Voorstelling

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goede avond iedereen!

Na een tijdje hier al wat rondgelezen te hebben leek het me tijd om mij even voor te stellen.
Ik ben Ronny, een 28-jarige Belg met Russische roots.
Na lang zoeken naar een job die zowel werkzekerheid als voldoening kon bieden ben ik 5 jaar geleden in de tuin- en bosbouw terecht gekomen.
In mijn vrije tijd ben ik ambachtelijk siersmid, tot voor enkele jaren geleden deed ik ook aan re-enactment waar ik als boordschutter van een OT-90 voor het eerst in aanraking kwam met de Tsjechische taal.

Gezien de manier van leven hier in West-Europa mij niet bepaald aanspreekt, ging ik op zoek naar een alternatief.
Na heel wat autovakanties en interacties met mensen uit de balkan, oost-Europa en centraal Europa is mijn oog dan op de Tsjechische Republiek gevallen.

Intussen heb ik samen met 3 goede, gelijkgestemde vrienden het plan opgevat om te migreren en hebben we Liberec, Usti nad Labem, Karlsbad, Pilsen en Zuid-Bohemen verkend.

We zijn net begonnen met het leren van de taal via een cursus die hier op het forum aangeraden werd, en hopen dat de avondschool volgend jaar weer een cursus Tsjechisch zal aanbieden.
Het doel is om uiteindelijk grond te kopen in de wijde omgeving van Susice.
Persoonlijk zou ik uiteraard graag in de bosbouw gaan werken, en bij voorkeur in een functie die het Sumava park ten goede komt.
 
Het beste beroep hier in het Sumava N.P. is; bestuurder van een ambulance, doet mijn buurman ook, vroeger werkte hij bij het N.P. beheer, ook een leuke baan, maar moet men met een motorzaag het bos in, moeilijk lopen bergop, stenige bodem, komt men kort na de middag [ 14.00 uur ] thuis, en is men te moe om thuis nog wat te doen.
Nu dus op een ambulance, een Nissan met grote wielen en weinig binnenruimte.
Meeste tijd brengt hij door met wachten, begrijp me goed, prima dat ook deze uithoek v h land verzorgd is met ambulance vervoer, maar in de praktijk gebeurd hier schijnbaar weinig.
Vaak ziet men hier ook ambulance busje rijden uit dorpen verder weg, hoe dat georganiseerd is weet ik niet, maar ik heb het idee; wie eerst komt, die eerst maalt.
Vorige winter was er iemand om reden mij niet bekend, in de sloot gereden, en de onfortuinlijke man werd snel in een busje gewerkt, mijn buurman stond er ook bij met zijn Nissan met grote wielen en weinig binnen ruimte, was hij te laat? wilde de gewonde man vervoert worden in een busje met stahoogte? ik weet het niet, in ieder geval, mijn buurman kwam weer uitgerust thuis van zijn dienst.
 
Bedankt Luigi!

Plantage Bohémien, leuke tip en een zeer interessant licht op gewondenvervoer dat u aanbrengt.
Persoonlijk (en dit ga ik me op latere leeftijd waarschijnlijk beklagen) verkies ik de motorzaag, bos en moeilijk terrein.
Een job waar ik niet constant fysiek bezig ben is bij mij zelden een lang leven beschoren.
Met wat geluk ga ik mijn bescheiden EHBO kennis nooit moeten toepassen op een collega ergens in een bos, wachtende op een onvoorspelbaar aantal ambulances.
Een geruststelling alvast dat de bestuurder waarschijnlijk niet oververmoeid zal zijn! :)
 

kuurgast

Donateur
Persoonlijk zou ik uiteraard graag in de bosbouw gaan werken, en bij voorkeur in een functie die het Sumava park ten goede komt.
Welkom op het forum @Vorobye.
Mooie idee om in de bossen van Šumava te willen werken.
Het zal niet makkelijk zijn om daar te geraken, want ze werken er veel met goedkope krachten uit Oekraïne.
Leer eerst de taal goed en neem eens contact op met npsumava.cz.
Ze hebben een groot probleem met de schorskever in bijna heel Tsjechië.
 
Klopt, veel werk in het Sumava N.P. wordt tegenwoordig vergeven door inschrijving, en er zijn voorwaarden om daaraan mee te kunnen doen. Vaak zijn het grotere bedrijven, regelmatig zie ik bedrijven uit Slowakije, schijnt ook te maken te hebben met EU-regels. Om werk te vinden moet je dus zoeken bij grotere bosbouwbedrijven.
Wat nog een andere mogelijkheid is: werken over de grens in Beieren. Ik kom wel eens 's morgens rond 6 uur over de grens bij Zelezna Ruda, en je raakt verbaasd hoeveel mensen [Tsjechen] richting Beieren rijden voor werk. Redelijk goedkoop leven/wonen rond Susice, en werken net over de grens waar de lonen hoger zijn is niet zo verkeerd.
In Beieren is voor mensen die in het bos willen werken, mogelijk een goede toekomst. Ik volg soms de politiek in Beieren voor TV, en de deelregering heeft veel kritiek gekregen dat ze alle geld uitgeeft voor wegen/autobahnen en industrieterreinen.
De stemming is nu omgeslagen, en de regering wil meer geld vrijmaken voor natuur-/bosbeheer.
De papieren hoeven niet zo'n groot probleem te zijn, een Europees paspoort is automatisch ook een werkvergunning.
 
Gisteren vernomen dat de avondschool toch dit jaar al start met een 1ste jaar Tsjechisch,
27 september de eerste les.

Kuurgast, van die schorskever ben ik mij zeer bewust, het beestje is intussen globaal een probleem. Ook hier in België is het sparrenbestand zeer zwaar aangetast.
In elk geval hartelijk bedankt voor de link, dit zal goed van pas komen.
Over de grote bedrijven die met Oekraïners werken heb al mindere dingen gelezen.
Eens ik de taal wat beheer ga ik hoe dan ook uitpluizen wat het meest doenbare is en
welke bedrijven aan bosbeheer doen eerder dan bosexploitatie.
De waarde van een bos ligt mijn inziens elders (en veel hoger) dan de opbrengst per kubieke meter hout.

Recent heb ik mij tevens afgevraagd of het niet productiever zou zijn om op zelfstandige basis de kap van aangetaste bomen bij particulieren uit te voeren. In België bijvoorbeeld is er niets dat mensen verplicht om een aangetaste spar te verwijderen zolang hij niet langs infrastructuur staat, maar deze zal de verspreiding van de letterzetter enkel bespoedigen. Aangezien de bedrijven die zich bezighouden met de grote aanbestedingen zelden een economische
oplossing zijn voor particulieren zie ik daar wel opties, maar dat zal toekomstig onderzoek nog moeten uitwijzen.
 
Bovenaan