Voorzichtig met "makelaars"!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Terwijl ik in een soort roes zit die volledig draait om het verhuizen en wonen in Tsjechië, word ik ook even met de neus op de feiten gedrukt.
Alhoewel ik twee prima Engelssprekende makelaars heb gevonden die mij fantastisch helpen met het zoeken naar een appartement om te huren, zit ik zelf ook elke dag met mijn neus op internet om te zien of er iets is opgezet waar ik blij van word. En ja hoor, daar zag ik een heel mooi appartement, gemeubileerd en dicht bij het centrum.
Ik was zeer verbaasd over de prijs, maar ondanks mijn onderbuikgevoel besloot ik toch te reageren. Ik heb een behoorlijk goeie vertaal app, dus toen ik afgelopen maandag een reactie kreeg, was ik verrast en blij (en kreeg direct weer dat onderbuikgevoel) en besloot middels de app te reageren en wat vragen te stellen. De volgende dag kreeg ik een e-mail terug met allemaal info en géén antwoord op mijn vragen. Wel een foto van haar ID. Dit zou vertrouwen wekken en alles ging via airbnb, dus ik hoefde me volgens haar nergens zorgen over te maken. Tja, laat ik dit nou juist wel doen!
Nogmaals stel ik mijn vragen en het bevreemdt me dat ik ook geen telefoonnummer krijg of een adres van mijn contactpersoon.
De volgende dag heb ik weer een antwoord en deze heeft duidelijk een geïrriteerde toon. Er werd me nog even haarfijn uitgelegd hoe het in zijn werk ging.
Als ik wilde huren, moest ik een maand huur overmaken en een maand borg. Zodra ik dit had gedaan, kreeg ik twee dagen de tijd om het appartement te bekijken. Als ik het dan wilde hebben, dan moest ik maar laten weten voor hoelang ik wilde huren, dan kreeg ik een contract. Bevalt 't niet, dan kreeg ik uiteraard mijn geld terug... WAT DENK JE ZELF?!

Ik besloot de foto’s bij de advertentie te googelen en het verbaasde me niet. Ik vond nog twee advertenties met ditzelfde te huren appartement. Een was op een ander adres in dezelfde stad met een niet bestaand huisnummer en de derde was in Spanje. Daar zou dit appartement te huur zijn in Barcelona!!

Lang leve het onderbuikgevoel en het is en blijft de waarheid als een koe: als het te mooi lijkt om waar te zijn....

Uiteraard heb ik de adverterende sites op de hoogte gesteld en een bericht gestuurd naar de Tsjechische politie. Twee sites hebben de advertentie inmiddels verwijderd en de politie gaf aan dit probleem helaas te kennen en gingen er mee aan de slag.

Het drukt bij mij de pret absoluut niet en gelukkig heb ik goeie hulp bij mijn zoektocht, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb iets soortgelijks ervaren. Laat ik voorop stellen dat internet een geweldige uitvinding is. Maak er veel gebruik van, maar ook kwaadwilligen doen dat. Ik heb al lang behoefte aan een lening om mijn plannen te kunnen realiseren. Kreeg een in het Nederlands vertaald mailtje uit Engeland. Was niet als spam aangemerkt. Omdat ik enige dagen later naar NL zou gaan en ik daar minder goede mogelijkheden heb van internet gebruik te maken reageerde ik op de Engelse mail. Kreeg direct in het weekend een reactie en ook toen ik het te lenen bedrag wijzigde in het weekend een nieuwe berekening. Ik stuurde wat gegevens. Uiteindelijk wilde men dat ik een kleiner bedrag zou overmaken zodat ze mij konden vertrouwen en zouden dan de volgende dag het te lenen geld overboeken. Natuurlijk deed ik dat niet want ik wilde lenen. Een kopie van alle correspondentie gaf ik aan de politie in Dokkum. Hoorde daar verder niets over en kon ook geen aangifte doen omdat er nog niets was gebeurd.
 
En toch is ook de naïviteit van sommige mensen grenzeloos...
Een lening uit Engeland van iemand die je niet kent, aangeboden in je mail? Serieus, daar ga je toch niet op in?

Nederlands koppel, enkele jaren terug, had een leuk stuk grond met oude boerderij op het oog. Vraagprijs was redelijk in verhouding tot de staat van het gebouwde en het stuk grond.
Echter, de makelaar wilde voordat dat er bezichtigd kon worden, eerst 180.000 kc overgemaakt hebben (zijnde zijn courtage). Dan zou het hij object vrij houden zolang zij wilden kijken. Zagen ze alsnog van de koop af, dan hield hij 30% achter en kregen ze de rest terug.
Lekker verdienmodel, als je dit bij alle potentiële kopers zo doet.

Wij hebben dit koppel bijgestaan en de onderhandeling met de makelaar gevoerd. Wat wil zeggen dat hij kon fluiten naar zijn "borg". Je gaat je bedrijfsrisico, dan wel het gebrek aan ondernemersbesef, niet geheel afwentelen op je klanten. Als je zekerheid wil, wordt je maar ambtenaar. In de 6% courtage zit het ondernemersrisico ingebed zou ik zeggen.

Na de uiteindelijke koop stelde de makelaar voor, het totale koopbedrag op zijn derden geldrekening te stallen, zodat hij zorg zou dragen voor de overdracht aan de verkopende partij.
We hebben de kopers aangegeven dat een makelaar nooit een wettelijk beschermde derden geldrekening heeft, dat bestaat simpelweg niet. Alleen een gerechtsdeurwaarder, advocaat of notaris heeft dit. Dan geniet je ook de bescherming die de wet hieraan biedt.
Ik heb daartoe de makelaar verzocht mij zijn winst en verliesrekening van afgelopen 3 jaar te laten zien, inclusief accountantsverklaring en eventuele bankkredieten. Want als deze makelaar na betaling van de koopsom op zijn niet bestaande derden geldrekening de dag erna failliet is, dan zijn de kopers alle geld kwijt. Dit wilde hij niet, dus hebben we de koopsom gewoon bij de notaris gestald.

Kopers waren al met al blij, hebben nu een mooi stuk grond en vastgoed en de makelaar is een illusie armer, namelijk dat je die domme Hollanders lastig een poot kunt uitdraaien.

Oh ja, en soms is het erg leuk om te reageren op spam over leningen en wat dies meer zij:

https://www.ted.com/talks/james_veitch_this_is_what_happens_when_you_reply_to_spam_email?language=nl
 

kuurgast

Donateur
Een kopie van alle correspondentie gaf ik aan de politie in Dokkum. Hoorde daar verder niets over en kon ook geen aangifte doen omdat er nog niets was gebeurd.
Ben je geld kwijtgeraakt of heb je ransomware of spyware op je computer gekregen, doe dan direct aangifte bij de politie. Vraag bij het maken van een afspraak om aangifte te doen altijd om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dat helpt bij het formuleren van de aangifte en zorgt dat de aangifte zo compleet mogelijk wordt opgenomen.
Bron veiliginternetten.nl.

Ik krijg een lening aangeboden.
Als u via e-mail of een advertentie een wel heel aantrekkelijke lening wordt aangeboden, dan is dit zeer waarschijnlijk het werk van oplichters. Een kenmerk van zo’n nep-leningaanbod is dat u snel een lening kunt krijgen, zonder dat er wordt gekeken naar uw kredietgeschiedenis. Ook is het mogelijk grote bedragen te lenen. Sommige mails bieden leningen tot in de miljoenen euro’s aan.
Wanneer u op dit aanbod ingaat, krijgt u al snel de vraag zelf eerst een bedrag te betalen. Pas dan wordt de lening afgesloten. Maar als u heeft betaald, hoort u niets meer van het bedrijf. De lening krijgt u ook niet.
Bron fraudehelpdesk.nl.

De ACM mag alleen bedrijven aanspreken die in Nederland zijn gevestigd. Heeft u een ongewenst bericht ontvangen van een buitenlandse afzender, dat vanuit het buitenland is verstuurd? Dan kan de ACM daar zelf niets tegen doen. Wel kunnen we signalen over buitenlandse spam doorsturen naar buitenlandse autoriteiten.
Bron acm.nl.
 
Nog wat in dit verband. Maak je geld over naar een buitenlandse bankrekening dan komt er nooit het bedrag op te staan dat je meende over te boeken. De bank haalt er gelijk een klein bedrag af voor hun kosten. Ik had zo'n probleem toen ik in Polen aan de gang wilde gaan en men op basis van de stortingen mijn boeking niet kon vinden. Bij de aankoop van mijn huidige bezit in Tsjechië heb ik het te betalen bedrag gewoon cash bij de bank in Tsjechië opgehaald en heb de verkoper bij de advocaat die de verkoop regelde cash betaald. Men moest natuurlijk wel enige tijd bankbiljetten tellen omdat de grootste bankbiljetten een waarde hebben van 5000 Czk.
 
dat is afh. wat je invult bij de overboeking
our/shared/ben, sepa etc.
by our betaal je alle bankkosten.
en bij elke overboeking moet er een ref nr staan
voor degene bij wie internet banking nog iets nieuws is
 

kuurgast

Donateur
Uiteindelijk wilde men dat ik een kleiner bedrag zou overmaken zodat ze mij konden vertrouwen en zouden dan de volgende dag het te lenen geld overboeken.
Pas op voor oplichting via nep-betaalverzoeken.
Dit is een vrij nieuwe vorm van oplichting, wees dus gewaarschuwd.

Hoe werkt het?
De crimineel reageert op iemand die iets te koop aanbiedt op een handelsite, Marktplaats bijvoorbeeld. Als er een deal gesloten wordt, krijgt de verkoper een mobiel betaalverzoek van de crimineel. Meestal is dit € 0,01 cent maar ook € 0,02 en € 0,03 cent zien we voorbijkomen.
Door het betalen van dit kleine bedrag kan de verkoper – volgens de crimineel – aantonen dat het opgegeven rekeningnummer klopt en dat hij of zij betrouwbaar is. Maar het is een truc. Op het oog lijken dit echte betaalverzoeken van banken , vaak via de Tikkie app, maar het zijn links naar een phishingsite.

Als het slachtoffer zijn of haar gegevens op de phishingsite invult, lukt het de crimineel om grotere bedragen van de rekening af te halen. De schade varieert van tientallen tot enkele honderden euro’s per aangifte.

Hoe kan je dit voorkomen?
Klik nooit op een betaalverzoek van iemand die je niet kent. Wil je toch een betaalverzoek gebruiken bij het verkopen van spullen, doe dat dan door gebruik te maken van je eigen bankomgeving of app.
Vul daar dan het bedrag van € 0,01 in en maak het over naar het rekeningnummer van de kopende partij. Zeg ook tegen de koper dat deze methode jouw voorkeur heeft.
Vaak zal een crimineel dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen. Bij het wel overmaken van het geld blijft de schade dan maximaal de overgemaakte cent.
Bron politie.nl/themas/phishing.
 
Als je zekerheid wil, wordt je maar ambtenaar.
Misschien bijzaak, maar de tijden dat je ambtenaar moet worden voor meer zekerheid zijn voorbij.
Wel goed dat je die mensen op weg hebt geholpen. Ben zelf ooit ook eens opgelicht door een Nederlandse makelaar in Hongarije die 33% van de koopprijs in zijn eigen zak stak zonder dit te melden (was in 2003) en waarschijnlijk ook nog courtage vroeg van de verkopers. Uiteindelijk moest hij vluchten voor boze Nederlandse huizenkopers in Hongarije.
Hoop dat dit ons bij het zoeken naar een woning in Tsjechië bespaard blijft.
 
@Bert Wolda
Wat misschien in ieder geval een stukje kan meehelpen is het kadaster. Hier in Tsjechië kan je zelf in het kadaster kijken wie de eigenaar is van een stukje grond en/of een huis. Als je de plaats en het nummer van het perceel weet dan vul je dat gewoon in. Neem maar als willekeurig voorbeeld perceel 313/1 in bovenstaande link ( Jirikov )

Weet je het nummer niet dan pak je de kaart van Tsjechië en zoom net zo lang uit en weer in tot je op de plek bent waar je zijn moet. druk op de knop KN ( er komt dan een vraagteken bij je cursor ) en klik vervolgens op het punt dat bij het nummer staat.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf ooit ook eens opgelicht door een Nederlandse makelaar in Hongarije die 33% van de koopprijs in zijn eigen zak stak zonder dit te melden (was in 2003) en waarschijnlijk ook nog courtage vroeg van de verkopers.
Wat jou is overkomen in Hongarije, is mij bijna overkomen in Tsjechië. Ook een Nederlandse makelaar die de boel oplichtte. Ik heb heel veel geluk gehad bij het kopen van een appartement. Veel Nederlanders destijds minder. Het bouwbedrijf waar ik het appartement van kocht, wilde niet meewerken aan het plannetje van de Nederlandse makelaar, die het appartement tijdelijk in zijn BV (SRO) wilde stallen totdat mijn eigen SRO gereed was. Dat was mijn redding, want ik was destijds te naïef. Daarna nog een slechte ervaring gehad met een Nederlander die mijn boekhouding deed. Door een stomme boekhoudkundige fout kostte mij dat zo'n 2000€ aan boete op de belastingaangifte. Daarna gelukkig een goede Tsjechische boekhoudster gehad die veel goedkoper was en de opheffing van de SRO prima geregeld heeft. Voor mij geen Nederlandse "adviseurs" meer. Hoewel er ook een enkele goede tussen zit zoals Hartmanova, hoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb. Maar ik lees daar positieve recensies over. Dus kijk ook hoe de recensies zijn over mensen/bedrijven zijn, voor je ermee in zee gaat. Verder veel succes bij het kopen van een huis in Tsjechië.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Hier in Tsjechië kan je zelf in het kadaster kijken wie de eigenaar is van een stukje grond en/of een huis.
Het Tsjechische kadaster beperkt de toegang tot gegevens tot geregistreerde personen

Vanaf juni zijn de gegevens in Tsjechische kadasters niet meer anoniem in te zien. Dit is besloten door het Bureau voor Landmeetkunde en Kadaster.

Vanaf volgende maand kunnen niet-geregistreerde mensen alleen de basisgegevens over eigendommen en de bijbehorende procedures zien. Als u meer wilt weten, moet u zich eerst aanmelden bij het portaal voor nationale webauthenticatie (Portál národního bodu pro identifikaci a autentizaci), ook wel eIdentita genoemd. Of u heeft een account voor inschrijving in het vastgoedkadaster.

Aanleiding voor de maatregel is een sterke toename van de toegang via softwarerobots sinds het begin van het jaar, waardoor de bijbehorende app gedeeltelijk lamgelegd werd. "Als gevolg van de extreme toename, waarachter grotendeels illegale data-extractie stond, waren er problemen met de app", kondigde het Bureau voor Landmeetkunde en Kadaster aan.

Lees verder bij bron deutsch.radio.cz.
 
Bovenaan