Vysehrad

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje... Op de begraafplaats van Vysehrad trok ik de bijgevoegde foto's. Ik weet echter niet wat het is of waarvoor het staat. Op internet vond ik alléén maar dat het een zestiendubbele calvarieberg zou zijn. Verder niets!!!:sterretjes:
Kan iemand mij vertellen of wat op de foto's staat inderdaad een zestiendubbele calvarieberg is en wat betekent dat?
Hartelijke dank voor de hulp!!!

Groetjes, Risse, :zwaai:

DSC03196.JPG 19 Een zestiendubbele calvarieberg 1.jpg
 

Leen

† In Memoriam
Verdiep je hier eens in.

http://www.praha-vysehrad.cz/

We hebben jaren tegen de rots aangewoond, maar de kreet 16-dubbele calvarieberg zegt mij niets.
Wat ik op de foto denk te zien is het speciale gedeelte op de begraafplaats waar geestelijken begraven worden.
Beneden bij / in de Praag poort is dagelijks een tentoonstelling over het militaire verleden van de vesting. Boven op de rots een prachtig park met volop rust in de drukke stad. Ik heb er menig uurtje doorgebracht. Mooie vergezichten.

Met vr gr Leen
 
Halloooooo, Leen,

Ik heb geheel die site doorlopen en vind er niets van terug.
Toch bedankt voor je hulp en moest er je nog iets te binnen schieten dan hoor ik dat graag.
Doeiiiiiiiiiiiii

Met vriendelijke groeten, Risse
 
ik heb ook even (lang) zitten googlen omdat mijn nieuwsgierigheid was gewekt en kom op het volgende (na gevonden te hebben waar je de zestiendubbele calvarieberg vandaan hebt):

Calvary define: Cal·va·ry 2 also cal·va·ry (klv-r)
n. pl. Cal·va·ries also cal·va·ries
1. A sculptured depiction of the Crucifixion.

De zestien dubbele crusifixen: Misschien 2 rijen van 16 graven met deze crusifix? Of 16 dubbele graven?

zal nog even verder zoeken of ik de 16 kan plaatsen
(hoezo ik heb het druk....)
 

Leen

† In Memoriam
Ik denk dat deze mr John Lemckert dat ook bedoelde. Je weet nu wat Vysehrad is en wil je precies weten wat hij bedoelde dan schrijf je hem toch. Zijn e-mailadres staat op zijn site.

Met vr gr Leen
 
Hallo Antonius,

Op de begraafplaats van Vysehrad heb ik die twee foto's getrokken.
Ik ben gek gezocht op internet! Nu vind ik wel heel veel over 'Vyšehradsky Hrbitov' maar over dit onderwerp niets.
Het zijn 2 rijen van 16 graven. Ze zijn allemaal identiek, dezelfde zwarte kruisjes met gouden letters.
Bedankt voor je moeite en je inzet :)

Groetjes, Risse,
 
Hallo Risse, op Vysehrad staat het gebouw waar het hoofd van de Katholieke kerk zetelt. Misschien dat daarom hoge Katholieken op Slavin begraven worden, ik kan me nog herinneren dat er ook nog andere graven van nonnen en monniken zijn. Misschien heb je deze ook gezien ? Op de graven die je op de foto hebt staan hoge titels zoals Monseigneur.

Groet A3 die ook heel wat uren op Vysehrad doorbracht.
 
Hallo A3, Freddy en Leen,

A3 - Wat betreft uw denkwijze dat het misschien hoog geplaatste personen zouden kunnen zijn (Monsigneur), moet ik je teleurstellen. Het zijn bij nader onderzoek vrouwennamen die er op de kruisjes staan.
Zo staat er op het eerste kruis: S.M. AUGUSTINA - roz. Soeliger - 29-5-1944 en op het tweede kruis staat: SM ROSA (rest is onleesbaar) en op het derde kruis: SM RAFAELA (rest ook onleesbaar). Het zijn allemaal dezelfde kruisen met allemaal dezelfde garnituren. Het is helemaal omheind en mooi onderhouden. Als je naar de ingang van de kerk kijkt, dan staan die kruisen links schuin achter je. Het perk met de kruisen zijn buiten de begraafplaats gelegen. Ze liggen er wel tegenaan (opgezocht in/met Google - Maps - Uitvergroot - Satelliet). Dan zie je ze goed liggen. Verder kan ik er weinig van vertellen. Ik weet ook niet wat het is. Bij mij is het meer een beroepsmisvorming...ik werk al 34 jaar op het kerkhof van Vilvoorde. Telkens als ik ergens kom ga ik daar ook het kerkhof bekijken :-)
Freddy - Ik was wat te snel in één van mijn vorige antwoorden. Je hebt gelijk. Inderdaad de tweede foto is niet van mij. Die komt van internet en meer bepaald van deze site: http://inkijk.blogspot.com/ , ongeveer halfweg staat die foto. Ik had die genomen omdat daarop de namen op de kruisen beter te lezen zijn. Sorry hiervoor!!!
Leen - Nu pas zie ik waarom je mij aanspoorde om contact op te nemen met mr John Lemckert. Ik vroeg mij al af waar in vredesnaam je die man vandaan haalde en waar ik enig email adres ik kon vinden. De internetfoto en de naam: Een zestiendubbele calvarieberg, is van deze persoon. Ik ga dadelijk contact met hem opnemen en wat uitleg vragen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt allemaal om mij te helpen bij mijn zoektocht.

Vriendelijke groeten, Risse,

P.S. Zie nu ook dat er sommige van jullie een site hebben...kom straks eens op bezoek!!!
Doeiiiiiiiiiiiiiiiiii
 
Halllooo,

Ik heb even navraag gedaan bij John Lemckert. Ziehier zijn antwoord.
"Dat ik het de zestienvoudige calvarieberg heb genoemd is een flauw grapje. Op mijn foto staan 16 kruizen, vandaar zestienvoudige calvarieberg."
Mja, nu weet ik het helemaal nietmeer. Zal nog maar eens verder spitten op internet...wie weet verschijnt alsnog de oplossing op mijn schermpje :-))

Groetjes, Risse,
 
Bezoek Vysehrad (Praag)

Hallo,

Ben je al in Praag en/of Vysehrad geweest?
Natuurlijk is het de moeite om Vysehrad te bezoeken. :ja: Alléén al om de prachtige vergezichten die je daar van bovenaf hebt en hoe raar het ook klinkt, de wondermooie begraafplaats. Als de kerk open is, moet je daar ook maar eens gaan kijken en niet te vergeten... de leuke terrasjes in het zonnetje.:dank2: Ook is er een klein maar leuk museumpje over de geschiedenis van Vysehrad... echt mooi. Als we naar Praag gaan, bezoeken we steevast Vysehrad... het is er :top:

Groetjes, Risse
 
Ik heb in Praag gewoond, onder Vysehrad. Het was vanaf de eerste keer dat ik in Praag was, altijd mijn favoriete plek met zijn mooie uitzicht over de stad.
In de Petrus en Pauluskerk vind je een afbeelding van de duivel op de linkerkant van de achterste muur. Het zou de enige kerk zijn waar de duivel afgebeeld is en ik heb me laten vertellen dat deze afbeelding twee keer bedekt is met een pleisterlaag die er spontaan weer af viel. Ze hebben het nu maar zo gelaten.
Het kerkhof is zeker de moeite waard en ook de beelden van onder andere Libuse. Als je bij de muur staat en je kijkt naar beneden dan zie je een tunneltje waar de auto's en trams door rijden, daar bovenop was een tuin, Libuse's bad genaamd.
De legende vertelt dat er een roverhoofdman gevangen was die nog een wens mocht doen voor hij geëxecuteerd zou worden. Hij had een mooi wit paard, Simek genaamd, en vroeg om nog een keer in Libuse's bad te mogen rijden op dit paard. Nadat hij een paar rondjes gereden had, sprong hij over de muur de Vltava in, zijn paard verdronk en hijzelf is ontsnapt en nooit meer gevonden.
Dit verhaal is ons in 1996 verteld door een Tsjech en sindsdien heb ik deze plek in mijn hart gesloten en kom er nog wel eens. Veel plezier in Praag en als je de mogelijkheid hebt ga naar Vysehrad.
 

kuurgast

Donateur
Horymír en zijn paard Šemík
Na een beetje googelen kwam ik het verhaal tegen:

images


In Praag staat een kasteel Vyšehrad, hoog op een rots, waar onder de rivier Vltava oftewel Moldau stroomt. Er gaan een paar legendes over Vyšehrad, onder andere de legende over Horymír en zijn trouwe paard Šemík. Horymír was een middeleeuws boer, die in opstand kwam tegen de graaf. Daar houden graven in het algemeen niet van, dus Horymír werd in gevangenis gezet in Vyšehrad en veroordeeld ter executie.

Horymír had een laatste wens, nog een keer op zijn trouwe paard te mogen rijden. Vooruit dan maar, maar de hekken van Vyšehrad gingen natuurlijk allemaal dicht. Horymír besteeg zijn Šemík, fluisterde iets in zijn oor, het beest nam een aanloop en sprong over het kasteelrand van de rots naar beneden. Verbouwereerd liepen de mensen naar het rand om naar beneden te kijken en zagen hoe Šemík met Horymír op zijn rug de rivier Vltava overzwom en galoppeerde richting Neumĕtely, aldus naar huis.
Bron:ema-sindelarova.nl.

Het paard heeft ook een eigen graf.

De muziek van Bedřich Smetana blijft mooi, maar is dat een andere versie van Má Vlast, Pepo, :denk: want ik kende deze versie die is heel anders.
 
Bovenaan