Waarom Hitler Praag wilde behouden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

V

vvv

Guest
Ergens staat mij bij dat Hitler Praag heeft behouden om in zijn derde rijk te gebruiken als, sorry voor als het verschikkelijk overkomt, "openluchtmuseum". is dat waar of heb ik lopen dromen bij de geschiedenislessen.
 
Wat Praag in z'n geheel betreft weet ik niet.
Maar de Oude Joodse Begraafplaats in de Joodse Wijk van Praag had wel als museum moeten dienen. Om na Hitlers overwinning te laten zien hoe de Joden, een uitgestorven (lees: uitgemoord) ras, geleefd hadden.

Gelukkig voor Europa is het anders afgelopen. Wel zijn de Joodse Begraafplaats en synagogen te bezichtigen.

Praag wordt met recht een openlucht museum genoemd
smile.gif


Al is het niet op de manier zoals Nazi-Duitsland dat gewild had
grin.gif
 
V

vvv

Guest
Het klopt dus wel aardig, volgend jaar ga ik naar Tjechie. Ik ben ooit eerder (1 dag) in praag geweest. maar nu wil het op mij gemakje bekijken, ik wil ook graag naar Terezin. Misschien naar Auswitch, maar ik weet niet of dat makkelijk te ebreiken is.
 
Er is hier al eerder geschreven over CZ en WO II

Topic over Terezin: Klik hier

Topic over aanslag op Heydrich: Klik hier

Vlak bij Praag ligt het plaatsje Lidice. Het hele dorp werd tot de bodem gelijk gemaakt als wraak op de moord op Reichsprotektor Heydrich. De oorspronkelijke plaats van Lidice is nu een gedenkplek waar een tentoonstelling te zien is en waar ze video opnames van de vernietiging van het dorp tonen. Het dorp Lidice is na vernietiging een heuvel verder herbouwd.

In het Comenius Museum in Naarden-Vesting is tot 12 december een tentoonstelling over Terezin.
Op 9 december wordt in dit museum een film over Terezin vertoond.
 
Om naar A te gaan vanuit praag is nog een beste rit hoor 524 km, met veel binnen wegen door moravie heen. Moet wel zeggen dat het absoluut de moeite is en dat het een niet uitwisbare indruk achterlaat althans voor mij dan!
 

Bijlagen

  • 38304-001.bmp
    182,9 KB · Bekeken: 38
ot.gif
Over films gesproken, "Der Untergang" ook al gezien ????
Ik 2 weken geleden en ben er nogsteeds niet uit wat ik d´r van moet vinden..... erg bizzare film die een enorme indruk achterlaat.
 
Vaterland ( een SF- versie van stel maar dat Nacistische Duitsland heeft het gevonnen en niemand had er nooit de Judenvrage ontdekt ) kan men nooit vergelijken met een remake van een film die gebaseerd op de feiten en onderzoeken de laatste dagen van Hitler,

maar tegelijk ook een analyse van de laatste dagen van alle andere leiders van natsisten (want Hitler was hierin gewoon niet alleen later was hij eigelijk maar een popetje onder invloed van gebbels en Goring ) voor mensen die geintereseerd zijn ook een film met Ralph Finnes ( helaas weet ik op het moment niet de naam ) die gaat over leven van zeer jonge Hitler (een jonge kunstenaar en idealist ) kort na de eerste Wereldoorlog en zijn besrmer een jonge Jodse galeriehouder... zeer goede film (hij was een paar maanden geleden op canal+ geweest)
 
Bovenaan