meenemen en loop dan nog steeds op ons eigen grondstuk.
Het nadeel is dat als ik al het gras wil maaien ik uren op de zitmaaier zit. :denk:
Ben blij dat ik zitten kan en niet achter een maaier hoef te lopen.:lache:
 
Bovenaan