Recept Vosí hnízda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wil Vosí hnízda gaan maken (een soort, ja hoe zal ik het noemen, gebak, koekjes, het is niet echt het juiste woord, "cukroví"), maar nu kan ik hier in Mexico niet aan piškotky komen. Waar kan ik deze eventueel door vervangen?
Aan de onderkant kan ik wel een andere koekje plakken, maar ze gaan ook door het deeg heen...

Předem díky!
 
Ahoj Eriko,

Wat ik hier in Nederland altijd doe als ik vosí hnízda maak, is de kleine koekjes voor op de bodem zelf bakken. Hiervoor kun je gewoon kleine ronde zandkoekjes maken. Een ander alternatief is inderdaad onderop een dun (noten) biscuitje plakken. De piskoty hoeven verder niet door het deeg heen.

Veel succes!
 
Bedankt Marcelo voor je tip!

En Moesti dit is het recept voor Vosí hnízda; (´´wespennesten´´)
We gebruiken hier in Tsjechië speciale vormpjes voor, die je niet in Nederland kunt krijgen, het zijn kleine wespenkorfjes, hol van binnen, die gevuld worden met creme en onderop wordt een koekje geplakt. Je moet maar even zien hoe je op een andere manier zoiets kan maken, lukt vast wel.

Benodigdheden:
Deeg:
250 g. gemalen walnoten
250 g. poedersuiker
1 eiwit

vulling:
100 g. zachte boter
100 g. poedersuiker
1 eigeel
rum
piškoty (of als je deze niet hebt, zandkoekjes)

Als eerste begin je met de vulling, want het deeg droogt snel uit. Meng suiker, eigeel en boter door elkaar, klop het zacht tot een egale massa, voeg vervolgens de rum bij. Langzaam met de staafmixer of met de hand bijkloppen. In het recept staat letterlijk: čím víc rumu se nám podaří přišlehat, tím lépe (hoe meer rum je erbij kunt kloppen, des te beter - volg dit dus maar ook op!!!).

Voor het deeg voeg je alle bovengenoemde ingrediënten bij elkaar, je rolt er balletjes van die je in de poedersuiker doopt, vervolgens druk je ze in het vormpje (hier moet je dus even creatief zijn, als je deze vormpjes niet hebt). Je vult dit vervolgens met creme en plakt een koekje aan de onderkant.

Een tijdje in de koelkast laten en...

Dobrou chut´!

WAARSCHUWING: VERRUKELIJK RECEPT verslaving mogelijk
grin.gif
 

Bijlagen

  • 49771-vosí hnízda.bmp
    220,4 KB · Bekeken: 16

kuurgast

Donateur
maar nu kan ik hier in Mexico niet aan piškotky komen
Er staan 2 recepten van Piškoty op tsjechshop.nl/tsjechische-recepten, waarvan de glutenvrije versie met rijstmeel worden gemaakt, dan heb je geen speciale polohruba mouka (semi-grove bloem) nodig.
De vormpjes ”vosí hnízda” wespennesten zijn er momenteel uitverkocht.

We mogen nog niet naar Tsjechië, dan maar Tsjechië naar Nederland halen... :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan