Waarom gaan Nederlanders skiën in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

het hangt gewoon van het gezelschap af. ben je met zijn tweeen en ben je allebei zeer ervaren, dan ga je natuurlijk naar een gebied met 200+ km aan pistes. en die vind je in CZ niet.
ben je met meerdere mensen, ga je ook vooral voor de gezelligheid, kan niet iedereen even goed skieen, dan kun je net zo goed naar CZ gaan. (of je hebt kleine kinders bij je, dan is het ook vrij zinloos per volwassene in Frankrijk €200,- voor een skipas te betalen, en dito prijzen voor overnachtingen!)

en de gebieden in CZ zijn zeker gemoderniseerd hoor. zelfs in de kleinere gebieden zijn ruimschoots sneeuwkanonnen aanwezig, dus de sneeuwzekerheid wordt ook steeds beter. heb regelmatig gezien dat er op de skipiste geskied wordt, terwijl de omgeving groen is...
 
en de gebieden in CZ zijn zeker gemoderniseerd hoor. zelfs in de kleinere gebieden zijn ruimschoots sneeuwkanonnen aanwezig, dus de sneeuwzekerheid wordt ook steeds beter. heb regelmatig gezien dat er op de skipiste geskied wordt, terwijl de omgeving groen is...

In 2008 was dat goed te zien, bijna alle sneeuw in het dal weg, op de piste lag nog net genoeg om op te skiën. Al was het volgens mij één of twee weken later ook helemaal afgelopen.
 
Vorig jaar ben ik met 3 zwagers in Pec pod Snezkou wezen skien. 1 van hen skied altijd in Frankrijk/Zwitserland en was altijd een beetje skeptisch over de sneeuwzekerheid in Tsjechie. Maar we hadden een fantastisch lang weekend met veel sneeuw en zon. Dat is natuurlijk treffen want het weer kun je niet sturen, maar vooral de reaktie van mijn zwager was opvallend: Hij vond het daar 200% meevallen en wil met zijn gezin daar weer naar toe. Zijn kindertjes moeten namelijk nog leren skien en dat is daar ideaal.
In maart gaan we weer ..........
 
Waarom, toen mijn ouders een jaar of 30 geleden nog jong waren en niet al te veel geld hadden besloten ze naar Tsjechië te gaan, ze hebben mensen leren kennen, en daarom kwamen ze er vaker. En later hebben we er een huisje gehad, waar we elke weer die we vakantie hadden de week doorbrachten. Daarom is Tsjechië voor mij en mijn broers ons tweede thuis. Als we Tsjechië inrijden voelt het als thuiskomen. En daarom komen wij er elk jaar. En wij hebben bovendien nooit anders gekend dan wintersport in Tsjechië.
 
Als wij met vakantie gaan, gaan we naar Tsjechië, Sowakije, Hongarije etc. Dus is het voor ons heel logisch om daar ook in de winter heen te gaan.
Wij zijn dol op deze landen, en aangezien wij niet zulke hele fanatieke wintersporters zijn (krakende knieën) missen wij die lange pistes niet.
Bovendien is een kleine piste met kinderen veel handiger, je verliest het overzicht niet.
Voor ons in de wintersport niet alleen skiën, maar ook genieten, lekker samen zijn, lekker eten. (Ben dol op de Tsjechische/Slowaakse keuken)
We zijn nu twee keer in Slowakije geweest, Donovaly en Jasna, en twee keer in Tsjechie, Janske en Cerny Dul. Ik denk dat Jasna wint van deze vier, maar is helaas 1400 km. tegen Janske 900 km. Daar rijd je niet heen voor een vakantie van vier dagen. We zijn van plan om in de voorjaarsvakantie een dag of vier te gaan, dus wordt het dan weer Reuzengebergte.
Het leukste hotel was in Jasna: Over service gesproken, het was een hotel met -1 sterren... Kamers waren goed verwarmd, maar geen tv of andere luxe... Douchen op de gang, meestal koud... Gaten in de kozijnen, geen koelkast, maar een vensterbank etc... We vonden het geweldig!! Het kostte net niets, en lag pal naast de skilift. Ik zou er nog wel eens heen willen, voordat het verdwenen is...
 
Poeh... Dat weet ik zo niet. Het was in Demanovska Dolina, Chata en dan een nummer. Het staat nog steeds op de lijst van Holidayinfo.sk. Het is een donkerbruin gebouw met een heel groot bord PIZZA erop. Die kon je er ook eten, en ze waren nog best lekker ook.
 
Bovenaan