Waar gaat het naartoe met de Tsjechische Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat de kroon nu op 27 staat is al te merken bij tankstations en in de winkels!
Kom net bij OBI vandaan om pellets (voor kachel) te kopen, nu 99 czk voor 10 kg. Nog geen maand geleden 105 czk voor 15 kg! Pellets is géén import product, ze worden geproduceerd vlakbij Usti n. L. maar de export levert nu dus meer op en daar moet de lokale markt onder lijden.
Diesel aan de grens met Dld (maar wel in CZ) : 1,31 Euro of 35,50 czk
Dat zou snel, de pellets stijgen ook hier erg snel. Teveel vraag i.v.m het aanbod?
Kroon lijkt nu wat te stabiliseren rond de 27.15 Kc. Of dat zo zal blijven is afwachten , maar de kans is redelijk groot. Eigenlijk is het feitelijke devaluatie, wie en wat daar blij moet mee zijn is voorlopig een open vraag. Zoiets kun je pas op een termijn van een drietal maanden overzien. Prijsstijgingen en daardoor inflatie , in Tsjechie lijken waarschijnlijk.
Of de export aantrekt is ook afwachten?
O.g beweegt niet zoveel en snel onder druk van koersschommelingen
 

Vodnik

† In Memoriam
dat ben ik met curious eens, maar ik zie nu een prijs-sprong die gelijktijdig met de devaluatie komt. Die prijssprong kan je niet alleen verklaren omdat de vraag seizoengebonden is en daardoor stijgt.
(pellets worden trouwens elk jaar duurder, het gebruik van pellet kachels in CZ neemt toe)
 
Banken willen verdienen, is ook hun goed recht. Heb de ervaring dat je met vertrouwde N.Vietnamezen nog altijd het best cash kan wisselen. Bij hogere bedragen wel uitkijken, je weet maar nooit. Voor het wisselen tot 10.000 Kc geen enkel probleem, hun koers is echt de hoogste, zonder wat voor provisie dan ook.
 

Vodnik

† In Memoriam
..... Heb de ervaring dat je met vertrouwde N.Vietnamezen nog altijd het best cash kan wisselen. ..... Bij hogere bedragen wel uitkijken, je weet maar nooit. .....
En hoe weet je dat ze betrouwbaar zijn?
Je zal niet de eerste zijn die met (oude) slowaakse kronen opgezadeld wordt.

Maar je geeft zelf al toe dat je het niet helemaal vertrouwt, gezien je tweede opmerking (bij hogere bedragen enz enz).
 
Devaluatie een feit, 27.30 lijkt te stabiliseren. By the way, is het soms niet beter om de euro in kronen te verzilveren in het land van Merkel. Ik begreep dat de koersen daar correct zijn en de provisie laag?
 

Vodnik

† In Memoriam
Kronen moet je gewoon "uit de muur trekken", dan heb je in 9 vd 10 gevallen de meest gunstige koers.
En of de koers stabiliseert? Ik betwijfel het, vandaag gesloten op 27,367. Koers zou nog weleens kunnen doorschieten en dan een ingreep van de nationale bank om weer naar 27 te bewegen.
 
De narodni banka zou pas een interventie uitvoeren boven de 28 kC per euro. Spijt me, maar geld uit de muur geeft ook een zeer slechte koers. Kijk naderhand maar eens, bij de CSOB laten ze je op het scherm aan de muur je lage koers zelfs eerst zien.
Ik herhaal mijn opm over Duitsland, wat kost daar omzetten. Koers is in de BRD wel juist.
 
Als je geld uit de automaat haalt, kan je beter niet kiezen voor de koers die op het scherm wordt getoond. Die is inderdaad altijd heel laag. Aan de linkerkant van het scherm kan je ook kiezen voor de optie, dat je eigen bank de koers berekend. Bij de ING is dat in ieder geval veel beter, maar ik denk dat dat voor alle banken geldt.
 

Vodnik

† In Memoriam
..... geld uit de muur geeft ook een zeer slechte koers. Kijk naderhand maar eens, bij de CSOB laten ze je op het scherm aan de muur je lage koers zelfs eerst zien. .....
Lees posting 17 nog is na, dan weet je dat je niet zomaar "ja" moet toetsen op een ATM.
Om je een voorbeeld te geven:
28-11 gepind (met een ING pas) bij een ATM van CSOB, de voorgestelde koers was 24,5 czk / euro.
Uiteraard niet geaccepteerd maar laten wisselen door eigen bank.
Bij controle heeft ING een koers gebruikt van 26.9870 De koers bleek op die dag bij CNB 27.3677.
Ik heb dus "betaald" ca 60 czk voor deze opname (4000czk)

nb op 29-11 bij Bauhaus betaald met ING pas, gebruikte wisselkoers 27.0262 terwijl CNB voor die dag 27.3831 opgaf.
 
Bovenaan