Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

watermark.php


watermark.php

PRACHTIG DAT HET GERADEN IS , HEEL ERG GOED.


Zámek Breznice

Ursprünglich ein gotischer Burgfried aus dem 13. Jahrhundert, im 16. Jahrhundert umgestaltet zu einem Renaissance-Schloss. Ausstellungen illustrieren die Geschichte edler Geschlechter und die Kunst von der Renaissance bis zum 19. Jahrhundert. Die älteste Schlossbibliothek Böhmens ist im Originalzustand von 1558 erhalten. Der Park im Englischen Stil umfasst 20 Hektar.
http://www.zamek-breznice.cz/fotogalerie/fotogalerie/
http://www.zamek-breznice.cz/fotogalerie/panoramaticke-foto/
Voor de liefhebbers die de taal willen beheersen :
http://www.zamek-breznice.cz/vykladovy-slovnik/


Oorsprong van het pittoreske kasteel březnického scala diep in het verleden. De opkomst is gekoppeld aan een van de oudste Tsjechische familie, met familie Buziců die ontlenen hun oorsprong uit de mythische Bivoje, is gedocumenteerd voor het midden-13e eeuw Budislav, raadgever van koning Wenceslas I. De oorspronkelijke gotische burcht bestaat uit een omtrek muur, dvoupatrovým residentieel paleis en het gebouw, de resten zijn nog bewaard gebleven renaissance kasteel in het metselwerk. Okrouhla lay-out object wordt gerespecteerd door alle bouwers. Březnická Renaissance kasteel met een tuin, omringd door bastions aan de ene kant en een Engels-stijl park aan de andere kant, creëert een natuurlijke functie van de stad.

Een van de eerste grote houders en bouwers Březnice werd in de 15e eeuw het hoogste mincmistr Peter Zmrzlík van Svojšína, Hussist kapitein en een vriend van Meester Jan Hus. Hij verbouwde het kasteel Březnická, Březnice werd ten tijde van de oorlogen Hussist troepen belegerde katholieke Lords en verovering. Březnická geruïneerd vesting op het moment bleef onbezet. In 1506 verkregen van Malovec Chýnov en Vimperce al gedeeltelijk vast object, maar met grote ingreep begon Petr Malovec, waarin uitgebreid op de buitenste fort forten met een slotgracht en een vestingmuur met bastions. Op deze fortifikačním systeem is waarschijnlijk betrokken significante koninklijke bouwer Benedikt Rejt van de zuiger. In 1547 Peter Malovec betrokken bij de opstand tegen koning Ferdinand I en zijn eigendom werd in beslag genomen.

Dankzij favoriete Ferdinand won in 1548 Březnická eigendom Jiřík van Lokšan, die werkte in de gerechtelijke dienst als secretaris, místokancléř, Dvorský Bestuur en keizerlijke kapitein. Voor het beheer van de opgeleide Jiřík Lokšan is de belangrijkste transformatie van het kasteel en de stad. Samen met zijn vrouw Catherine, nee. Adlerova, riep Březnice Italiaanse middeleeuwse bouwers en de opbouw van schema's worden omgezet in een comfortabele zetel van de Renaissance. Gevels paleizen werden met sgraffito gips motieven psaníček, die een van de oudste in ons land. De grote výpravnosti lokšanského Seat vermelding bewaard bibliotheek met muurschilderingen en hedendaagse bibliotheek dozen van 1558. Lokšanové onderhoudt nauwe contacten met Justitie. Březnice is geassocieerd met een bekende geschiedenis van de liefde en geheime huwelijk Filipijnen Welserové met aartshertog Ferdinand Tyrolským.

Na de Slag van de Witte Berg (1621) werden lokšanské activa in beslag genomen en de nieuwe houder van het domein werd in 1623 Přibík Jeníšek van Újezd die hebben deelgenomen (1622) proces tegen de belangrijkste leiders protihabsburského rebellie als koninklijke aanklager. Start een andere belangrijke fase van de ontwikkeling březnického landgoederen en de stad Březnice. Als onderdeel van de re-catholicization gebracht in de stad de jezuïeten, die de oprichting van de Jezuïeten school en kerk sv.Ignáce en Francis Xavier in de jaren 1642 tot 1650. Beide gebouwen, alsmede de kapel uit de jaren 1625 - 1632 ontworpen door de Italiaanse architecten en bouwers, broers, Carlo en Martin Luragové.

Na het uitsterven van Jeníšků Újezd in 1728 verplaatst naar Krakau Březnice van Kolowrat. De belangrijkste vertegenwoordigers van dit geslacht, Josef Maria Krakow uit Kolowrat Hanus en zijn zoon uit Krakow Kolovrat waren Patriots in de grote tijd Tsjechische nationale heropleving en de beroemde beschermheilige, uit te voeren in 1872 op het hoofdkantoor van Březnická slechts een gedeeltelijke reconstructie van het karakter, de nieuwe interieurs werden aangepast en verrijkt met waardevolle collecties.

Zbořením sommige gebouwen, uitbreiding van de muur en het bastion van de neo-sgraffito gips indruk de definitieve vorm van het kasteel, het kasteel interiérům en particuliere collecties in de laatste eigenaren Březnice, Palffyové van Erdödu, die in 1945 de woning in beslag genomen in het kader van het presidentieel decreet č.12/45 van 21 juni 1945

watermark.php
 

char

† In Memoriam
Nou,... dat is niet zo moeilijk hoor!!... Dat is op het Tsjechisch Forum...

Alleen,.. die stratenmakers hadden wel even beter hun best kunnen doen!!..

De tekst hebben ze een beetje schuin tussen de andere stenen/keitjes gelegd,....

Char.
 
Volgens mij is het in het mooie Jičin Hendrikus, tot dusver geen mooier stadje voor mij te vinden in dit deel van Tsjechië. Ik heb daar al heel wat voetstappen liggen.
 
Is dat zo Lina. Ik ben er nog nooit geweest in Jicin, dus dat wordt hoog tijd.
Misschien dit jaar...
Ik heb het al vaker geschreven, ik heb mijn hart destijds verloren aan Tsjechië door deze streek ( Boheems paradijs) en dit stadje. :hart: Een bezoekje waard Noëlle!
jicin_v.jpg
We hebben nog geen bevestiging van Hendrikus of het juist is trouwens. ;)
 
Het staat al op mijn verlanglijstje.
Gaat vast wel lukken dit jaar.

Nog meer tips wat we daar moeten doen/zien? mag ook in pm, want abnders vervuilen we dit topic en wordt Punk weer boos, en moeten we weer vechten :stout:
 
Vechten met Punk? :lmfao: Hij lijkt wat ruw af en toe, maar niets is minder waar! ;) Ik zal je wel wat links sturen Noëlle. Hier op het forum staan trouwens de meeste bezienswaardigheden wel om te bekijken in deze streek.
 
GOED ZO Lina, het is in Jičin :dank:

Ik zei al, het is makkelijk deze keer.


2e rondje, wil ik wel graag weer compleet hebben, is dat mogelijk?
TIP: Je kunt wel een Tsjechie sticker inlijsten en die op de schoorsteen mantel plaatsen, Ja toch?


watermark.php

.



watermark.php




watermark.php



watermark.php




watermark.php



watermark.php



watermark.php



watermark.php



watermark.php



Jičín is ontstaan als een overwegend houten stad in het landschap van het Boheems Paradijs. De stenen vorm is een resultaat van de verbouwing die op initiatief van Albrecht von Wallenstein plaatsvond in het begin van de 17e eeuw. Hij heeft naar het ambitieuze ontwerp van Italiaanse architecten een vroeg-barok kasteel een lustslot met een loggia, de nieuwe kerk voor het decaanaat en een jezuïtisch complex laten bouwen. De Valdická poort is een markant dominant gebouw van de stad. De huidige classicistische vorm van de stad en van het kasteel zijn afkomstig uit de tijd van na de brand van 1768

Jicin ‘sprookjesstad’
Jicin heeft minstens drie bekende schrijvers voortgebracht: Kubin, Kraus en de bekende kinderboekenschrijver Vaclav Ctvrtek. Deze laatste heeft de omgeving waar hij opgroeide als inspiratiebron gebruikt voor zijn - in Tsjechie - populairste sprookje over de eerlijke schoenmaker Rumcajs. “Rumcajs verliet boos de stadsmuren van Jicin nadat hem groot onrecht was aangedaan. Hij werd rover. Samen met zijn vrouw Manka en hun ondeugende zoontje Cipisek jaagt hij op degenen die het recht naar hun hand willen zetten en zetten zo de boel op stelten”. Over de eerlijke schoenmaker is ook een schattige tekenfilmserie gemaakt. Elk jaar is in Jicin over dit thema een kinderfestival. Zo kun je een kijkje nemen in het bos van Cipisek (Raholecek, bij de vijver Sibenak), Rumcajs schoenmakerij en zijn wandelpaadjes.
Midden in september overhandigt de burgemeester van Jicin de sleutels van de stad aan de kinderen. Uit de hele omgeving komen kinderen hiernaartoe om te dansen, toneel te spelen, te tekenen, spelletjes te doen of te werken in de schildersateliers. Ze letten er op dat volwassenen niet stout zijn, van elkaar houden en niets dan het goede verrichten. In kasteel Wallenstein worden puzzeltochten georganiseerd om het geheime plan van het kasteel te ontdekken. Kinderen hebben meegeholpen bij het uitstippelen van Rumcajs wandelpad, dat 14 km lang is. Het beste begin je bij het dorp Mladejov (daar kun je met de trein of bus komen). Een routekaart, met beschrijving van interessante plaatsen en opdrachten voor het hele gezin is verkrijgbaar bij het infocentrum van Jicin, maar ook bij de ingang naar het rotsgebied Prachovske skaly.
 
Als er iets leuks te winnen valt.... ik ben blond, dus doe maar weer een gemakkelijke, Hendrikus. ;)
En wat bedoel je met je laatste vraag?

Kukel:
Uit het tweede rondje is een steentje uitgehaald.
3x raden wat er bij mij op de schoorsteen staat.

Lina:
Dat steentje ook niet denk ik, anders had Kukel wel geschreven, "drie keer raden wat er op mijn schoorsteen ligt." En bovendien, wie is er nou zo gek om dat steentje helemaal bovenop de schoorsteen te leggen?

Kort: Wie dat steentje heeft? graag retoeur waar het hoort.
Het staat zo slordig op de foto`s?
En het geeft aanleiding heb ik gemerkt .
 

char

† In Memoriam
Baan!!.. Bedankt voor de foto's!!
Jecin is een plaats waar wij zelf nog nooit in de "binnenstad "zijn geweest..
Gaan we wel doen!!..

Meestal reden wij daar, op de terugweg, fout.
Vraag mij niet hoe het komt,... Maar je had daar vroeger een onduidelijke splitsing van wegen. Met groene (snelweg) en blauwe borden. En elke keer zaten wij op die lange weg, vlak langs die plaats..
En elke keer gingen die spoorbomen, voor dik een kwartier, dicht!!...

Maar ik heb het nu over 15 jaar geleden, hoor!!..

Char.
 
Kukel:
Uit het tweede rondje is een steentje uitgehaald.
3x raden wat er bij mij op de schoorsteen staat.

Lina:
Dat steentje ook niet denk ik, anders had Kukel wel geschreven, "drie keer raden wat er op mijn schoorsteen ligt." En bovendien, wie is er nou zo gek om dat steentje helemaal bovenop de schoorsteen te leggen?

Kort: Wie dat steentje heeft? graag retoeur waar het hoort.
Het staat zo slordig op de foto`s?
En het geeft aanleiding heb ik gemerkt .
Ik begreep even niet waarom je juist het tweede rondje weer compleet wilde hebben. Over de hele straatlengte missen her en der stenen kan ik me herinneren. Ook op jouw foto mist er meer als alleen in het tweede rondje. Bedankt voor je uitgebreide verslag over Jicin. :top:
 
Bovenaan