Vuurwerk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is antwoord is ja en nee. Mijn ervaring is dat het op de ene plek in juli (zeer) beperkt uitgestald ligt. Op de andere plek ligt niets. Vragen helpt. Dan tovert men nog wel wat naar boven. Overigens ben je niet afhankelijk van de Vietnamees. Er zijn genoeg vuurwerkwinkels in CZ. Met een beetje zoeken op internet zijn de adressen eenvoudig achterhalen.
 
Oke bedankt, dan zal ik er in ieder geval om vragen aan hen.
En een andere vraag, misschien een beetje een rare vraag en ik weet niet of jullie er antwoord op kunnen geven.
Maar worden er in de normale winkels in Praag ook Delova Rana Profi's verkocht? Ik vind het namelijk erg leuke dingetjes.
Op andere sites van Tsjechie staan ze wel op de site, naar op de Praagse niet. Betekent dit dan ook dat ze daar meteen niet verkocht worden? Of doen ze dat wel?
En anders, verkopen ze het wel op de Vietnamese martkjes? Daar las ik ook dat ze ander zwaar spul verkopen, dus lijkt mij het dat ze daar wel verkocht worden, is dit zo?
 

Ad Verschoor

Donateur
Udenaren importeren 300 kilo illegaal vuurwerk uit Tsjechië

UDEN - Een 30-jarige man uit Uden en zijn 25-jarige vriendin zijn in de nacht van zondag op maandag opgepakt omdat ze 300 kilo zwaar en illegaal vuurwerk vanuit Tsjechië naar Nederland zouden hebben gebracht. Het is niet duidelijk waarom de politie de illegale import nu pas bekend maakt.

De twee werden opgepakt tijdens een actie van het team Milieu van de politie Amsterdam, het functioneel parket, de Duitse politie en een aantal eenheden van politie Oost-Brabant.

Toen de man en de vrouw na een autorit vanuit Tsjechië net thuis waren in Uden, werden ze aangehouden. Het vuurwerk lag op de achterbank en in de kofferbak van hun auto. De twee zijn naar een cel gebracht. De 30-jarige man is donderdag overgedragen aan de rechter-commissaris in Den Bosch.

Bron: omroepbrabant.nl
 

kuurgast

Donateur
Bestellers illegaal vuurwerk krijgen mail politie.

De politie stuurt mensen die online illegaal vuurwerk bestellen de komende tijd een persoonlijke videoboodschap. In die video spreekt een politiewoordvoerder de besteller met zijn initialen aan en wordt getoond wat hij heeft besteld.
Ook wordt hij gewaarschuwd dat hij op het punt staat iets illegaals te doen. De video's komen op de site van de Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers te staan en zijn voor iedereen zichtbaar.
Hoe wordt achterhaald wie illegaal vuurwerk bestelt, wil een woordvoerder van de taakgroep niet zeggen. "Als mensen dat weten, werkt het niet meer."
Bron:nu.nl.

Het bestellen van vuurwerk online naar Nederland is op zich niet illegaal. Het in ontvangst nemen en in bezit hebben van dit vuurwerk is illegaal.

Pakkettenvervoerders alert op vuurwerk.

Postpakkettenvervoerders controleren zendingen steeds vaker op illegaal vuurwerk. DHL Nederland doet dat mede om de veiligheid van de medewerkers te waarborgen.
DHL Nederland laat vaker verdachte pakketten door afzenders openen of haalt zendingen door de röntgenstralen. De controles zijn volgens een woordvoerder van DHL nodig nu Nederlanders regelmatig online illegaal vuurwerk in het buitenland bestellen.
Bron:limburger.nl.

Alles over de straffen ivm vuurwerk kan je vinden op Richtlijn voor strafvordering vuurwerkdelicten (2011R018).
 
'Een strijkertje? Het zijn nu echt bommen'

23-12-13 bron: ANP

De enorme vuurwerkontploffingen die nu al op straat doordreunen, zijn volgens vuurwerkexpert Ad Nieuwdorp van de nationale politie bijna zonder uitzondering toe te schrijven aan illegale import. Het zwarte buskruit dat volgens de wet met maximaal 2,5 gram in een rotje mag worden gestopt, kan zulke knallen nooit veroorzaken.

media_xll_2012181.jpg

’Illegaal vuurwerk te vergelijken met militaire explosieven’ © ANP.

'Het illegale vuurwerk is tegenwoordig bijna te vergelijken met militaire explosieven', zegt Nieuwdorp. 'Vooral ontploffingen van de shells, mortierbommen en ander illegaal vuurwerk in afgesloten ruimtes als brievenbussen en afvalemmers is levensgevaarlijk. Als metalen splinters in het rondvliegen, krijg je dezelfde scherfwerking als van een handgranaat. Vooral hondenuitlaatbakken worden gebruikt, want daar zit een deksel op wegens de stank.'

De gebruikers onderschatten de gevaren van de illegale import van Big Boys, Cobra's en Delova Rana's, zoals de krachtigste vuurwerkbommen heten. Ouders van kinderen gaan volgens hem aan het gevaar voorbij. 'Sommige ouders denken dat het om een simpel strijkertje gaat. Maar het zijn nu echt bommen.'

Nieuwdorp spoort ouders aan hun kinderen aan te spreken op illegaal vuurwerk. De jeugd zit volgens hem veel op internet, verbergt zaken in het schuurtje en gaat vervolgens met een rugzakje de straat op. 'Het illegale vuurwerk wordt in het buitenland besteld en soms afgeleverd bij afhaalpunten, zoals tankstations. Sommigen knutselen met het bestelde vuurwerk. Het gebruikte flitspoeder kan door statische elektriciteit in huis een explosie veroorzaken', zegt hij.

Het illegale vuurwerk is volgens Nieuwdorp ook buiten uiterst gevaarlijk. 'We hebben de afgelopen dagen heel wat ernstig letsel gezien', zegt hij. 'Bovendien blijft het kruit maanden in de wonden zitten en veroorzaakt daardoor vervelende complicaties.'

Het vuurwerk is afkomstig uit landen als Polen, Tsjechië, Slowakije en Italië. Daar is vuurwerk met flitspoeder of flash toegestaan. Het explosieve poeder is samengesteld uit aluminium of magnesium gemengd met kaliumchloraat of nitraat. Daarmee worden harde knallen en mooie flitseffecten bereikt. Door de open grenzen in Europa wordt het vuurwerk eenvoudig naar Nederland vervoerd.

Het gewicht van het onderschepte vuurwerk ligt dit jaar lager dan in voorgaande jaren, maar dat is volgens de vuurwerkexpert niet maatgevend voor het aantal inbeslagnames. 'Chinese rollen wegen vele kilo's, een paar Cobra's maar een paar ons. Maar die Cobra's zijn vele malen gevaarlijker.'
 
waarom zijn er alleen in nl zoveel problemen met vuurwerk ?
hier hoor je er niets over ,en met oud en nieuw werd er ook amper afgestoken.
terwijl je het hele jaar door,dit kunt kopen.
 

kuurgast

Donateur
Nederlanders betrapt in Duitsland met lading illegaal vuurwerk uit Tsjechië.

Twee Nederlandse kampeerders die met een goed verstopte lading illegaal vuurwerk vanuit Tsjechië onderweg waren naar huis, hebben de Duitse politie afgelopen weekend tevergeefs geprobeerd op het verkeerde been te zetten.

De Nederlanders (23 en 25 jaar) verklaarden tijdens een controle bij Waldsassen dat ze slechts ‘wat goedkoop knalvuurwerk’ hadden aangeschaft voor vertrek van hun Tsjechische camping maar daar geloofden de federale agenten niets van. Zij besloten de wagen van het duo binnenstebuiten te keren en vonden ruim 30 kilo vuurwerk waarvan de invoer verboden is in Duitsland.

De Nederlanders verklaarden de illegale lading zo goed te hebben verstopt om bij een eventuele controle ‘tenminste nog wat over te houden’. Volgens de twee hadden ze tijdens hun vakantie in Tsjechië al enkele illegale knallers afgestoken op hun camping bij de stad Cheb en waren ze daarna weggestuurd.
Lees verder op ad.nl.
 
:lees: In mei kochten we bij een Vietnamees stalletje wat strijkers. Vijftig in een doos voor 150 kronen. Zowel het merk Zeus ( www.tarra.cz ) en als TNT van Klasek ( www.pmcostrava.cz ). Ik heb ze echter nog niet uitgeprobeerd. Wie weet kun je beter naar Essen (B) voor de fijne nitraatjes.
Ik ben op dit moment in praag en heb bij een vietnamese mini market een doos met vuurwerk gevonden met onderin 3 pakjes fp3 nitraten (categorie f3) ik vroeg mij af of dit legaal is of niet ( in tsjechie)
 
Bovenaan