Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben in Jicin geweest, maar dat plaveisel kan ik mij volstrekt niet herinneren.

Ik was er, denk ik, in 1995.

Met de mannen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik constant beneveld was.

Maar ik sta altijd vol bewondering te kijken hoe de stratenmakers het patroon erin leggen.

Het lijkt zo eenvoudig als ze eraan werken.

Je pakt een steentje en hup, erin en de volgende ligt alweer in zijn hand.

De hand van de meester zullen we maar zeggen.

Groet.
 
Waarom kan ik mijn bericht niet bewerken?


Ik wilde graag een reactie plaatsen onder de foto van de
binnenplaats :

En wel deze : let op de klok die rechts staat.

Wie weet er meer over deze oude klok?

Dan maar op deze manier?

Kleine dingen hou je toch, niet waar??:sos: :sos: :sos: :sos: :sos: :sos:
 

Freddy2005

† In Memoriam
... de foto van de
binnenplaats :

En wel deze : let op de klok die rechts staat.

Wie weet er meer over deze oude klok?

Ik heb nog deze foto gevonden, lijkt mij weinig op een klok.

regionalni-muzeum-a-galerie-jicin-jicin-9031.jpg
 
Ik heb nog deze foto gevonden, lijkt mij weinig op een klok.

regionalni-muzeum-a-galerie-jicin-jicin-9031.jpg

Toch heeft dit ding iets met een klok te maken.

Links van de klok zit een kindermuzeum, waar kinderen niet alleen dingen kunnen bekijken, maar ook proefjes kunnen doen.
De klok laat kinderen zien, hoe een uurwerk werkt.

Ik dacht gezien te hebben dat het zo werkte:
Achter aan het rad zit een horizontale dikke as, met een gewicht aan een touw, dat je om de as kunt oprollen. Door het gewicht wil de as gaan draaien. En daarmee het rad.
Maar op het rad zitten ca. 16 nokjes. Je kunt ze zien.
Het bord met de cijfers 28.7 zit op een vierkante vertikale as.
Onderaan deze as zit een soort v-nokje. Dit v-nokje wordt door de nokjes op het rad weggeduwd, waardoor het bord een stukje linksom of rechtsom wordt gedraaid. Het volgende nokje op het rad doet dat de andere kant op, zodat dat bord heel en weer gaat. (dacht ik, maar weet het niet zeker. Het zou ook kunnen zijn, dat het bord gewoon rond draait.)
Doordat dat bord vrij groot is, beweegt het langzaam door de luchtweerstand, zodat het even duurt voordat het volgende nokje op het rad zijn werk gaat doen.
Daardoor draait het rad ook langzaam en met constante snelheid, ondanks het gewicht aan de horizontale as.
En daarmee heb je een opwindbare (gewicht omhoog rollen om de as door aan een touwtje te trekken, dat ook om de as is gerold) maar in snelheid beheersbare rondgaande beweging gemaakt van de as. En dat is ook wat er in klokken met gewichten en een slinger gebeurt.

Op de as van het rad zou je een wijzer kunnen aansluiten, die de tijd aangeeft, mits je de snelheid op de uren kunt aanpassen.

Kinderen kunnen zelf de klok in werking zetten, dus leerzaam!
 

char

† In Memoriam
Geweldig!!!... Bedankt Keesi!!..

Bedankt voor de uitleg!!!...Een deskundig verhaal...En ik snap het educatieve aspect van dat ding wel,...
Maar......

Char.

______________________________________
Char. ...weet nu helemaal niet meer, hoe laat het is...
 
Zozo.. ik heb zojuist alle berichten gelezen (en dat zijn er veel !!), het valt mij op dat Freddy wel heeel veeel weet :denk: In tegenstelling tot mij die er bijna geen een wist te plaatsen..

Nu ben ik even mijn archief in gedoken met foto's en daar kwam ik een groot aantal zeer leuke foto's tegen. Waaronder die hieronder.. nu ben ik zeer benieuwd of er iemand is die enig idee heeft in welk(e) dorp/stad deze foto's zijn genomen. Ze zijn gemaakt in 2007.. de foto's dan hè ;) ..van eventuele verbouwing/renovatie ben ik niet op de hoogte.
 

Bijlagen

  • p1020095.jpg
    p1020095.jpg
    91,2 KB · Bekeken: 16
  • p1020117.jpg
    p1020117.jpg
    91,7 KB · Bekeken: 15

char

† In Memoriam
Ik zou het niet weten!!...Maar het is duidelijk in een wat armere streek in Tsjechie. En niet boven de 200 meter NAP (zoals wij dat noemen). Jullie reden in een VW golf,... een de foto is ongeveer 2 jaar oud...Ik ken deze kerk/klooster niet.

Mogen wij een kleine hint?..

Char.
 
Hahaha.. maar zoals ik al zei heb ik alle voorgaande berichten gelezen en weet ik dat jij nogal graag hints krijgt ;)
Wat je precies bedoeld met 200 meter NAP weet ik niet.. iets geografisch?

Wij reden inderdaad in een vw golf.. maar daar heb je niet veel aan aangezien die zich nu op een andere locatie bevind ;)
Foto is zo'n 2 jaar oud.. het kan dus zijn dat het in de tussentijd óf gerenoveerd is óf in verder verval is geraakt. Alleen het laatste lijkt mij niet want het is toch een 'bekend' gebouw (klein hintje nr. 1)
Dat jij het gebouw niet kent.. tsja, er zit iniedergeval ook een graftombe tegenaan (eerste foto -zonder vw golf- helemaal rechts) (klein hintje nr. 2)

Een andere vraag.. hoeveel glazen heb jij al op waardoor je dubbel bent gaan zien en jij-jullie is geworden ?! :D
 

char

† In Memoriam
Wat je precies bedoeld met 200 meter NAP weet ik niet.. iets geografisch?



Een andere vraag.. hoeveel glazen heb jij al op waardoor je dubbel bent gaan zien en jij-jullie is geworden ?! :D

Ik bedoelde dat deze plaats niet in de bergen ligt. Dus niet boven de 200 meter boven het zeeniveau.

En wat die glazen betreft;.... 28.... Ik hou dat soort dingen heel goed bij!!!... Maar, wanneer jij bij jullie auto blijft staan, (op de foto), dan is het toch logisch dat jullie minimaal met twee personen zijn.
Of heb je een "vreemde" die foto laten maken?...

Maar ondanks jouw hints, heb ik werkelijk geen idee waar dit is!..
Dus ik ga even verder zoeken!!..

Char.
 
Char: daar heb je helemaal gelijk in.. het ligt niet boven 200 NAP !!

Over jij-jullie.. wij (jij, char) vroegen om een hint citaat: "mogen wij een kleine hint", die heb je dus gekregen alleen had je er niet veel aan. Nog een kleine hint dan: het was een geschenk van een man aan een vrouw :schrijven:

---------------------------------------------------------------

p.s heb nog een foto toegevoegd wat het raden toch wel makkelijker maakt :)
 

Bijlagen

  • p1020103.jpg
    p1020103.jpg
    146,4 KB · Bekeken: 3
Dit topic word niet meer echt vaak bezocht en geraden zal het wel niet worden dus zal ik het maar gewoon zeggen voor diegene die het ooit nog een keer interesseerd ;)

Mnichovo Hradiste.. kapelle von St. Anna, het pand hoort bij een slot.

En nog even een duitse tekst met meer informatie:
Die Stadt wurde in der Hälfte des 13. Jahrhunderts an der Handelswegkreuzung bei dem Kloster Hradiště gegründet. Seit der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts nennt sich die Stadt Mnichovo Hradiště. Ursprüngliche Festung aus dem 15. Jahrhundert wurde von Václav Budovec z Budova auf dem Anfang des 17. Jahrhunderts umgebaut. Diesen Reneseincessitz gewann Albrecht von Wallensteinnach der Hinrichtung des Herrn vom Budov auf dem Altstädter Ring in dem Jahre 1621 und dieser Herkunft eignete ihn bis Ende des zweiten Weltkrieges. Die Burg wurde in den Jahren 1697-1703 im Barockstil umgebaut. Er ist mit dem englischen Park und französischem Garten umstanden. In seinem Areal kann man Stadtmuseum finden, wo sich unter anderem das Model der Felsenburg Drábské světničky befindet. In der Nähe von der Burg ist der Komplex des Kapuzinerklosters aus dem 17. Jahrhundert, die Kirche der Heiligen Drei Könige und die Kapelle der St. Anna mit der sterblichen Überreste des Albrecht vom Waldsteines. Im Stadtmitten kann man ein paar Barockhäuser und Empirehäuser sehen. Barockkirche des St. Jacobs stammt aus den Jahren 1726-27, Neurenaissancerathaus mit den Sägraphiten verziert ist aus dem Jahre 1892.

Wel jammer dat dit topic niet meer actief is.. vond het wel leuk en had nog wel een paar leuke foto's :D !!

Voor diegenen die nog gereageerd hadden: Bedankt..


 

Freddy2005

† In Memoriam
Het topic gaat met momenten, soms iets meer dan een tijdje minder. Maar geregeld komen er nieuwe uitdagingen, dus plaats gerust een nieuw "zoekplaatje". En geef niet te vlug de oplossing, er komt steeds wel iemand op terug.
 
Inderdaad, ik kijk wel altijd, maar als ik geen enkel idee heb reageer ik niet. Een paar hints geven voordat je je geheimen prijsgeeft werkt meestal wel.
Dus niet meteen opgeven als het niet direct geraden wordt. Je zit nu ook nog in een vakantieperiode, en niet iedereen komt hier dagelijks, dus het kan wel eens even duren voor het geraden wordt.
 
Mnichovo Hradiště

Kapelle von St. Anna.

Had ik nooit gevonden hoor en ook niet kunnen vinden.

Wel een leuke foto.


De stad was in het midden van de 13de Eeuw op de Handelswegkreuzung Hradiště in het klooster werd gesticht. Sinds de tweede helft van de 19e Eeuw wordt de stad Mnichovo Hradiště. Initiële fort uit de 15de Eeuw door Václav Budovec z budova naar het begin van de 17e Eeuw. Dit Reneseincessitz gewonnen Albrecht von Wallenstein Na de uitvoering van de Heer van budov in het Oude Stadsplein in het jaar 1621 en dit uitgeleend hem thuis aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het kasteel werd gebouwd in de jaren 1697-1703 in barokke stijl. Hij is met het Engels en het Frans Garden Park omstandigheid. In zijn omgeving vindt u de gemeente museum, waar onder meer het model van het kasteel rock Drábské světničky bevindt. Bij het kasteel is het complex van de kapucijn klooster uit de 17de Eeuw, de kerk van de Heilige Drie Koningen en de Kapel van St. Anne met het stoffelijk overschot van Albrecht van Waldstein. In de stad centers kan een enkele barokke gebouwen en huizen kijken het Rijk. Barokke kerk van St. Jacobs is afkomstig uit de jaren 1726-27, Neurenaissancerathaus met Sägraphiten ingericht vanaf 1892.



Graag een nieuwe?
 
Inderdaad Grytsje, er zijn best wel leden die dit topic lezen, maar gewoonweg niet reageren als ze geen enkel idee hebben.
Een hele waslijst antwoorden met "ik heb geen flauw idee", daar heb je weinig aan toch? ;) Informatie over de geplaatste foto's nadien vind ik helemaal top, dat geeft het topic nog een extra educatief tintje.
 
Bovenaan