Voorstellen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Twijfelde even of ik moet reageren, wil een ander niet het geloof in zijn of haar idee weg nemen, noem toch maar een paar punten die belangrijk zijn, omdat ik hier en ook in Frankrijk waar ik ook een tijd geleefd heb , lelijke ongelukken heb zien gebeuren met opzetten van een camping.
-Gaat het om een hobby, bijverdienste, zijn er andere inkomsten, of moet het voorzien in levensonderhoud ? dat laatste kan moeilijk worden.
-Financieren met een tweede hypotheek op een huis in Nederland is een extra risico, omdat het vaak langer gaat duren voor er geld verdiend wordt, hier in de buurt zijn Nederlanders, daar lelijk met in de problemen geraakt, alles kwijt, ook hun huis in Nederland.
-Is er een liefst [ spectaculair ] kasteel , natuur, waterval, meertje? in de buurt, iets waar toeristen gewoonlijk op afkomen, achteraf in een boerendorp zul je weinig kans hebben, mensen die één of twee dagen blijven heb je weinig aan.
-Bedenk dat het geld maar een paar maand per jaar binnenkomt, vanuit Nederland komt er in het voorjaar maar weinig, die moeten een verre reis maken, en dat beperkt zich meestal tot de zomer, en dan is winter , herfst en voorjaar lang.
-Reclame kost ook geld, die maar korte campingeigenaar hier in de buurt, ging een grote internationale reclame actie opzetten, wat het gekost heeft weet ik niet, maar ik heb er weinig resultaat van gezien.
-Een Nederlandse campingeigenaar, hield mij al eens voor " hoe meer je in een camping investeert, des te meer bezoekers heb je nodig om de camping rendabel te maken", zit wat in , vandaar al die boeren campings, ik heb daar ook wel eens gestaan, maar daar staan veel regionale gasten, hier in Tsjechië zou ik daar niet te veel op rekenen.
Het beste is een bepaalde doelgroep te hebben, met een zelfde hobby, interesse, stoomtreinen, weet ik wat, algemeen is er veel concurrentie.
Hoop dat het niet te negatief overkomt, maar ik heb in mijn leven zo een en ander gezien, groet...
 
o mijn god ,nou ja veel succes.
bezint eer ge begint....
Leuke reactie... :(
Jij bent zelf toch ooit ook iets begonnen in Tsjechië?
Ja, als je thuis blijft zitten in je stoel, kan er weinig verkeerd gaan (behalve eraf flikkeren en je pols breken).
Laat mensen toch hun dromen, en gun mensen hun kansen op geluk of mislukking. Dan heb je het tenminste geprobeerd...
 
Eigenaardige vergelijking... Sinds wanneer is het beginnen van een camping dodelijk?
Iemand die een camping wil overnemen, is volgens mij ook een ondernemer. Dat er mensen zijn die een onderneming beginnen - en dat hoeft niet per sé een camping te zijn - zonder er goed over nagedacht te hebben, is een ander verhaal.
 
de laatste 14 jr heb ik ze zien komen ,en nog harder zien gaan..
de dromers van een camping.
mensen zonder genoeg eigen kapitaal ,of met een lening nog dommer.
in 3 maanden moet je je hele jaar inkomen verdienen.
en geloof me de feiten wil je niet weten ,dat is erg treurig .
aardige mensen, hard werken,maar geen ondernemer.
en bovenal niet kunnen of willen integreren.
maar ok het beste advies wat ik je kan geven is de winst en verlies rekening en de balans van de afgelopen 10 jr te vragen van de camping die je wilt overnemen.
of je kijkt op justice.cz om dit te zien.
als je de toekomst wil weten ,kijk dan naar het verleden.
 
Een paar jaar geleden stond ik rond eind april op een camping in Gelderland, lekker druk, voorjaar en iedereen wil er even uit.
Kom ik een week later op een camping van een Nederlander in Tsjechië; 2 plaatsen bezet, gras nog niet gemaaid, ik praat met de eigenaar, "is altijd zo rustig?" Antwoord: moet je in augustus komen, staat alles vol.
De eigenaar had het er toen al over dat hij met de gedachte speelde de camping te verkopen, want de camping was toch wel behoorlijk wat geld waard. Ja, vragen kan altijd. Het schijnt dat de camping nu, tien jaar later, is verkocht.
Het valt mij al jaren op dat gebouwen van een pension, restaurant, naar de grootte, toestand, ligging, in verhouding goedkoper zijn dan een privéwoning van dezelfde grootte.
De camping waar ik eerder over berichtte, stond te koop voor 400 000 €. Een pension met 5 kamers, keuken, bar, dan een gebouw met biljartzaal, toiletruimtes, een privéwoning en een aantal kleine huisjes om in te overnachten. Ik vond het alles met elkaar een koopje.
En toch, koopje of niet, er geld mee verdienen is schijnbaar niet zo eenvoudig. Vandaar als je een camping wil kopen, zou ik me niet te snel gek laten maken door vraagprijzen. En mocht de koop niet doorgaan: het kan ook gebeuren dat je over een paar jaar denkt, goed dat de koop toen niet door is gegaan.
 
Hoi Wouter

Wat een leuke uitdaging.
Op dit forum kun je zeker het een en ander vinden, en zo niet vragen staat vrij.
Zelf heb ik heel veel info van het forum gehaald voor het kopen van een huisje in Tsjechië.
Ook heb ik op al mijn gestelde vragen antwoord gekregen.
Ik ben heel benieuwd naar foto's.

Zet hem op!

Groet,
Luigi.
 
Bovenaan