Vragen voor midweekje Praag (openbaar vervoer+allergie)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maandag vertrek ik met puberzoon naar Praag voor een midweek.
Ik heb al heel wat opgezocht maar kom niet goed uit het openbaar vervoer.
Kan iemand me misschien helpen?

Wij komen maandag tegen de middag aan in Praag (vliegveld).
Van daaruit wil ik naar de stad reizen (we moeten zijn Rasinovo nabrezi, aan de rivier).
Voor zover ik kan vinden moeten we dan eerst met de bus en daarna met de metro.
Weet iemand of dit klopt?
en: kan ik in de bus een kaartje kopen of moet dit vooraf bij de automaat?
Ik lees eea over extra kaartje voor koffer? Hoe werkt dit?
Zoon van 14 hetzelfde kaartje? Ik lees iets over korting/gratis maar kom niet uit de voorwaarden :-)
Of is het handiger om meteen op het vliegveld een meerdaagse kaart voor het openbaar vervoer te nemen?

En dan voor de terugweg: we vliegen vrijdag al tegen 10u. Neem aan dat we dan rond 8 uur op het vliegveld moeten zijn. Is dat te doen met het openbaar vervoer?

Tot slot een allergievraag: zoon ernstig allergisch voor noten en pinda's. Ik vond op deze site al een aantal voorbeeld zinnen om navraag te doen: superhandig!!!
zijn de etiketten van etenswaren in supermarkten ook in Duits of Engels?
Is men in restaurants ingericht op allergie-eters?

Alvast erg bedankt!
 
In de aankomst hal loop je helemaal naar links. Daar zit een kiosk waar je openbaar vervoer kaartjes kan kopen. Koop een dagkaart of meerdere op voorraad voor 110 kronen (ca 4 euro) en voor je zoon 55 kronen. Stap in bus 119 en stempel in de bus de kaartjes af. Vanaf dat moment zijn ze 24 uur geldig en kan je onbeperkt reizen door heel Praag met bus, tram en metro. De bus heeft als eindpunt metro station Veleslavin. Vandaar reis je verder naar je bestemming. Je hoeft nooit je kaartje te laten zien aan een chauffeur. Je kan dus ook gewoon achterin de bus instappen. Er wordt wel regelmatig gecontroleerd of je een geldig kaartje hebt. Reis dus nooit zwart. Nieuwe kaartjes kan je meestal kopen bij sigarettenkiosks op de diverse metrostations.
Met het openbaar vervoer kan je makkelijk om 8 uur op het vliegveld zijn. Neem de metro naar Veleslavin en daar vertrekt de bus, 119, naar het vliegveld.
Super simpel.

Hier vind je tarieven e.d.
http://www.dpp.cz/en/fares-in-prague/
 
Bij de
toelichting voor kinderprijs staat op dit site:
***

For children from 6 to 15 years of age N.B. and seniors from 65 to 70 years of age N.B. and who are also travel card holders with proof of their special fare entitlement (the price of the electronic document – CZK 120, the price of the paper document - CZK 20), the fare for a trip in Prague (tariff zones P, 0 and B) is CZK 0.

Moet ik dan dus eerst een document ophalen voor de korting?
 
Nee. Doe je dat wel dan reist je kind gratis. Dat kan een afweging zijn. Neem een pasfoto mee en legitimatiebewijs en vraag er om bij het loket op Veleslavin.
 

dennuzzz

Donateur
Let er op dat je voor een grote koffer moet betalen. Alleen niet als je de airport expressbus neemt die kost 60 kc pp en gaat naar het centraal station. In metro is dus ook dat kofferkaartje nodig.
 

kuurgast

Donateur
Voor zover ik kan vinden moeten we dan eerst met de bus en daarna met de metro.
Weet iemand of dit klopt?
en: kan ik in de bus een kaartje kopen of moet dit vooraf bij de automaat?
Ik lees eea over extra kaartje voor koffer? Hoe werkt dit?

Makkelijker kunnen we het niet maken. :D
 
Bovenaan