Waarom gaan Nederlanders skiën in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zou graag willen weten waarom jullie naar Tsjechie gaan met wintersport, want het is daar sneeuwonzeker, de bergen liggen laag, de liften zijn verouderd en er zijn heel weinig pistes. En zo hier te lezen scoren de hotels, pensions en ziekenhuizen heel slecht. Oke, langlaufen of in bergen wandelen kan ik me voorstellen, dat kun je daar heel leuk doen. Mijn (in Tsjechie wonende) vrienden gaan in eigen land alleen in het weekend skieen, voor de echte wintersport gaan ze naar Oostenrijk, Frankrijk en Italie (net als ik). De kwaliteit is niet te vergelijken.
 
Ons gezelschap bestaat uit 10 personen en wij zijn de flappentap. Mag jij raden?
Overigens hebben we heerlijke skivakanties gehad met genoeg sneeuw en vooral heel veel gezelligheid. Op maar 7 uur rijden en dat is ook een bonuspunt!
 
Waarom naar Tsjechie met wintersport?
Nou eigenlijk hetzelfde als C.P. schrijft, de relatief lage kosten,maar wij zijn ook niet zo veel eisend als ieder andere wintersportliefhebber.
Wij hebben tot het jaar 2008 nog nooit geskieed en zijn begonnen in Janske Lazne en hebben dus "gelukkig" geen vergelijkingsmateriaal.
Wat ik wel moet opmerken is, dat als ik foto's en dergelijke aan vrienden laat zien, vertellen ze meestal dat het heerlijk rustig is in vergelijking met Oostenrijk.
Ook een pluspuntje dus..
En ik weet niet hoe "luxe"je de vakantie wilt vieren,maar dat komt voor mij niet op de eerste plaats.
Als ik in Tsjechie kom, is het elk jaar weer of ik "thuis"kom gewoon een super land.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie en ps we hebben dit jaar in een huis van Happy home gezeten, Happy Hill, en dat was absoluut niet ouderwets, gewoon super...
 
Hoezo geen sneeuw, ik blijf ons parkeerterrein schoonscheppen al vanaf oktober en met de kerstdagen hebben de vakantiegangers heerlijk geskied en van de sneeuw genoten. En deze mensen hebben ook in Canada geskied en vonden het skiën in Tsjechië boven verwachting na al de negatieve berichten . :sneeuwpop:
 
Ik zou graag willen weten waarom jullie naar Tsjechie gaan met wintersport, want het is daar sneeuwonzeker, de bergen liggen laag .....

Hoezo sneeuw in mei?

Tsjechie_meeting_2008_2_399_.JPG


Een prachtig land om te skiën, en inderdaad de mogelijkheden zijn minder als elders. De pistes zijn geen 5 km lang, je zult wat vaker in de NIEUWE liften moeten gaan.

Maar de rust en gezelligheid voor weinig geld, wint dat weer van andere landen.
 
Laten we voorop stellen dat iedereen zijn skivakantie moet vieren hoe en waar hij wil.

Echter Arachnee heeft wel een interessante vraag. De gebieden in Tsjechie zijn leuk, maar als je echt gas wilt geven ben je gauw uitgeskied. Heel fijn voor een weekend (Pec, Spindler, Janske Lanze, Spicak etc.).

Mijn Tsjechische collega's gaan zonder uitzondering ook voor het echte werk naar Oostenrijk, mede ook voor betere accommodaties.
 
Ik ben het helemaal met Marc eens.

Wij (groep van meestal rond de 20 pers) gaan ook vooral voor de gezelligheid.

We gaan denk ik voor de 11e keer naar Tsjechië in de winter. Voor mijzelf, als beginnende skiër :slalom:( zal ik altijd blijven) is de Lysa Hora nog te hoog, haha. Studenov zijn meer "mijn" bergjes. Maar goed, in Rokytnice is voor ieder wat wils.

We genieten van het buiten zijn, prachtige vergezichten, heerlijk :eten: en de lekkere :proost: ( mijn gezelschap). En niet te vergeten genieten we van "ons" heerlijk pension en natuurlijk van elkaar.

En, niet onbelangrijk, voor ons als gezin met 6 pers, redelijk betaalbaar.

Nog 3 weekjes.....

Groetjes Margriet
 
Jelen, ik ben laatst 12 jaar geleden in Tsjechie in Cervenohorske sedlo (gebergte Jeseniky) skieen geweest. Pistes (2) waren meestal dicht ivm slechte weer, hotel incl. restaurant was nog op heel ouderwetse manier gerund. In total 1,5 dag op latten geweest. En vroeger in mijn kindertijd gingen we heel vaak skieen in Beskydy, ook maar 2 korte pistes maar ik wist niet beter. Toen ik 14 jaar geleden in Frankrijk kwam, wist ik niet wat me overkwam. Skiegebied met 600km skiplezier, skipas geldig op Franse en Switzerse gebied. Na deze ervaring ben ik Frankrijk trouw gebleven, met 1x uitzondering naar Tsjechie waar het dus erg tegenviel, en Italie, waar het ook heel gaaf was. Maar goed, ik ga ook niet voor de gezelligheid en stappen, (daarvoor kan ik beter naar Oostenrijk) maar echt voor de skifun...
 
Zal je het kunnen accepteren, als ik je vertel, dat 12 jaar geleden wel heeeeel erg lang is. Er is niet veel meer over van dat, wat jij hier boven beschrijft aan de hand van deze oude belevingen.
Ik zal zeggen, ga maar weer eens kijken, je zal verbaasd zijn. Echt waar.

En ja, je vrienden gaan graag ergens anders heen. Natuurlijk, iedereen wil eens ergens anders heen. Het gras is altijd groener aan de overkant.
 
Mijn ega is een zeer ervaren skiër, maar vermaakt zich nog altijd prima op de Tsjechische pistes. :slalom:
Wij kennen ook wel Tsjechen die inderdaad naar Oostenrijk of Italië gaan. Net als voor de Nederlanders die graag op vakantie naar het buitenland gaan, geldt dat ook voor Tsjechen: een andere omgeving, andere mensen, andere cultuur, ander eten etc etc. Dus vast niet alleen omdat de pistes langer/beter zijn.
 
Wij gaan inmiddels alweer 8 jaar naar Tsjechië, hebben het leren kennen door een keer mee te gaan met oom en tante. We hebben de pistes en liften zien verbeteren. Het eerste jaar moesten we nog een dagkaart kopen en die laten zien aan degene die bij de lift stond. Een jaar later kreeg mijn oom(die er al veel langer kwam) voor het eerst een weekkaart in het gebied waar we ieder jaar zijn, Herlíkovice-Bubákov. Weer een jaar verder kwamen de automatische poortjes met automatische pas. In herlíkovice was een nieuwe 4-persoons stoeltjeslift en een jaar later ook een 4-persoons stoeltjeslift bij bubákov.

Wat nog ieder jaar hetzelfde is gebleven is de gezelligdheid in Tsjechië. De gastvrijheid van onze huisbaas. En natuurlijk het heerlijke eten en drinken. Het pension waar wij verblijven is ook met de jaren veranderd. Maar het blijft als een tweede huis aanvoelen als je daar binnenkomt.

Over de pistes valt natuurlijk wel iets te zeggen. Het zijn niet zo'n lange pistes als in Oostenrijk/Frankrijk of een ander Alpen-land. Maar voor ons maakt dat niet zo veel uit. We hebben toch ieder jaar sneeuw gehad, ik herinner me nog het jaar dat er nog sneeuw was bijgevallen in de week dat wij er waren. We keken op internet en er stond een sneeuwhoogte van bijna 3 meter! Normaal gesproken ligt er toch wel minstens een meter, waar je al prima op kunt skiën.
 
wintersport

Wij gaan al jaren naar Tsjechie voor de wintersport. Ik zie Tsjechie als Oostenrijk maar dan 25 jaar geleden. Gemoedelijk, goede prijs kwaliteits verhouding en redelijk sneeuw zeker. Zwarte piestes zul je niet tegekomen, maar daar staat tegenver de heledag skien zonder lange wachttijde. Ik moet hier wel bij vertellen dat mijn ervaringen zijn gebaseerd op Bedrichov en omstreken en vorig jaar bij Bozidar geweest half maart.

Arnold
 
Waarom wij naar tsjechie gaan.Tja kan natuurlijk alleen voor me zelf schrijven.
Maar wij gaan al een aantal jaren 2x per jaar naar tsjechie.
En met of zonder sneeuw is en blijft het voor ons een heerlijke wintersport vakantie.De mensen zijn over het algemeen vriendelijk,Niet te druk aan de liften.heerlijk eten en een lekker borreltje erbij.
sinds 2 jaar gaat mijn broer en schoonzus mee mijn kleine broertje is ook al besmet.En in feb is het al zo leuk dat we met 16personen gaan.Dus wie zal het zegen waarom nederlanders naar tsjechie gaan.:confused:
Het zal ergens aan liggen.
 
Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen om naar een bepaald land op ski vakantie te gaan. Voor beginnende skiers en gezinnen met kinderen vind ik Tsjechie ideaal, betaalbare pistes, voldoende afdalingen gezelligheid. Ben je iemand die kilometers wil maken dan zou ik niet zo snel naar Tsjechie gaan. Maar langlaufen bijvoorbeeld is hier geweldig en doet absoluut niet onder voor landen als Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk.
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Leuk om te horen dat het daar qua skieen steeds beter wordt. Ik denk nu dat de Nederlander naar Tsjechie gaat voor de kleinschaligheid, betaalbaarheid, gezelligheid en wil de drukte van de grote skioorden ontvluchten (zeker ideaal voor de beginners en gezinnen met kleine kinderen).

Mijn voorkeur voor de Franse Alpen is niet omdat "de gras bij de buren groener is", zoals Jelen schrijft. Ik heb tot mijn 22ste de winters in tsjechische en slowaakse bergen doorgebracht omdat ik vast achter de muur zat en nergens anders kon. Maar wat ik al zei - na eerste keer wintersport in Fr. Alpen wilde ik niet anders. Het is een soort verslaving.
Groetjes
 
Wij skien nu 6 jaar, waarvan 5 jaar in Tsjechie. Na 2 sneeuwarme jaren in Tsjechie gingen we verleden jaar naar Oostenrijk, Saalbach Hinterglem. Het was fantastisch, pistes van wel 8 km lang, niet te vergelijken.
Dit jaar twijfelden we, 3500 euro voor een weekje Oostenrijk met z'n 5en is toch wel een beetje veel. De kids willen snowboardles nemen, dat kan ook in Tsjechie. En die gluhwijn voor 0,75 euro op de piste vind ik ook wel leuk.
En met de sneeuw ziet het er ook goed uit,en het is er gezelliger, je valt niet op met je ALDI skipak. Dus wij gaan weer naar Tsjechie!
 
Wij hebben inderdaad ook twee slechte jaren gehad. Ach dan ga je bijvoorbeeld naar Praag en andere steden. Ook dan vermaken wij ons dus prima daar. Je kunt ook eens lekker uit eten voor een redelijke prijs en dat is ook niet verkeerd.

Arnold
 
Maar toch hebben we ieder jaar kunnen snowboarden!

In 2007 was het wat minder sneeuw en in 2008 zagen we het met de dag minder worden. Maar vorig jaar zagen we het met de dag meer worden! Toen is er iedere dag/nacht wat bijgevallen in de week dat wij er waren.
Dit jaar ziet het er ook weer goed uit :)
 
Bovenaan