Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

3169vrchlabi_1.jpg



3169vrchlabi.jpg

deze twee fotos staan in mijn album
cees
 
Helemaal goed.
Zie je wel het was geen moeilijke opgave.


watermark.php

16 eeuws kasteel Nu het raadhuis.

watermark.php


Hotel Labut heeft wel stijl.
watermark.php


Bierfeest.
watermark.php


Volop belangstelling voor de folklore groepen.

Vrchlabi is een uitstekend startpunt voor uitstapjes naar de vele interessante plekjes die de heuvels aan de voet van het Reuzengebergte te bieden hebben: Hostinne, Trutnov, Dvur Kralove en Kuks met baroque standbeelden, Nova Paka, en de rotsen van Adrspach en Prachov. Hier is het hoofdkantoor van het Krkonose Nationaal Park (KRNAP) gevestigd en diens instellingen, zoals het informatiecentrum en het Reuzengebergte museum.
Vrchlabi ontstond waarschijnlijk in de 13de eeuw in de tijd van de kolonisatie van het gebied. Er werd toen ijzererts gedolven naast erts van edele metalen. (Labska souteska, Herlikovice e.a.). Dankzij het werk van Christopher von Gendorf verleende koning Ferdinand I Vrchlabi op 6 oktober 1533 vrije stadsrechten en werd zij een mijnstad. De koninklijke mijnwerkersbaas Christopher von Gendorf liet hier een kasteel in renaissance stijl bouwen. Dit kasteel werd later meermalen verbouwd.
Ten tijde van de 30-jarige oorlog, die tot 1634 duurde, werden hier door Albrecht von Wallenstein wapens geproduceerd, ten behoeve van zijn leger. Na diens dood kwam het kasteel in het bezit van de keizerlijke familie van veldheer Rudolf Morzin, die er tot 1945 in hebben gewoond.
In de 19de eeuw kwam de mijnbouw en de produktie van ijzer hier tot een einde. Langzamerhand ontwikkelden zich hier en in de omgeving textielindustrie, machinefabrieken, elektrotechnische fabrieken en autofabrieken.(Skoda)
Vrchlabí heeft een leuke stadskern en een kasteel met park. Tevens is er een botanisch park en het Krkonoše museum.

Uitstapjes:
Vrchlabi is gelegen aan de voet van het Reuzengebergte en is een perfect uitgangspunt om leuke uitstapjes te ondernemen. Steden die in de buurt liggen en de moeite waard zijn om te bezoeken zijn onder andere: Trutnov, Spindleruv Mlyn, Liberec, Pardubice, Hdarec en op een wat grotere afstand natuurlijk Praag (wellicht een bezoek van twee dagen??).
Verder zit u natuurlijk aan de voet van het Reuzengebergte waardoor er vele wandeltochten mogelijk zijn. Naast wandelen kunt u er ook fietsen, vissen, kanoën, paardrijden, etc...
Ook mag u het mooie centrum van Vrchlabi zelf niet missen. Op de marktplaats is altijd wel iets te doen. Het overdekte winkelcentrum is een beetje hitech georiënteerd maar op de onderste verdieping is een grote supermarkt te vinden. Verder is Vrchlabi in het bezit van goed toeristenbureau waar u foldertjes en informatie kunt vinden over alles wat er in de omgeving te doen.
Het centrum:
 

char

† In Memoriam
Ik had het moeten zien!!.... Maar, nee dus!!.. Ik ben daar zo vaak geweest!!..

Maar och ,... dat komt ervan, wanneer je daar elke keer op een bankje in slaap valt!!..

Char.
 
Ik had het moeten zien!!.... Maar, nee dus!!.. Ik ben daar zo vaak geweest!!..

Maar och ,... dat komt ervan, wanneer je daar elke keer op een bankje in slaap valt!!..

Char.

Wie over zichzelf een afkeurend oordeel uitspreekt, verwacht tegenspraak Vriend.:denk:

Alleen wie het aandurft om te falen, krijgt de kans om te slagen.

:schrijven:
 
Klopt helamaal Freddy , ik zou ook eerst die foto plaatsen , maar dan zeggen mensen heel snel:
Wat heeft Baan met waterputten?

En er is ook een brug op loopafstand vanaf het kasteel
 
Zamek Breznice

Graag een nieuwe, die iets makkelijker is. Deze was aardig moeilijk...
De vergelijking met Litomysl gaat niet helemaal op hoor. De sgrafiti zijn in Litomysl wel wat origineler...

breznice___nadvori_zamku.jpg
 
Bovenaan