Vuurwerk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Duitse politie waarschuwt voor invoer vuurwerk

De Duitse politie waarschuwt ook dit jaar voor het Tsjechische vuurwerk, vooral van zogenaamde Vietnamezenmarkten. Daarom zijn de controles in het grensgebied verscherpt. Het in Duitsland verboden vuurwerk is reeds in tientallen gevallen in beslag genomen. In Chemnitz is een Tsjechische vrachtwagen, die naast koffie en alcohol ook 50 kg illegaal vuurwerk vervoerde, van de weg gehaald. Verscherpte controlles worden ook op de internationale treinen gehouden. Zo zijn in Bad Schandau acht jonge Duitsers voorlopig aangehouden voor de invoer van 180 pakken rotjes.

radio.cz
 
wij waren 2 jaar geleden in Pilzen met oud en nieuw en daar begonnen ze om 23:45 met het afsteken van vuurwerk.
Dit was op het plein rond de kerk en er waren 4 mannen die vuurwerk afstaken en de rest keek toe:ja: in Tsjechie schiet je de boze geesten weg, voor het nieuwe jaar en het vuurwerk is werkelijk prachtig:top:er stonden ook allemaal kraampjes met gluhwein en alle andere soorten drank en dingen om te eten, het was erg gezellig.
Dus als je op tijd bent hoef je zelf niet eens vuurwerk mee te nemen.
In ieder geval veel plezier en een gelukkig 2011
 
vuurwerk meenemen

Ik lees hier over vliegende brigade die controleert, maar een gewoon gezin met kinderen in een personenauto halen ze niet van de weg hoor.
Wij hebben al 3 jaar achtereen vuurwerk uit CZ meegenomen naar NL en geen probleem hoor.
We stoppen alles rond ons reservewiel van de auto , het is niet gelijk zichtbaar, alleen als ze gaan zoeken.:D
 

kuurgast

Donateur
dat wist ik niet, ik vond het toen in Pilzen geweldig dat je zelf niets af hoefde te steken.Is dat door de stad zelf geregeld? jammer dat het niet meer kan door de bezuinigingen.

Plzeň heeft dacht ik dit jaar nog wel vuurwerk maar Praag en enkele andere grote steden niet of
er worden sponsors gezocht.
 
Ik lees hier over vliegende brigade die controleert, maar een gewoon gezin met kinderen in een personenauto halen ze niet van de weg hoor.
Wij hebben al 3 jaar achtereen vuurwerk uit CZ meegenomen naar NL en geen probleem hoor.
We stoppen alles rond ons reservewiel van de auto , het is niet gelijk zichtbaar, alleen als ze gaan zoeken.:D

Ik ben eergisteren weer teruggekomen vanuit Zablati en heb het vuurwerk niet eens verstopt. Gewoon in een doos in de kofferbak. Ik koop het al jaren (bij de LIDL)en heb altijd goede kwaliteit. Dit jaar, door omstandigheden, geen oud en nieuw in Tsjechie dus vuurwerk mee naar nederland. Blijft een stuk goedkoper. :-)
 

Vodnik

† In Memoriam
Van het vuurwerk van Lidl hoef je ook geen problemen te verwachten, het gaat om het vuurwerk dat door vietnamezen verkocht wordt en van twijfelachtige kwaliteit is.

Ik verbaas me overigens over hoe vuurwerk in CZ (maar ook in Dld) verkocht wordt. Gewoon midden in de winkel, bij wijze van spreken naast de lucifers! Niet allewn bij Lidl CZ maar hetzelfde bij OBI Dld.

Zijn we hier (in CZ) nu zo onverantwoord bezig of is het in Nederland volledig doorgeslagen? (ik denk dat ik het antwoord wel weet!)
 
nou Nederland is niet doorgeslagen, maar errug voorzichtig, logisch eigenlijk...
En ja in CZ geven de mensen toch niet veel geld uit aan vuurwerk, want dat slaat in NL ook nergens op Toch??:fool:
 
Met beide ben ik het niet eens; in alle landen van europa+VS ligt vuurwerk gewoon in de schappen. in supermarkten, speelgoedwinkels etc etc. en dat het gehele jaar door.
Alleen Nederland heeft belachelijke strenge regels. Geldklopperij is het. Bunkertjes bouwen, certificaten halen, personeel opleiden...
Waarom; om kleine rotjes te verkopen.
Een grote geldmolen.
Duits/Tsjechisch vuurwerk is vele malen zwaarder en gewoon te koop. Het hele jaar. Daarom gaan de mensen er daar over het algemeen ook gewoner mee om dan hier.
Tsjechen geven wel veel geld uit aan vuurwerk als je het realteerd aan inkomen.
Over het vuurwerk bij vietnamnezen; dat is hetzelfde als dat bij de Lidl ligt.
De fabrikanten zijn TARRA, KLASEK en Ohnstroje
 
nog even een kleine aanvulling, omdat NL zo streng is met de regels komt al dat illegale onwijze vuurwerk uit het buitenland.
Wat ik bij ons in de buurt heb gehoord met oudjaar is echt niet in Nl te koop, wat een troep zeg en gevaarlijk.
Ik ben niet zo content met dat keiharde vuurwerk, heb zelf 2 jongens die dat errug leuk vinden....:fool:
 
Tja, dat is een mening. Hierover kan ik niet veel zeggen.
De ervaring leert men dat bij normaal gebruik, Ook van dat zware buitenlands vuurwerk er geen bijzondere gevaren optreden.
Ik koop hier in Nederland vuurwerk, goedgekeurd...maar,
De helft doet het maar.
-ten eerste; rommel
-ten tweede; levensgevaarlijk. Ik laat het liggen maar jongen zoals die van u willen het wellicht toch ontstoken hebben omdat ze ervoor gespaard hebben.
En zo komen er ongelukken. Zwaar of licht, Nederlands of buitenlands het maakt niet uit. Het gaat erom hoe je er mee om gaat.
Echt gevaarlijk vuurwerk dat na onsteken meteen ontploft kan men niet kopen in winkels, zowel in Nederland als buitenland. Die tijd is voorbij.
Ongelukken gebeuren door zelfgemaakt bommen en door mensen die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.
In texas zeggen ze; een shotgun is niet gevaarlijk, de gene die hem vast heeft is dat wel:)
Dus ik blijf erbij dat de regels in Nederland te streng zijn voor het opslaan en bezitten en verkopen van vuurwerk.
Echt krom aangezien die andere landen net als ons in de EU zitten. Weer een mooie melkkoe:)

Dat ze de wiet handel maar eens aanpakken, door dat spul vallen er meer doden per jaar, is er meer criminaliteit, en kan de regering zijn kas nog veel meer vullen dan met vuurwerk
 
Jaarwisseling 2011/2011: twee doden, 823 gewonden, 26 ogen kwijt. Veel betere cijfers overigens dan vorig jaar en het jaar daarvoor; het aandeel illegaal vuurwerk neem ieder jaar af, dat blijkt uit inbeslagnames, aanhoudingen bij het afsteken en letsels veroorzaakt door illegaal spul. Al met al nauwelijks een pleidooi voor het toestaan van zwaarder vuurwerk en het versoepelen van de regels.

In sommige staten in de VS koop je inderdaad allerlei explosief materiaal zonder problemen. Dat zijn vaak dezelfde staten waar je op het postkantoor je wapenvergunning haalt, en via internet een automatisch wapen koopt. Dat zijn staten waar veel doden vallen door vuurwapens, ook onder kinderen, hetzij als toevallig slachtoffer, dan wel omdat ze met het pistool van papa zaten te spelen, danwel omdat een leerling het even niet meer zag zitten en een bloedbad op school aanrichtte.

Dan toch maar liever de Nederlandse regels.
 
Jaarwisseling 2011/2011: twee doden, 823 gewonden, 26 ogen kwijt. Veel betere cijfers overigens dan vorig jaar en het jaar daarvoor; het aandeel illegaal vuurwerk neem ieder jaar af, dat blijkt uit inbeslagnames, aanhoudingen bij het afsteken en letsels veroorzaakt door illegaal spul. Al met al nauwelijks een pleidooi voor het toestaan van zwaarder vuurwerk en het versoepelen van de regels.
In sommige staten in de VS koop je inderdaad allerlei explosief materiaal zonder problemen. Dat zijn vaak dezelfde staten waar je op het postkantoor je wapenvergunning haalt, en via internet een automatisch wapen koopt. Dat zijn staten waar veel doden vallen door vuurwapens, ook onder kinderen, hetzij als toevallig slachtoffer, dan wel omdat ze met het pistool van papa zaten te spelen, danwel omdat een leerling het even niet meer zag zitten en een bloedbad op school aanrichtte.
Dan toch maar liever de Nederlandse regels.

Zoals ik dus al aangeef; de spullen die je beschrijft zijn niet gevaarlijk. De mensen die het in handen hebben kunnen er wel gevaarlijk mee om gaan.
Evenals zij er volgens de normale gebruiks instructie er mee om kunnen gaan.
Dat bepaalde mensen dit niet kunnen is hen probleem, dat zijn die slachtoffers.
Vuurwerk uit tsjechie, duitsland belgie etc bevat meer gram aan kruit.
Echter is de constructie van dit vuurwerk (hoe de potten en beds in elkaar steken) beter dan het vuurwerk dat wij in Nederland mogen kopen (voor 80% is het bij ons uit azie, in tegenstelling tot het vuurwerk van de overige landen dat uit de EU komt).
Ook bevat Nederlands vuurwerk vaker blindgangers.
Over minder illegaal vuurwerk kan ik je ook wel uit een droom helpen:)
Dit neemt steeds meer toe, vooral door internet.
Het is zo dat de politie minder in beslag neemt. Hieruit kan je dus niet zomaar de conclusie trekken dat er minder illegaal vuurwerk afgestoken wordt.
De controles worden minder aan de grenzen, want de mensen hoeven zelf niet meer de grens over omdat je via internet gewoon bij jou op de carpoolplek vuurwerk kan kopen.
Deze nieuwe handelslieden zijn veel moeilijker te pakken dan die Jan Janssen die jaren lang in december de grens van Baarle Nassau passeerde, dat was prijsschieten voor de politie.
(ook zijn mensen uit de grensstreek zijn afgelopen december massaal de grens overgegaan om bij de penny/lidl en aldi Duits vuurwerk te kopen, deze trend zet zich voort.)
Btw ik had het niet over wapens in de VS maar over vuurwerk.
Wapens is een ander verhaal, daar sta ik niet achter.
Voor mij is de discussie gesloten blijf bij mijn eerste opmerking;
vuurwerk uit DE/BE/CZ/PL ETC. is zwaarder maar bij normaal gebruik niet onveiliger dan ons vuurwerk maar wel beter en mooier.
En de regels voor de verkopers in Nederland m.b.t. opslaan van vuurwerk zijn in mijn optiek belachelijk in vergelijking tot hoe het bij onze andere EU leden opgeslagen en in de winkel gelegd mag worden.
Maar de balangijkste conclusie is toch altijd nog:
Al het vuurwerk is gevaarlijk.
 
Bovenaan