Waar gaat het naartoe met de Tsjechische Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is geleden van de lente van 2009 dat de kroon nog zo laag heeft gestaan.Vandaag 27,01 Kc per euro
De politieke malaise in Tsjechie speelt daarin een belangrijke rol. Anderzijds is de door velen ten onrechte vervloekte euro keihard. Wie de koers van de euro afzet tegen de dollar< U weet nog wel ooit 1 op 1 en nu 1,50 dollar voor 1 euro>, vat dat ook de cz-kroon hier enige last van heeft. Voor de toeristen kan het leuk zijn< terug iets goedkoper verblijfsland> voor de import van Tsjechie is dit minder goed nieuws.
Idem voor o.g omgezet en uitgedrukt in vaste euro's is dit een significante waardevermindering
 

Vodnik

† In Memoriam
Het is een bewuste actie van de cz centrale bank! Zie de link van punk. Heeft in dit geval weinig met de hardheid van de euro te doen.
Een prima moment voor buitenlanders om OG te kopen!:D
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat mij betreft mag het wel weer 1996 worden, 17 czk voor een gulden (37 czk / euro!) Maar of dat goed is voor "de Tsjech in het alhemeen" etwijfel ik.
Met de koers van 25czk/euro was het voor veel tsjechen in de grensgebieden erg interessant om even in Duitsland boodschappen te doen, dat zal nu wel afnemen. De vraag is alleen hoelang het duurt voordat de prijzen in de tsjechische winkels 10% omhoog gaan, daarna is shoppen in Duitsland weer interessant voor ze.
(niet alles in de winkels is import, maar wel véél!)
 
Ik ben er trouwens pas achter gekomen dat het ook nog een groot verschil maakt waar je de kronen uit de muur haalt.
Op 1 dag bij 2 verschillende automaten 4000 kronen gepind, bij de ene koste dat ruim 180 euro en bij de andere 169 euro.
Dat is toch een verschil van 11 euro. Op het plein in Trutnov bij de Uni Credit Bank krijg je de meeste kronen voor je euro's.
 
En wanneer je vanuit Nederland een bedrag op een Tsjechische rekening gaat zetten, welke koers houdt de bank dan aan?
Stel, ik moet een verbouwing in Tsjechie aan een Tsjech betalen, de prijs is in kronen bepaald, wie bepaalt dan hoeveel euro's dat is?:confused:
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik ben er trouwens pas achter gekomen dat het ook nog een groot verschil maakt waar je de kronen uit de muur haalt. Op 1 dag bij 2 verschillende automaten 4000 kronen gepind, bij de ene koste dat ruim 180 euro en bij de andere 169 euro. Dat is toch een verschil van 11 euro. Op het plein in Trutnov bij de Uni Credit Bank krijg je de meeste kronen voor je euro's.
Er worden twee manieren van wisselen (Euro naar czk) gebruikt. Bij steeds meer bankomaten kan je kiezen of het bedrag dat je "trekt" door je eigen bank of door de "bankomat"bank de wisselkoers bepaalt. Het laatste is meestal erg ongunstig. Goed opletten dus!
 

Vodnik

† In Memoriam
En wanneer je vanuit Nederland een bedrag op een Tsjechische rekening gaat zetten, welke koers houdt de bank dan aan?
Stel, ik moet een verbouwing in Tsjechie aan een Tsjech betalen, de prijs is in kronen bepaald, wie bepaalt dan hoeveel euro's dat is?:confused:
Dat ligt aan je NLse bank. Meestal de wisselkoers zoals die op de startpagina van dit forum staat met een forse toeslag voor de transfer en wissel (kan zomaar 50 euro zijn, vraag je bank).

Handiger is om in CZ een bankrekening te hebben met een czk en euro account. Je stuurt dan euro's van je NLse naar Tsjechische rekening en doe dan een conversie van Euro's naar czk in je tsjechische bankrekening.
 
Wat Vodnik hierboven beschrijft hebben wij ook gedaan tijdens de aankoop van ons huis. Maar wij hebben onze eurorekening in Tsjechie pas opgeheven, trekken nu het geld uit de muur, gaan naar de bank en zetten het dan op onze Tsjechische rekening.
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat wereldreiziger doet is waarschijnlijk de meest slimme wijze. Probleem kan worden de opname limiet via atm's.

Maar pas op! In Duitsland kom ik steeds meer bankomaten tegen die een extra fee rekenen als je geld opneemt van een andere (buitenlandse>) bank, en dat is dan gewoon in euro's! Er lijkt geen beleid in te zijn want in het plaatsje waar ik vaak euro's opneem moet ik die fee bij de ene Volksbank wél betalen en bij de andere Volksbank niet.
Zoiets zal in CZ ook wel komen want ook hier weten de banken hoe ze aan makkelijk geld moeten komen:kwaad:
 
Ja Vodnik, wereldreiziger is wel slim ;-).
Wat betreft de opname limiet: dat is bij ons ruim 12.000 kronen per dag, dus 500 euro. Toen we een aantal betalingen moesten doen voor onze pas gebouwde garage zijn we zijn wel eens een week lang zonder problemen elke dag geld wezen opnemen. Voor ik opmerkingen krijg dat kan toch ook via de bank overgemaakt worden: als er een vrachtwagen met stenen, hout, zand of grind kwam moest dit meestal bij de aflevering betaald worden, net als de garagedeur en de dakplaten die we via internet besteld hadden. Verder betaal ik gewoon met mijn bankpas in supermarkt of tankstation in de valuta van het land. Wij zitten dicht bij Polen en gaan daar vaak tanken en er word altijd gevraagd: in euro's of in zloty's afrekenen.
En wat de fee betreft: daar gaan ze Amerika mee achteraan.
 

Vodnik

† In Memoriam
Dat de kroon nu op 27 staat is al te merken bij tankstations en in de winkels!
Kom net bij OBI vandaan om pellets (voor kachel) te kopen, nu 99 czk voor 10 kg. Nog geen maand geleden 105 czk voor 15 kg! Pellets is géén import product, ze worden geproduceerd vlakbij Usti n. L. maar de export levert nu dus meer op en daar moet de lokale markt onder lijden.
Diesel aan de grens met Dld (maar wel in CZ) : 1,31 Euro of 35,50 czk
 
Bovenaan