Vrchlabi in de zomer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn nu weer een maand in Nederland, dus het wordt wel tijd voor een verslag van onze vakantie.
:lees:

In februari waren we nog wezen skien in Vrchlabi en toen besloten we dat het goed voor de mens is om in de zomer in ieder geval toch een weekje in de zomer weg te gaan, ook al ben je nog zo druk. Bovendien waren we nieuwsgierig naar Vrchlabi in de zomer, dus hebben we meteen maar weer hetzelfde pension geboekt.


Eigenlijk zouden we deze zomer helemaal niet op vakantie gaan, we hebben een stuk aan het huis gebouwd en dat was niet voor de vakantie klaar, dus moest de tuin weer opgeknapt worden, er moest worden geschilderd en terrassen worden aangelegd, binnen moest er worden behangen, geschilderd en vloeren worden gelegd. Kortom veel plicht en weinig plezier.


Zaterdagochtend 22 juli vertrokken we. Om goed 07.00 uur reden we weg en omdat we lekker dicht aan de duitse grens wonen waren we binnen een kwartiertje op de A3 in Duitsland, dat schiet altijd op, het voelt al snel als vakantie.
De auto was niet helemaal volgeladen zoals anders altijd, wij zijn in de zomer normaal kampeerders. Dat we nu eigenlijk alleen kleding mee hoefden te nemen was pure luxe.
Eigenlijk liep de reis in duitsland voorspoeding tot we voorbij Bautzen ineens te maken kregen met een wegafzetting. Al het verkeer werd van de snelweg afgeleid en via een klein weggetje omgeleid. Dit was nog niet zo erg, maar (zo bleek achteraf) halverwege de omleiding stond een verkeerslicht, hoewel het nu meer een stoplicht bleek te zijn. Steeds mochten er drie auto's door waarna het weer een hele tijd stik stond. De file was dan ook aanzienlijk. Toen we de snelweg weer opmochten bleek dat we over een stukje snelweg van 4 kilometer ineens twee uur hadden gedaan.

Verder ging het prima tot in Tsjechie, daar ontdekten we dat de Tsjechen in de zomer van de wegen een lappendeken maken, overal worden stukjes weg opgeknapt, snelheidsbeperkingen en verkeerslichten stonden om de paar kilometer. Hadden we verwacht om er in ongeveer 9 uur te kunnen zijn, bleken we er 13 over te hebben gedaan. Gelukkig kenden we intussen de weg in Vrchlabi en wisten we waar we moesten zijn, zodat we al met al toch heel relaxt in Knezicka Chalupa aankwamen.

Dat is toch wel vreemd hoor, in de zomer is het een compleet andere omgeving. Maar weer mooi, zo mooi. en ja ook het weer was mooi, zo mooi, warme dagen en avonden en redelijke nachten, zodat we lekker konden slapen, waren vakanties maar altijd zo.

De bergen, het stadje, na een week in de zomer kan ik me beter orienteren dan in de winter en voelt het een beetje als thuis.
De ontvangst was weer als vanouds, en waren er in februari alleen Nederlandse gasten, nu waren wij de enige en werden de andere drie kamers gebruikt door Tsjechen.

Op zondag hebben we het rustig aan gedaan, we hebben het museum van Vrchlabi bekeken en de ontvangst was fantastisch, nadat we eerst zelf rond mochten kijken werden we prive door een gids meegenomen naar de kelders van een voormalig klooster. Daar was een tentoonstelling over flora en fauna van het Reuzengebergte. Ook voor de kinderen was het leuk, verwacht geen groot museum, maar de informatie wordt in het duits en engels gegeven terwijl een gedeelte interactief is. De kinderen waren erg dol op de grote aquariums met vissen en de levende kikkers en insecten.
Daarna zijn we voor het eerst in Spindleruv Mlyn geweest. Het was warm en de kinderen wilden heel graag zwemmen. Dus zijn we naar het subtropisch zwemparadijs gegaan. Het was maar goed dat we net in Tsjechie waren, anders was ik nooit naar binnen gegaan. Nu zat de waarde van de Kroon nog niet zo goed in mijn hoofd, maar achteraf bedacht ik me dat we voor 2 uurtjes zwemmen (2 volwassenen en 3 kinderen) 770 kronen hebben betaald. Natuurlijk betaal je dat in Nederland ook, maar vergelijk het eens met de dierentuin in Tsjechie en dan is het verschrikkelijk duur.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat je in het zwembad zelf alleen maar duits en Nederlands hoorde. Ik denk dat het zwembad voor Tsjechen zelf onbetaalbaar is en alleen is gebouwd voor de toeristen.
Het is trouwens wel een leuk zwembad en voor mensen die erg van dit soort zwembaden houden zeker aan te raden.

Wij hebben de rest van de week ons beperkt tot het water van de Labe en hebben daar bezwommen en met de stenen dammen gebouwd. We blijven per slot van rekening Nederlanders of niet soms.

Dit was deel 1, ik zal proberen de komende week ook de volgende dagen nog even te behandelen.
:)

Groeten,

Alice K
 

spookycat

† In Memoriam
heel mooi vertelt en we beleven een stuk van onze vakantie terug,we waren er in de winter twee keer en we wilden het in de zomer ook zien
een heel ander land maar inderdaad beide even mooi,maar anders
heel leuk dat jullie ook zo genoten hebt
wat is het toch een prachtig land he
en de mensen ginder zijn ook zo lief en behulpzaam
we wachten vol spanning op deel2
 
Vrchlabí is ooo zo mooi in de zomer! Ik ben er nu 2x op wintersport geweest en in 2006 dan ook in de zomer 10 dagen. We hebben erg veel gewandeld in de omgeving van Vrchlabí, maar ook bij Adrspach Rocks en naar de Pramen Labe (ontspringen van de Labe). Dat is allemaal redelijk in de buurt van Vrchlabí en mocht je daar in de zomer zijn, dan raad ik je aan om beide eens te bezoeken. Bij de Pramen Labe moet je eerst een stuk lopen voordat je uiteindelijk bij het ontspringen uitkomt, maar de weg terug is door een ravijn, geweldig!! Dat was echt een hele mooie ervaring die ik nog wel eens over wil doen. De Adrspach Rocks is ook zo'n aparte ervaring: verschillende wandelpaden door de aparte rotsformaties, dat moet je gewoon met eigen ogen gezien hebben. In veel rotsen zie je ook figuren, zoals slapende zwanen, indianen, honden, cleopatra, noem maar op.
Ik wil nog wel vaker in de zomer naar Vrchlabí, maar voorlopig zit dat er niet in. Ik moet het nog even met de wintersport doen, maar dat is ook goed! :D
 
Ik weet niet meer precies hoe het plaatsje heet, maar ik geloof dat aan de andere kant van Spindler er ergens een stoeltjeslift omhoog gaat, die je moet nemen om de trip naar het ontspringen te kunnen beginnen. Zodra ik de naam van het plaatsje weet, post ik dat hier wel!
Je neemt dan die stoeltjeslift, waarna je een gekleurde route moet volgen. Je loopt dan eerst een aantal km's over een asfalt weggetje, met aan je rechterzijde een gigantisch mooi ravijn. Het ontspringen van de labe is niets meer dan een put waar wat luchtbelletjes omhoog komen haha, maar de weg terug naar de bewoonde wereld, gaat door dat grote ravijn!! Klauteren over rotsen, omgevallen boomstammen, bruggetjes over watervalletjes en andere loopjes.. SUPER!! Alleen voor die ravijn-tocht wil ik er nog vaker naartoe, dat is een hele belevenis hoor :clap:
De naam van het plaatsje hou je nog tegoed! ;)

Oh, nu zie ik dat er al wat foto's geplaatst zijn!
 
het is wel erg leuk om er te gaan kijken, als je wil kun je ook nog een extra rondje via polen lopen. dan kom je om rond de 21 km uit. als je vanaf kabelbaan telt. vanaf de parkeerplaats is het wel verder, de wandeling moet je niet doen met slecht weer want dan mis je de uitzichten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik weet niet meer precies hoe het plaatsje heet, maar ik geloof dat aan de andere kant van Spindler er ergens een stoeltjeslift omhoog gaat, die je moet nemen om de trip naar het ontspringen te kunnen beginnen.


Je neemt in Splinderuv de stoeltjeslift naar Medvědín en loopt dan de weg die je zopas beschrijft tot bij Labská bouda en dan nog iets verder tot aan de bron.

Vanaf Rokytnice nad Jizerou kan je er ook naar toe lopen.

Mit START in Rokytnice nad Jizerou – Kapelle oberhalb des Oberen Platzes. Wir steigen Richtung Wald hoch. Dem ausgeschilderten Weg folgend biegen wir rechts ab - Richtung „Staropacká bouda“ (Stará Paka-Hütte). Der Weg führt weiter zur Weggabelung „Ručičky“. Von hier aus bringt uns der Weg zum Ort „Zadní plech“ und über den Ort „Krakonošova snídaně“ (Rübezahls Frühstück) zur „Vosecká bouda“ (Vosecká-Hütte). Wir folgen dem ausgeschilderten Weg bis zur Quelle der Elbe (1 386 m ü.M.) und zur „Vrbatova bouda“ (Vrbata-Hütte). Auf dem rot markierten Weg gelangen wir zum Ort „Horní Mísečky“. Dann schlagen wir den grün markierten Weg, der über den Ort „Kotelní jámy“ zur Berghütte „Dvoračky“ führt (Öffnungszeiten 365 Tage im Jahr). Dann steigen wir auf dem gelb markierten Weg („Romance“ genannt) ins Tal ab. Dabei laufen wir bei der Hütte „Švandlenka“ (nach einem Brand in Rekonstruktion) und die Höhenlinie entlang bei der Hütte „Lovčenka“ (Erfrischungsmöglichkeit) vorbei. Der Weg führt dann ins Tal zum Oberen Platz in Rokytnice nad Jizerou hinunter.
 
Bovenaan