Waar kan ik in Tsjechie goedkope haagplanten kopen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor onze tuin van onze Chalupa (bij Plsen) zijn we op zoek naar haagplanten, als afscheiding. Voorkeur gaat uit naar coniferen, maar beuken is ook prima.
Ik ben aan het kijken of ik ze vanuit NL meeneem, maar ik heb voor 100 meter nodig. Dat moet dan in etappes in de aanhanger.:slik:
Wie weet waar ik in Tsjechie goedkoop deze planten kan kopen?:confused:
 
Ik heb vorig jaar bij een plantenkweker in Hradec Kralove. Liguster gekocht voor ongeveer 0,25 euro per stuk. Ik zag dat de coniferen ook niet duur waren. De prijzen lagen behoorlijk wat lager dan in NL.
Ik weet dat het niet bij jou in de buurt is, maar ik denk dat er ook bij jou in de buurt goedkoper plantenverkopers te vinden zijn.
Vaak te zien aan een eenvoudige kas met een zelf geschilderd bord met de verkoop van hun waar.

Succes.
 
Je moet ook natuurlijk de winterhardheid in de gaten houden.Wij hebben diverse dingen geprobeerd die goed gingen in de NL, maar die hier de -25 gewoon niet overleven .B.v. De rozenhaag moeten we inpakken met dennentakken anders gaan ze gewoon dood .Ook niet alle coniferenrassen redden het hier,maar sommige wel
 
Wij hebben afgelopen jaar coniferen bij Obi gezien: niet te duur en ze droegen de fraaie naam Brabantia... geef ik je te raden waar ze vandaan kwamen volgens de sticker op de pot, jawel, uit Nederland.
Dus hoe het met de winterhardheid staat?
In april gaan we kijken hoe ze er bij staan...
 
Uiteindelijk hebben wij thuja's gekocht bij Penny markt! Bloedgoedkoop en winterhard.
Eigenlijk ga ik er van uit dat alles wat in Tsjechie verkocht wordt, winterhard is, of is dat te onnozel gedacht?
 
Veel goede tips, heeft iemand goede adressen?
Het winterharde is wel heel belangrijk, wie weet welke coniferensoort wel geschikt is?

hier wordt veel "smaragd" aangeboden, wat adressen betreft, hobby-kwekers kun je ook vinden op een bazar, b.v. "bazos", echter, de kou en de sneeuw nodigen niet direkt uit, tot het plaatsen van advertenties!
veel plantjes heb ik gehaald in nepomuk, N.O.S. (GA NAAR SEZNAM EN TYPE "NOS").
bij "fisher" en "pisař" in pilsen ben ik ook geweest, maar vond ze wat aan de dure kant.
ik heb b.v. hier uitgezocht, welke laurierkers er winterhard was en daarna deze soort opgezocht op "marktplaats", bij een hobby-kweker, scheelde aanmerkelijk vooral bij grotere aantallen. ik heb er 75 in nederland gekocht! wel klein, maar de soort groeit snel en staan nu voor het 3de jaar!
 
Ik heb nu 450 stekjes gemaakt van onze coniferenhaag in NL.
Stekken van 35 cm gemaakt met hieltje eraan. Deze eerst 24 uur in water met stekstof laten opzuigen, daarna in stekgrond gestoken en goed natgemaakt. De bak heb ik afgedekt met plastic folie tegen uitdroging. In de lente zet ik ze over in potgrond en in de meivakantie gaan ze mee naar Tsjechie.
Verder heb ik stekken gemaakt van vlinderstruik, hortensia, roos, vijg en gouden regen.
Of het aanslaat is natuurlijk de vraag.

Ik heb de website gevonden van N.O.S. in Nepomuk:

NOS - Nepomuk ornithologische vereniging, os
ID: 265 48 097 DIC: CZ 265 48 097
Maatschappelijke zetel: Klasterecka 40 335 01 - Nepomuk
tel: 371 584 073, mobiel: 777 900 519
E-mail: info@nospolek.cz
www.nospolek.cz
Tuinbouw Branch (winkel) is gelegen in de snor van Nepomuk (Vrčeň 10) en in het dorp vlakbij de hoofdweg Nepomuk - Rožmitál onder Třemšínem (Pribram).
Openingstijden in ons centrum in een grom (van kracht sinds 18 september 2010):

December, januari, februari: vr 12:00 - 16:00 SO 9:00-11:30
Maart, april, mei: ma - do 8:00 - 16:00 Vr: 8:00u-18:00u, zaterdag 8:00-11:30
Juni, september, oktober, november: ma - do 8.00 - 15.00, vr: 8u00-17:30, zaterdag 8:00-11:30
Juli, augustus: ma 8-16, vr 8-18, zaterdag 8u00-11u30
 
Ik wil je niet ontmoedigen maar de winter van 2009 /2010 was te streng voor onze `winterharde`vlinderstruik. Net als onze klimroos, maar ook de rozen van vele buurtgenoten.:bloos2:
Maar wie niet waagt de niet wint.Let in ieder geval op welk plekje ze toebedeeld.
Onze clematis en kamperfoelie hebben alle kou wel prima overleeft.
Ik zag een laatst een haag gemaakt van kamperfoelie.:)
Ook de vijg in onze tuin houdt nog steeds prima stand.:top:
Houd je ons op de hoogte?

Hilde
 
hier wordt veel "smaragd" aangeboden, wat adressen betreft, hobby-kwekers kun je ook vinden op een bazar, b.v. "bazos", echter, de kou en de sneeuw nodigen niet direkt uit, tot het plaatsen van advertenties!

veel plantjes heb ik gehaald in nepomuk, N.O.S. (GA NAAR SEZNAM EN TYPE "NOS").
bij "fisher" en "pisař" in pilsen ben ik ook geweest, maar vond ze wat aan de dure kant.
ik heb b.v. hier uitgezocht, welke laurierkers er winterhard was en daarna deze soort opgezocht op "marktplaats", bij een hobby-kweker, scheelde aanmerkelijk vooral bij grotere aantallen. ik heb er 75 in nederland gekocht! wel klein, maar de soort groeit snel en staan nu voor het 3de jaar!

Wij zijn ook van plan laurierkers te plaatsen. Welke soort was dat die je hebt gekocht?
 
prunus laur. "otto luyken"

succes!

prunus_otto_luyken.jpg
 
Die van ons is helaas wijlen...:slik: Ik denk te droog en teveel op de wind.
Iemand ervaring met een glansmispel?

hallo lina,

ik kan er wel wat over vertellen, maar begin met een goede grond te maken. ik heb dat óók gedaan met onze rozen, lavendel en onze capalca-boompjes! eerst veel uit (laten) graven, dan de grond terugstorten, vermengd met 1/3 rivierzand! dat heb ik NIET gedaan met onze haagbeuk (habr) en die is ook niet zo best meer!
kijk hier maar eens op:
www.neerlandstuin.nl/struiken/photinia.html

ook succes!
 
Bedankt Camyl. We wonen op een onbeschutte heuvel, het kan er dus flink waaien, lees koud zijn. We hebben nu 1 glansmispel gepoot als test en deze ingepakt in fleece afgelopen oktober. Omdat er nu sneeuw ligt is het extra ingepakt tegen erge vrieskou maar we zijn benieuwd komend voorjaar. Onze al geplante beukenboompjes hebben toevallig al een gedeelte zand in het grond en doen het allemaal. Komend jaar zal er een hele rij (25meter) rond het terras gepoot worden dus alle tips zijn welkom. Misschien gaan we de laurierkers ook nog eens weer proberen.
 
een beetje beschutting aanbrengen, rond de woning is in vele opzichten niet verkeerd, maar alles staat of valt met een goede grondbewerking! dat heb ik helaas, met de beukenhaag niet gedaan en moet er nu de slechte vruchten van plukken!
 
bodem bestaat uit verschillende lagen.
Dit heet textuur of het bodemprofiel. Verschillende planten hebben verschillende voedingsbehoeften. Ze halen o.a. voedingsstoffen uit de bodem maar planten geven ook verschillende stoffen af.
De zuur(te)graad bepaalt de voedingstoestand van de bodem. Deze wordt uitgedrukt in pH (= het aantal deeltjes waterstof in de bodem). Bij een pH van (nul) 0 tot 6 spreekt men van een zure grond. Bij een pH van 8 tot 14 hebben we te maken met een basische grond. Een pH van 7 is neutraal.
Een lage zuur(te)graad betekent een ARME grond. Een hoge zuur(te)graad betekent een VOEDINGRIJKE grond.
We onderscheiden planten die zuurminnend zijn. Andere planten daarentegen zouden ernstige gebreken vertonen in zure grond; of kunnen zelfs afsterven!
 
Bovenaan