Waar goedkoop auto huren om weer thuis te komen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waar kun je in Tsjechie een auto huren voor weinig, wij hebben zelf een auto gehuurd bij de Avis op Praag airport 1205 Euro om mee naar huis te rijden. Een idioot bedrag.

Het verhaal

In het begin van 2007 was bij ons bekend waar we op vakantie gingen, de verzekerings agent ***** heb ik gevraagd voor ons een reisverzekering samen te stellen dat was geen probleem. Immers hij was toch bij ons voor de bedrijfs verzekering WIJ dachten de reis goed verzekerd te hebben.

Ons bekruipt een nare bijsmaak aan onze verzekering maar vooral aan de slechte hulp die we hebben gehad.

Met onze Fam kregen we autopech op de terugreis op zaterdag 11-08-2007 om 10.00 uur vlak voor Praag in Tjechie wat doe je dan je pakt de verzekeringspapieren beld het alarmnummer 0031******
We stonden bijna niet in de wacht dat ging vrij snel , mij werd gevraagd naar het polisnr. 0839***
De medewerker van de alarm centrale vertelde mij wij kunnen niets voor U doen , we hadden nl. geen wagen dekking hoe kon dat nou, ik had gevraagd aan ******** de reis goed te verzekeren.

Ik vertelde de medewerker van de alarmcentrale volgens mij kunt u altijd iets voor ons doen, Nou dat was ook zo, mij werd het nummer van de interpoliscentrale medegedeeld ik zou is contact met hun opnemen omdat mijn autoverzekering bij de hun liep.
Tot aan 12.00 nog niets aan de hand het enige wat ik wilde is dat IEMAND mij ging helpen, dat deden ze ook zo snel mogelijk van de snelweg af MAAR DAN.

Ik kreeg opdracht van de autoverzekering om contact met de reisverzekeraar op te nemen of die ook nog iets voor mij konden doen, omdat ik geen vervangende auto kon krijgen. het was onmogelijk zoniet heel moeilijk omdat voorelkaar te krijgen ,en dat heb ik toen gedaan.
Ik kreeg een dame van de ***** alarmcentrale aan de telefoon die vroeg mij wat aanvullende gegevens omdat er een mini dossier van mij was aangelegd na alle vragen te hebben beantwoord vroeg ik wat kunt u voor mij doen, Als antwoord kreeg ik: we gaan een bemiddelaar instellen en dan hopen we dat U in de loop van de middag word terug gebeld.

Mijn antw. Pardon wat zegt u IN DE LOOP VAN DE MIDDAG kunt u bij benadering aangeven hoelang dat gaat duren Antw **** Nee daar kon ze niets overzeggen

Nou daar sta je dan met je goede gedrag.
Iets gaf me in om mijn verzekerings agent te bellen Hij was immers de man die voor de verzekering gezorgd had. Deze nam de telefoon niet op ook niet na mijn gevoel wel 10 keer bellen.
Verder heb ik alles zelf geregeld , kreeg geen andere auto.

Ondanks dat het 14 dgn zou gaan duren dat mijn auto gerep. zou zijn, en ik casco verzekerd was en een aparte reisverzekering had .
Ze wilden me met het openbaarvervoer terug hebben naar Nederland leuk is dat met bijna 3 kubiekemeter bagage in een VW sharan verpakt veelal in vuilniszakken.

Dit alles heeft zich tussen 10 .00 en 21.00 uur voltrokken. Tegen 17.00 uur konden we aan de terugreis beginnen na zelf een auto te hebben geregeld. 1205 euro bij de AVIS
17.00 uur nog steeds niets gehoord van de **** alarmcentrale.

S Avonds op de terugreis stonden we stil op de snelweg OM 21.00 UUR i.v.m. wegwerkzaamheden.
De telefoon ging en hoor hier de ALARMCENTRALE van ***** om 9 uur s avond.
Beschamend dat je gestrande reizigers zo laat terugbeld dat noemen ze in de loop van de middag bij ****, deze meneer vertelde mij dat hij meneer **** was en bood zijn verontschuldiging aan en in een adem dat hij mij daar weg wilde hebben, ook de vraag aan hem wat gaat u voor mij en mijn vrouw en kind van 4 jaar oud doen, op een verlaten industerieterrein aan de buitenkant van Praag , om mij daar weg te krijgen. Zijn antwoord was IK MOET EEN AUTO voor u regelen u moet daar weg. ( Eindelijk iemand met daadkracht)

Antw. Van mij: maakt u zich geen zorgen ik ben onderweg naar huis en ben blij dat ik niet op jullie heb gewacht, want ik had meer het idee dat het regel was dan uitzondering het echt laten stranden van reizigers.

Ik had om een verzekering gevraagd waarbij dit ook geregeld was. En dan met dit bedoel ik gewoon hulp.
Wat mij ook is tegen gevallen dat ik niet terug ben gebeld door mijn eigen verzekeringsagent. Wanneer hij dat had moeten doen dat weet ik niet want hij had uiteraard zelf op vacantie kunnen zijn, maar niet terug bellen of de tel. niet opnemen als je er wel bent dat doe je niet.

Na al dat gebel flinke belkosten maar mooi niets hoor alleen maar onkosten, maar geen hulp juist toen ik het nodig had. Tot overmaat van ramp werd ook mijn telefoon nog geblokeerd (zondags) door T MOBILE IVM met de ongewone hoge belkosten leuk is dat wanneer je het ding hard nodig bent die telefoon. Ze sturen gewoor een sms je met de mededeling waar je niet meer kunt bellen "internationaal en 090 nummers en of je even contact met hun op wilt nemen. Dat ding had volgen hun gestolen kunnen zijn. (Leuk om een dief te vertellen waar hij dan nog wel kan bellen met mijn telefoon.)

Omdat ze een voorschot wilden ophetgeen ik verbeld had. Die klungels hadden automatische incasso. het geld hadden ze al afgeboekt en nog vroegen ze om een voorschot en werd mij het geblokkeerde niet vrij gegeven ook niet toen het geld al van de rek. af was. Ik heb tenslotte brieven gestuurd naar t mobile hoofdkantoor in duitsland tav van de directie en die hebben denk ik even contact met t mobile ned. opgenomen (want die snapten het nog niet na 3 brieven), en toen was het opgelost ( na een paar maand)

En dan ben je thuis s nacht om half 4, bijna 24 uur onafgebroken in touw, er had door de moeheid nog van alles fout kunnen gaan. we waren met een stel vrienden en die hadden ook kinderen bij zich, daarom hadden ook aardig wat baggage. Die hebben ons overal mee geholpen.

Het verhaal hierboven is een gewijzigde versie die als klacht verstuurd is naar de reisverzekering

Tot slot ze hebben alles betaal tot de laatste cent belkosten de huurauto alles.

de reisverzekering had 1 ding over het hoofd gezien ik had welliswaar geen auto dekking, maar het viel onder het artikel gedwongenoponthoud ze hadden er gewoon voor moeten zorgen dat ik daar weg kwam.

Dus nogmaals bij wie is dit goed geregeld, en bij wie krijg je een andere auto als je turbo naar de kloten is. en waneer niemand je helpt waar kun je dan goedkoop een auto huren om mee naar ned. te rijden en hier weer in te leveren.



Mvrg groet Familie Niemeijer
 

dennuzzz

Donateur
Misschien volgende keer verzekeren via de anwb (internationale reis- en kredietbrief)???

grt,
Dennis:slik:
 

char

† In Memoriam
Beste Jan, jammer dat het zo gelopen is. Ik heb een doorlopende reisverzekering bij ELVIA. Maar ook ben ik lid van de ANWB + de Int. Reis en kredietbrief. Dit laatste betekent, dat in geval van pech of ongeval, de auto (al of niet gerepareerd) naar NL wordt gebracht. En je hebt vrij snel vervangend vervoer, afhankelijk van waar je op dat moment in Tsjechie bent. Dat kan dus binnen een paar uur zijn, maar zit je niet in de buurt van een wat grotere stad, dan kan het ook een dag, of langer, duren. Dat is logisch. Je kunt van een verzekeraar niet verwachten dat ze de hele vakantie, met vervangend vervoer, achter je aan rijden.

Char.
 

char

† In Memoriam
Oh, ik zie dat Dennuzzz het zelfde schreef.
Ik kreeg een telefoontje tijdens het reageren. Vandaar dat mijn reactie onder die van hem staat.

Char.
 
dennis / char

Ik heb de anwb gebeld over de reis en kredietbrief, dat ze niet met auto s lopen te leuren in het buitenland dat begrijp ik wel/ kan ook niet.
Ik heb hun ook naar de voorwaarden gevraagd en ze hebben dezelfde criteria als die ik had en dan zijn ze nog iets duurder ook , nou komt het ik wil wel het dubbele betalen als ik maar zeker wist dat ik vervangend vervoer kreeg als mijn auto niet binnen 48 uur gemaakt kan worden.
Want op de valreep als je het gesprek beeindigd zeggen ze we geven geen garantie dat u andere auto krijgt ook al heeft u er recht op. is me net een uur geleden verteld
En daar zit het hem nou net , ik kan niet kontroleren hoeveel tijd/ energie/ geld zij in het regelen van auto willen steken.
Want ze zullen wel een aantal auto s hebben die ze gebruiken voor vervanging en een aantal bijhuren van de grote jongens zoals avis en herts, om mensen ergens van de plek te krijgen.

Kom ik weer bij mijn vraag uit waar huur ik een auto voor weinig geld, want als je zo n adres heb kan ik er direct aan werken om verder te komen, al moet die auto ook 100 km ver weg komen. Taxi hupsakee.
En als zij dan nog weer net als de vorige keer zeggen van we hebben geen auto voor u dan weet ik er zelf wel een.

johan
 
Wat klinkt me dit verhaal bekend in de oren Jan, vrienden van ons hebben twee weken geleden een soort gelijk verhaal gehad. De ANWB, maar ook andere alarmcentrales krijgen het gewoonweg niet goed voorelkaar om voor vervangend vervoer te zorgen. (Slechte communicatie, afspraken niet nakomen, afschuifsystemen naar andere instanties etc etc) Plaatselijke garages hebben over algemeen wel een auto in de verhuur. Punt is dat je die moeilijk meekrijgt als het om een buitenlandse rit gaat. Bovendien zul je er vanuit moeten gaan dat er overal een aardig prijskaartje aan hangt.
 
Wij zijn in Februari 2007 ook met autopech in Tsjechie beland.
Hieronder kun je mijn verhaal lezen

http://www.tsjechie.net/board/f15/gingen-naar-rokytnice-nad-jizerou-12826.html

Wij zijn erg tevreden over de ANWB met de reis en kredietbrief.
Wij stonden stil in Polen,ze hebben ons met een takelwagen naar tsjechie gebracht,en het contact was steeds heel erg goed.
Die week hebben we 2 keer een vervangende auto gehad,de eerste was te klein dus werd er een grote geregeld.(de 2 auto was grote,maar is speciaal uit duisland gekomen vandaar dat het een dag langer duurde)
Daar zijn we mee naar huis gereden.
Een auto uit 2006,gerben mijn man vond het prachtig en er was niks wat je niet met de auto kon dus we zijn heerlijk naar huis gereden.
We moesten de auto inleveren in leeuwarden bij europacar,papier onderteken wat uit de fax kwam,en dit was € 600,- .
Deze hoefden we niet te betalen,de rekening werd naar de anwb gestuurd.
Ook de telefoonkosten waren bijna niks,als we belden en ons nummer noemden,werd de verbinding verbroken en werden we gelijk terug gebelt.
Zelfs de eerste dag met de pech werden wij s'avonds laat nog gebelt of we veilig op de plaats van bestemming waren gekomen,en met de plannen voor de auto van de de volgende dag.
Dus wij zijn blij dat we lid zijn van de anwb met reis en kredietbrief.
Kosten ongeveer € 140 per jaar ( en je moet in het bezit zijn van een visacard)
Wij stellen zeker geen prijs op een visacard,maar bij de reis en kredietbrief staat in de voorwaarden dat ze niks kunnen doen als je deze niet hebt.
Wij hebben deze dus toen ook gelijk aangevraagt en waren naderhand blij dat we deze bij ons hadden.
(je hoeft deze dan verder prive ook niet te gebruiken,maar het is een bewijs dat als ze niet krijgen betaald van de anwb het altijd nog van je visarekeing af kunnen schrijven)
 

char

† In Memoriam
Want ze zullen wel een aantal auto s hebben die ze gebruiken voor vervanging en een aantal bijhuren van de grote jongens zoals avis en herts, om mensen ergens van de plek te krijgen.

Kom ik weer bij mijn vraag uit waar huur ik een auto voor weinig geld, want als je zo n adres heb kan ik er direct aan werken om verder te komen, al moet die auto ook 100 km ver weg komen. Taxi hupsakee.
En als zij dan nog weer net als de vorige keer zeggen van we hebben geen auto voor u dan weet ik er zelf wel een.

johan
Johan, met alle respect... het zit wel diep in de ziel bij jou... En het is al meer dan een jaar geleden... Als we er vanuit gaan, dat zoiets maar 1 of 2 maal in iemands leven kan gebeuren, wat voor zorgen moet jij je dan nog maken?...Ik begrijp, dat je hier je verhaal kwijt wilt. En dat je, jezelf wilt indekken voor de volgende keer...die waarschijnlijk niet komt...
Maar er zijn geen garages/autoverhuurbedrijven in Tsjechie, Noorwegen, Frankrijk, Engeland, of noem maar op, die jou een auto verhuren voor weinig geld. Die auto moet ook weer terug. En dat kost ook geld (benzine/manuren).Voor wat dat betreft, ben je toch afhankelijk van internationaal werkende bedrijven, met dito prijzen...
Ik kan je maar 1 advies geven, voor het geval dat je weer naar Tsjechie gaat:.. Maak zoveel mogenlijk vrienden op dit Forum...
En dat is echt niet zo moeilijk, hoor!!...

Char.
 
Johan,
Ik sluit me bij Char aan. Je krijgt pech. Kan gebeuren. Maar je kunt toch niet verwachten dat er a la minute een nieuwe auto voor je klaarstaat? Dat je verkiest je bagage vuilniszakgewijs in te pakken... niet handig in zo'n geval. Je had er waarschijnlijk minder stress aan overgehouden als je terplekke een hotelletje had geboekt, nog even een noodgedwongen dagje aan je vakantie had geplakt en de anwb de kans had gegeven voor vervangend vervoer te zorgen. Wie uiteindelijk de rekening daarvoor betaalt is een tweede, maar ook als je NIET verzekerd bent staat de anwb voor je klaar!

Wat was er eigenlijk stuk aan de auto?

Liesje

P.S. Het kan ook andersom lopen. Vorig jaar belde ik de anwb omdat ik ivm met het plotselinge overlijden van een familielid halsoverkop naar NL moest. Ik zei, ik ben niet verzekerd, maar u kunt waarschijnlijk sneller en beter een ticket voor mij regelen. De aardige mevrouw aan de lijn vroeg wat gegevens en zei, oh maar u bent wel verzekerd hoor. 6 uur later was ik thuis en manlief volgde - ook door de anwb geregeld - 3 dagen later. Alles met gesloten beurs...
 
Wij zijn in 2003 gestrand met een kapotte versnellingsbak bij Podebrady, tussen Hradec Kralove en Praag om 06.00 's ochtends. We konden nog net in z'n twee bij een Volkswagengarage komen. Die ging om 07.00 uur open. Ondertussen met verzekering (VVAA, voor (para)medici) gebeld en verhaal uitgelegd. Ik stelde voor dat deze garage zou bekijken wat het probleem was. Rond een uur of 08.00 was bekend dat de wagen niet binnen 48 uur gemaakt zou kunnen worden. De verzekering stelde voor dat wij naar huis zouden vliegen. De auto zou twee weken later volgen. Maar ja, de achterbank was neergeklapt, er zaten twee 'antieke' kastjes en een schilderij in en onze reisbagage. Ik stelde voor om te wachten op een takelwagen en dat wij daar dan mee terug naar huis zouden rijden; voor de verzekering een stuk goedkoper.
Daar wilden ze wel op in gaan, maar heel snel kon zo'n wagen natuurlijk niet komen. Volgens mij was het rond 17.00 uur dat we opgetakeld werden en in de cabine plaats namen. Om 04.00 's ochtends waren we thuis. Uiteraard met gesloten beurs, behalve natuurlijk de reparatie van de auto in NL.

Feit is wel dat onze verzekering ook werkte met een internationale alarmcentrale, AXA geloof ik? Dus er werd ook wel wat doorgeschoven.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik had gisteren een identiek verhaal als Char/Liesje neergezet, maar toch niet geplaatst. De ´vraag´ is m.i. bijna niet serieus te nemen, het is meer een frustratie verhaal van je afschrijven, prima hoor, maar om nou tips te gaan vragen voor iets dat waarschijnlijk nooit meer gaat gebeuren?
 
we kunnen natuurlijk ook tips geven aan een paar van de duizenden forumleden, die het waarschijnlijk WEL gaat overkomen...

overigens denk ik dat het je best twee keer kan overkomen, vooral als je meerdere malen per jaar naar Tsjechie reist. Ikzelf rijdt 12.000 km per jaar alleen al van en naar en in Tsjechie. Dat is nu ongeveer de helft van mijn totaal jaarkilometrage. Dus de kans is relatief groot dat er dan onderweg iets gebeurt. Zo hebben we in 2006 nog met een kapotte knalpijp gezeten. Ook ergens lokaal aan elkaar laten lassen op zondagochtend 07.00 uur voor 120 Kc (zonder de verzekering in te schakelen).

Laten we van deze discussie een overzicht maken van de (on)mogelijkheden bij pech onderweg, toegespitst op Tsjechie/Duitsland.
Je kunt je geheel laten leiden door je verzekering, maar ook zelf nadenken over hoe en wat. De een heeft bijvoorbeeld meer tijd om een extra overnachting te maken dan de ander...
 
Het is mij twee keer overkomen.
Helaas niet in Tsjechie of Nederland, maar tot twee keer toe ook precies halverwege.
Daardoor weet ik nu dat Aschaffenburg een heel aardig stadje is.

Vreemd trouwens, daarna is het nooit meer gebeurd. Ik vraag me nog steeds af of het ermee te maken heeft dat ik geen auto meer heb, maar dat ligt m.i. teveel voor de hand dus het zal wel een andere oorzaak hebben.

Maar om op Josef terug te komen. In het tweede geval was het goedkoper een takelwagen (auto met oplegger) uit Tsjechie te laten komen en de auto in Tsjechie te laten repareren dan in de garage in Aschaffenburg. Zou ook een dag of 4/5 duren. Dan moet je kiezen tussen heen en weer reizen per trein, of een aantal nachten hotel....

Nu kwam de Tsjechische ophaaldienst en ik kon me installeren op de achterbank van het tweetal heren. Mijn arm was net lang genoeg om zo nu en dan een pilsje uit dat kratje te pakken.
 
@ all

Beste mensen bedankt voor de reacties op mijn verhaal, komt wel vakervoor heb ik wel gelezen, op zich ook niets bijzonders natuurlijk.

Het help ons in de beslissingen die we maken als het weer zou gebeuren. Waar we wel veel aan hebben gehad is aan de Tsjechische vrienden die we daar hebben gemaakt, van die hadden we heel veel steun .

Bedankt J>ohan A>ngelien N>iels :zwaai:
 
Bovenaan